Arkiverade (äldre) inlägg fram till 14 mars, 2004

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Notistyper: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 14 mars, 2004
Av Gunnar Jonsson Måndagen den 24 februari, 2003 - 18:26:

Skriver man ut en antavla för en make, så kommer andra parten enbart att skrivas ut i "gift-notisen", där även den "extra texten" kommer med. Och då kommer den sist där. Jag förstår inte riktigt din fråga "i slutet av antavlan för den andra maken". Dennes antavla kommer ju inte med.

Av Per Andersson Tisdagen den 25 februari, 2003 - 11:43:

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt, men så här är det: Jag får utskrivet "Gift 1890 med Nils Nilsson" därefter så följer född, död , biografi etc. Sist kommer den "extra texten", i mitt fall uppgiften om lysning. Det är denna text som jag vill ha tillsammans med uppgifterna för giftermålet, ej allra sist i utskriften.

Av Karl-Olof Reinlund Onsdagen den 26 februari, 2003 - 10:03:

Hej Per!
Det finns kanske en möjlihet att få det att se ut som Du vill. I Giftes notisen på högersida om datumfältet finns en knapp med lampa på, tryck på den och välj "Fri text" skriv in "Lysning den (datum och ev. ort)." mellanslag "Gift den (datum och ev. ort)."
Det blir lite extra skrivande bara för lysningsnotisen.
MVH Karl-Olof medlem 1120

Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 26 februari, 2003 - 15:56:

Lysning och gifte.
Hej Per.
Jag provade en variant nu:
Markera gift och klicka "ändra" välj sedan notis-fliken markera giftesnotisen och klicka på "ändra" knappen.
Nu kan man i Notistyp skriva: Lysning 1925vänster hake NR höger hake Gift 1926
Haktecknen gick inte att få utskrivna men det är den vanliga redigeringen för ny rad om man vill få lysning och gift på var sin rad.

Av Per Andersson Onsdagen den 26 februari, 2003 - 18:26:

Tack Karl-Olof och Karl Edvard för era tips. Nu fungerar det! Smaksak vilket sätt man väljer.

MVH
//Per

Av Karl-Olof Reinlund Onsdagen den 26 februari, 2003 - 18:31:

Det finns Per ännu än variant.
Klicka på "Gift" välj Redigera och Ändra notiser ..., slå mellanslag på "Gift" och välj fliken "Anteckningar" skriv vänster hake NR höger hake Lysning (datum och ev. plats). Ställ in på tavlor och "Anteckningar" klicka för "Inuti texten".
Nu kommer lysningsnotisen strax under "Gift" notisen i utskrifterna.
Rättelse till mitt förra inlägg "Fri text" skall var "Fras". Samt slå ett mellanslag i notisnamnfältet så utskives ej "Gift".
MVH Karl-Olof medlem 1120

Av Sigvard Holmberg Torsdagen den 27 februari, 2003 - 11:50:

Varför inte prova att under inställningar - Tavlor testa de 3 varianter som finns för giften:
Med nummer.
Efter texten.
Inuti texten.
Jag har för mig att "Med nummer" ger dej precis vad Du önskar.

Av Maria Gällman Torsdagen den 27 februari, 2003 - 20:21:

Ännu en variant...

Jag använder mig av anteckningar.

I notisen Gifte vid fliken Anteckningar skriver jag lite om giftet (det jag vet/tagit reda på)

I Inställningar - Tavlor, finns "Gemensamma inställningar för tavlor".
Under fliken Anteckningar har jag valt att placera anteckningarna INUTI TEXTEN.

På så vis får Du med den extra text Du skriver vid rätt gifte och behöver inte fundera så mycket mer att det skulle kunna hamna fel (om man inte matar in fel förstås)

Lycka till!

Av Marie Wallin Söndagen den 14 mars, 2004 - 15:21:

Raderade en notering under födelsenotis men,hur få bort ordet "not" i notisfältet och därmed fotnotssiffran på ansedeln?
Mvh Marie medlem 25123

Av Marianne Munktell Söndagen den 14 mars, 2004 - 19:57:

Marie!

Vet inte om jag har förstått dig rätt. Har du gjort en fotnot för en notis? Dvs markerat notisen, klickat på Ändra, klickat på fliken Fotnot och skrivit text där?

Har du sen raderat texten i fotnoten genom att gå in på fliken Fotnot? Du måste i så fall se till att det inte finns några mellanslag kvar i textfältet.

Ställ markören i början av det tomma fältet för Fotnot och tryck på Deleteknappen tills det blir stopp. (Det finns flera andra sätt att tömma fältet på mellanslag.)