Infoga word dokument

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Biografi, text, extra text: Infoga word dokument
Av Rolf Eriksson Onsdagen den 9 juni, 2004 - 08:21:

Jag undrar hur man bäst kan infoga andra dokument i disgen. Var placeras dokumenten och hur kopplar man dessa till resp antavla?
Hälsningar Rolf Eriksson

Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 9 juni, 2004 - 09:55:

Text dokument i Disgen.
Hej Rolf !
Ett text dokument lägger Du in i Disgen genom att i en text notis lägga in ett redigeringskommando "FIfilnamn",
Se hjälptexten för text notis och redigeringskommando.

Av lennart Ekström Lördagen den 5 september, 2009 - 10:16:

På sidan 23 i handboken finns en kort beskrivning då det gäller koppling till worddokument (textfil). Om man lägger in i Text T eller Extratext 9 med detta kommando. Hur känner programmet av att filen ligger i Dg8Data\D-Stand?

Av Daniel Berglund (M25564) Lördagen den 5 september, 2009 - 23:12:

Disgen känner till hela sökvägen fram till arkivmappen (...\Dg82Data\D-Stand i det vanligaste fallet).

För utskrifter gäller sedan att Disgen (1) först försöker öppna filen du uppgett efter FI-kommandot med sökvägen till arkivmappen, och misslyckas det tar Disgen och (2) försöker med enbart filnamnet.

För html-export gör Disgen enbart enligt (1) (men borde också göra enligt (2), det får vi fixa...)

Hmm, var det begripligt?

Står det alltså <FIsysslingar.txt> så försöker Disgen först att hitta ...\Dg82Data\D-Stand\sysslingar.txt och misslyckas detta försöker Disgen med enbart sysslingar.txt, vilket förmodligen misslyckas det också.

Står det däremot <FIc:\mina filer\sysslingar.txt> så försöker Disgen först att hitta ...\Dg82Data\D-Stand\c:\mina filer\sysslingar.txt vilket garanterat misslyckas, och sedan försöker Disgen med c:\mina filer\sysslingar.txt, vilket förmodligen lyckas bättre.

Av Bo Jonsson Torsdagen den 4 mars, 2010 - 20:05:

Har läst i denna tråd om att länka in text från andra källor. Det är tydligen bara ren text (.txt) som fungerar. Filer prodcerade från Microsoft Word eller Suns Offic.paket (.doc, .rtf, ,odt)fungerar ej. Formateringstecknen kommer med och gör det "oläsligt". Det är väl troligen programmet "Anteckningar" som hanterar dessa externa filer? Eller har jag missat något? Min manual är tryckt år 2001 och där finns inget att hämta. Kör Disgen version 8.1e.

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 4 mars, 2010 - 20:18:

I Open Source-pakken JEDI finnes en komponent tJVRichEdit som kan operere både med ANSI-tekst og rtf-filer og støtter også diverse bilder i rtf-teksten.

Ved å bytte ut komponenten man registrerer slik tekst i med tJvRichEdit kan man i det minste importere rtf-filer i dette. Og man kan lage utskrifter fra slike dokumenter.

Hvis man skal samle mange rtf-filer i en fil så går det også an, men kan være litt mye plunder å få til å virke (har gjort det i et program en gang, men er usikker på om jeg har kildekoden liggende)

Av Mattias Persson Lördagen den 6 mars, 2010 - 08:27:

Hej Bo
Word hanterar också rena text filer, när du skrivit klart ditt dokument väljer du spara som och i alternativet filformat väljer du oformaterad text.

Av Daniel Berglund (M25564) Lördagen den 6 mars, 2010 - 12:35:

Vad det handlade om från början i den här tråden är hur man länkar in dokument i Disgens notiser med hjälp av FI-kommandot, och i det fallet fungerar bara textfiler. Det är inget yttre program inblandat utan Disgen läser helt enkelt den länkade filen och skickar dess innehåll direkt ut på skrivaren eller ut i html-filen som håller på att genereras. Det är av den anledningen det inte fungerar med andra filtyper (.doc, .rtf, .pdf, osv).

Vi har diskuterat rätt länge att införa möjligheten att på en särskild flik i personnotisdialogen kunna länka in vilka andra dokument som helst, men då finns dessa bara lätt tillgängliga i Disgen. De kommer inte med vid utskrifter eller liknande.

Av Bo Jonsson Söndagen den 7 mars, 2010 - 11:38:

Tack alla Ni som besvarat min fråga. Många klargöranden och en del tips att spinna vidare på!

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: