Av Bengt Humble Måndagen den 24 maj, 2004 - 11:30: |
När jag skriver ut grafiska tavlor tycker jag att linjerna blir för tunna och därmed blir tavlorna svårlästa. Ramarna kan man förse med skuggor så att dom syns bra. Kan man på något sätt påverka linjebredden på släktsambanden?
Av Jimmy Larsson Tisdagen den 18 januari, 2005 - 13:34: |
Hej
Vid utskrift av en grafisk tavla är avståndet i vertikal-led mellan varje person i samma generation konstant. Detta gör att en stor tavla är väldigt plottrig. Det är svårt att få överblick över hur personerna är grupperade.
Om avståndet mellan 2 personer var variabelt så att avståndet var högre ju större "släktskapsavstånd" det var mellan personerna skulle detta ha som effekt att grenarna i trädet skulle få mer formen av klasar det skulle vara lättare att särskilja de olika grenarna i trädet/släkten.
(En förklaring: T ex i en grafisk antavla med utgångspunkt från mig. Där ritas min mmm, mmf, mff, mfm osv upp under varandra. Avståndet mellan alla är konstant. Om mmm och mmf var placerade närmare varandra, och avstånde till nästa ana i den generationen var något större skulle tavlan se bättre ut. Motsvarande även i en stamtavla så klart)
Idag kan man justera det konstanta avståndet mellan personer i höjdled, men med ytterligare en parameter i stil med "antal ytterligare millimeter som ska adderas på avståndet per generation släktskap" så skulle man själv kunna justera "klasigheten" i de grafiska tavlorna.
"Klasigheten". Jösses. Det här var inte lätt att beskriva i ord. Hoppas att någon förstår vad jag menar. :-)
Mvh Jimmy Larsson
Av Björn Claesson Onsdagen den 19 januari, 2005 - 10:17: |
Hej Bengt och Jimmy
En annan förbättring av grafiken skulle vara att få boxarna att automatiskt anpassa sig till texten
så att man slipper manipulera storleken på boxen
var gång som ett långt personnamn delvis kommer
utanför och blir osynligt.
Mvh Björn Claesson