Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 14 juni, 2004 - 23:09: |
Hoppas att du uppskattar den nya artikelserien. Den riktar sig ju till den som nyligen har börjat använda Disgen, men har förhoppningsvis nyttig information även för övriga användare. Vi har kollat upp vilka frågeställningar som är de vanligaste till våra duktiga faddrar och ämnar skriva artiklar om dem.
Varje artikel får sin egen underrubrik här i DIS Forum, så kom gärna med dina synpunkter i rätt delkonferens. Det hjälper oss att förtydliga och förbättra de tips vi ger.
Hälsningar från artikelförfattarna Eva, Ingvar och Sten-Sture
Av Malena Månsson Måndagen den 7 februari, 2005 - 12:51: |
Hur kan man hitta en utbildning i detta programmet? I Skåne
Av Ove Billing m00895 Tisdagen den 8 februari, 2005 - 21:18: |
Titta poå DIS SYD:s hemsida, www.dis-syd.seRegelrätta utbildningar saknas men det finns regelbundfa träffar i Eslöv och Höganäs.
Av Thord Lidström Söndagen den 23 mars, 2008 - 16:44: |
Artikelserierna har varit/är väldigt bra. Jag har en eventuell kompletterande fråga: Hur gör jag då jag vill infoga ett foto/porträtt och få alla i samma storlek?
Av Sten-Sture Tersmeden (M05143) Söndagen den 23 mars, 2008 - 21:39: |
Thord, tack för lovordet. Jag låter Ingvar såsom varande artikelförfattare svara själv.
Hälsn Sten-Sture
Av Ingvar Kärrdahl Måndagen den 24 mars, 2008 - 19:03: |
Svar till Thord
När du lägger in en bild/porträtt i en personnotis och giftesnotis så väljer du lämpligen själv konsekvent samma höjd, t.ex. 50 mm, som då blir bildhöjden i alla utskrifter du gör direkt från Disgen. Om du skriver ut grafiska an- och stamtavlor gör du i dessa en generell höjdangivelse för samtliga porträttbilder oberoende av tidigare angiven bildhöjd.
Bildstorleken i ortbeskrivningen kan inte styras på annat sätt än genom bildens pixelstorlek vilket är synnerligen beklagligt.
En förbättrad bildhantering i Disgen är under utarbetande och finns eventuellt med i nästa version eller så snart den blir klar.