Hur registrerar ni namnbyte?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Namn: Hur registrerar ni namnbyte?
Av Tomas Andréasson Måndagen den 3 maj, 2004 - 00:23:

Hej allihopa!

Med detta mitt allra första meddelande i detta forum hälsar jag mig själv hjärtligt välkommen som ny medlem i DIS (nummer 28227).

Jag sitter här med mitt nyinköpta DISGEN 8 och försöker bestämma mig för på vilket sätt jag skall mata in vissa uppgifter. Jag sparar ju mycket framtida arbete om jag gör "rätt" från början och därför vänder jag mig nu till er.

Hur tycker ni jag skall registrera namnbyten. Det vanligaste exemplet är väl när en person gifter till sig ett namn men det finns andra orsaker också.

Jag tar min fru som exempel. Hon är född Annika Sjöberg och bytte efternamn till Andréasson när hon gifte sig.

De varianter jag känner till är:

1.
Efternamnsfältet: Andréasson (f. Sjöberg)

2.
Efternamnsfältet: Sjöberg (g. Andréasson)

3.
Efternamnsfältet: Sjöberg
Specialnotis med notisbenämning: Namn som gift
och kommentarsfält:

Hur gör ni, och varför?

Trivselhälsningar,
Tomas

Av Eva Dahlberg Måndagen den 3 maj, 2004 - 06:49:

Hej Tomas, välkommen som medlem :). Det finns inga regler eller överenskommelse om hur man gör sådant - mer än att man inom släktforskningen oftast säger att man använder flicknamnet. Kvinnorna bytte före 1900 (oftast) inte till mannens namn utan då används flicknamnet.

Däremot gör jag för mina personer från 1900-talet till nutid (dvs. från min mormor/farmor, mamma och andra släktingar nu levande eller nyligen avlidna) i programmet så att jag skriver namnet de har nu, dvs. som det själva använder, inte det namn de föddes med.

Detta gör att jag även fångar upp män som bytt namn eller kvinnor som bytt utan att vara gifta. Jag har alltså vänt på "Namn som gift"-varianten (fast i E-notisen, inte special). Se även mitt svar här: DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: Allmänna frågor: Skriva in efternamn, den 15 februari 2004.

Anledningen är att icke-släktforskande släktingar ska känna igen sig i materialet, de söker inte under ett namn de inte längre identifierar sig med, flicknamn eller ett de bytt bort för länge sedan. Andra ingifta släktingar vet man dessutom kanske bara det "tillgifta" namnet på, inte flicknamnet, och därmed behandlas alla lika.

1900-/nutids-talsmaterialet är jag dessutom restriktiv med att lämna ut, så andra än de berörda behöver inte "reta sig" på varianten, och de berörda känner igen sig, vilket jag tycker är viktigast så längre programmet inte kan hantera flera efternamnsfält.

Detta var min åsikt, andra har andra åsikter - men förhoppningsvis komemr det mer om detta i en kommande Diskulog.
Hälsningar,
Eva Dahlberg, medlem 7851

Av Tomas Andréasson Måndagen den 3 maj, 2004 - 11:29:

Tack för välkomnandet, Eva!

Du sätter fingret exakt på hur jag känner också. Det står i manualen att av hävd anges namn som ogift men som du skriver känns det avigt att referera till nu levande släktingar med ett namn som man inte känner dem under.

Det finns andra exempel på namnbyten, t.ex. när någon tar ett nytt släktnamn och lägger bort sitt patronymikon.

När du skriver E-notisen, menar du då notisen Extra text? Jag hade nog planerat att reservera den notisen till känsliga uppgifter jag inte vill ha med i utskrifter. Det kan handla om uppgifter om nu levande personer som jag vill bevara för framtiden.

Det är inte utan att det skulle sitta fint om DISGEN i en senare version lade till en ny notistyp, Namn-notis. Man skulle då ha möjligheten att koppla en eller flera Namn-notiser till en person. Då skulle man kunna styra hur just namnbyten kommer med på utskrifter mm. Det skulle då fungera så att alla namn blir sökbara utan att man behöver skriva massa specialtecken kring namnet.

Inte så dumt, va?

Men vad är nu detta! Redan i sitt andra inlägg på DIS-Forum sitter han och har åsikter om programförändringar i DISGEN! En sådan fräckhet!! :-)

Trivsel,
Tomas

Av Tomas Andréasson Måndagen den 3 maj, 2004 - 11:36:

P.S. Jag såg just att i mitt första inlägg längst upp blev mitt exempel nummer 3 lite rumphugget. Efter kommentarsfält: hade jag skrivit Karin Annika* Elise Andréasson men inbäddat i lite specialtecken för att det skulle komma med i namnlistor och sådant.

Trivsel,
Tomas

Av Eva Dahlberg Måndagen den 3 maj, 2004 - 11:43:

Hej igen Tomas, om du läser den länken jag ger så skriver jag i den en hänvisning till manualen. Om din manual ser ut som min, så hittar du på sidan 75 detta tips, E-notisen är den som i notislistan heter "Utflyttad E". Jag följer rådet på sidan 22 att använda Flyttade-notisen (även som notisnamn 2) som kan användas för en eller två orter.
Fördelen med att använda en särskild, i övrigt oanvänd notis, är att man inte blandar samman den med andra. Specialnotisen kan man använda till många saker.
Man måste komma ihåg att sätta utskrift på E-notisen om man vill ha den med.
Hälsningar,
Eva

Av Eva Dahlberg Måndagen den 3 maj, 2004 - 11:46:

Förresten så tror jag att frågan om flera namnfält redan ligger på önskelistan, bl.a. har jag redovisat mina skäl till önskemål om det :) Men man får respektera att det tar tid, och har många följdverkningar "inne i programmet" som vi inte ser.
/Eva

Av Tomas Andréasson Måndagen den 3 maj, 2004 - 12:36:

Hej Eva!

Det var ju väldigt smart!
Har du kommit på någon listig specialanvändning av inflyttad-notisen också?

Hur ser det ut på dina utskrifter? Står det "Utflyttad" på dina namn-notiser eller kan du ändra eventuella överskrifter?

Jag skall läsa lite nogrannare i manualen när jag kommer hem ikväll men kunde inte låta bli att ställa frågan här redan nu.

Trivsel,
Tomas

Av Eva Dahlberg Måndagen den 3 maj, 2004 - 12:47:

en förhandsglimt ... jag ändrar - det är ett trick man kan göra på alla notiser (som sagt förhoppningsvis kan du tåla dig till kommande Diskulog :) )
Som jag hopaps framgår så använder jag Flyttade-notisen för alla flyttningar, oavsett om jag har en eller två orter kända.
"I" är ännu så länge Inte använd
/Eva

Av Eva Dahlberg Måndagen den 3 maj, 2004 - 13:03:

PS. Det är inte jag som kommit på E-användnignen och det är inte alltid väl sett.

Se inlägg 386 långt ner i gamla DISForum.
Där skrivs också att att Lars Blomberg, som programmerar DISGEN, varnar för annan användning av notiserna än det ursprungliga. Du får enligt inlägget en risk vid GEDCOM-export.

Jag vet inte hur det fungerar (om det blir problem) och eftersom det rör huvudsakligen sent 1900-talsmaterial så jag skickar inte det med GEDCOM till någon, utan hanterar det på annat sätt.

Av två dåliga saker (problem med GEDCOM kontra att mina släktingar inte känner igen sig på ett vettigt sätt) väljer jag att de ska känna igen sig. Personerna kommer med båda namnen i index, men inte i söklistorna. Andra modeller visas här DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Sökfunktionen.
Hälsningar,
Eva

Av Alf Christophersen Måndagen den 3 maj, 2004 - 13:21:

I flere andre programmer er det mulighet for å registrere flere navn på en person,nettopp for å fange opp navnebytte, f.eks. ved giftemål eller at man har fått tillatelse til å skifte navn.

Fra norsk hold har det lenge vært ytret ønske om å ha støtte for dette i Disgen også, men til i dag synes det å ha vært fremholdt at i Sverige, med unntak av Dalarna har man ikke slike navneskifter, så forslaget synes å ha blitt lavt prioritert til idag.

Jeg foreslår derfor at de som har behov for å kunne registrere navnebytte tar kontakt med PUG.

F.eks. for kvinner etter 1900 hvor man registrerer dem med navn som døpt også kan angi at nytt navn på dem, helst kombinertmed dato for navnebytte, (som oftest når de giftet seg eller fikk navnebevilling) eller ca. tid for navnebytte f.eks. hos norske som byttet navn fordi adressen er en del av navnet, dvs. en som bor på gården Løvdal heter Løvdal til etternavn, men heter kanskje offisielt Olsen, en tradisjon som faktisk har vært i bruk i min hjembygd helt til idag i muntlig tradisjon, dog ikke i manntallsammenheng etc. (Skaper stor forvirring blandt yngre som ikke vet fødenavnet, kun kallenavnet,men slikt bør jo også registreres)

Av Tomas Andréasson Måndagen den 3 maj, 2004 - 23:43:

Hej igen!

Många kloka synpunkter! Saker och ting börjar klarna för mig.

Det ligger förstås något i vad Eva skriver om faran med att använda delar av programmet till saker det inte utformats för. Något man ändå kan göra om man överblickar konsekvenserna.

För att återknyta till mitt första inlägg, vad är nackdelarna med att använda de befintliga namnfälten till flera namn, t.ex. att i efternamnsfältet skriva: Sjöberg (g. Andréasson)?

Trivsel,
Tomas

Av Eva Dahlberg Onsdagen den 14 juli, 2004 - 10:12:

Den utlovade artikel finns nu i Diskulogen nr 65 som kom i min brevlåda igår. Den finns även i pdf i tråden för artikelserien, där artikeln och andra tips eller frågor kan diskuteras och ev förtydliganden göras. DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Artikelserien - "Lär dig mer om DISGEN 8": Diskulogen 65: Del 4 - Så registrerar du namn.

Hälsningar,
Eva

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: