Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 22 maj, 2004 - 22:40: |
Lista alla namn i Disgen.
Hej Monica !
Visst kan Du lista alla namn som Du har inlagda i Disgen. Frågan är vad Du vill göra. Om Du skall söka dubletter tycker jag att ett bra verktyg är söklistan. Gå in på "sök" "personer" och klicka på "nollställ allt" och sedan på "sök". Då får Du en lista på alla inmatade personer om Du nu söker i alla flockar. Sedan kan Du sortera på efternamn och förnamn så kommer alla med samma namn tillsammans och där kan man på födelse- och döds-år se om det kan vara dublett.
Från denna söklista kan man sedan ta fram översiktsmenyn och med hjälp av pilarna vandra i söklistan. Här kan man också dela fönstret och se både översikt och söklista.
Söklistan går ju också att skriva ut.
Av Kai Thurfors Söndagen den 23 maj, 2004 - 12:24: |
Lista alla namn i Disgen.
Hej Monica !
Håller helt med dem som tipsat om utdragsmöjligheten i Disgen. Om du har tillgång till Microsoft Excel eller annat liknande verktyg, så kan du dessutom skapa ett utdrag med de data du önskar, spara det på en fil och importera den i Excel. Du kan sedan sortera och visa på olika sätt med de verktyg som finns i Excel. Gäller ju att få överskådlighet och olika vyer. Det finns en bra beskrivning i ett några år gammalt nr av Diskulogen.
Innebär helt enkelt att man i utdraget placerar ett tecken, semikolon eller annat tecken som inte finns i dina data, mellan datafälten. Vid importen gör Excel kolumner data mellan avskiljaren.
Av Monica Wagenius Söndagen den 25 juli, 2004 - 17:59: |
Hej alla, och tack för erat engagemang!
Jag skulle vilja kunna göra en stor släktbok på det jag har inlagt (ingifta, som svärföräldrar och deras föräldrar osv), med alla namnen på ett smidigt sätt. Ska exprementera lite, när jag säkerhetskopierat. Skulle så gärna vilja få detta att fungera. Kommer från en by i Härjedalen.
Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 31 juli, 2004 - 22:31: |
Exprementera i Disgen.
Hej Monica, om Du vill exprementera i Disgen utan att riskera att förstöra din data skall Du gå in i utforskaren och skapa en kopia på Dg8data och sedan i Disgen inställningar systemet ändra till detta dataset.
Av Gunnar Jonsson Söndagen den 1 augusti, 2004 - 09:17: |
Helt OK, men döp denna kopia till nåt annat, exempelvis TestDg8Data, så man vet var man är.
Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 1 augusti, 2004 - 14:51: |
Dg8data kopia
Just det Gunnar jag vill föreslå Dg8data-kopia, Dg8data-test o.s.v då får man alla Dg8data på ett ställe i katalogen.