Diskulogen 65: Del 4 - Så registrerar du namn

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Artikelserien - "Lär dig mer om DISGEN 8": Diskulogen 65: Del 4 - Så registrerar du namn
Artikeln hittar du här i pdf-format.

Av karlet Onsdagen den 14 juli, 2004 - 09:35:

Märk ut den egen anan.

Ett lätt och enkelt sätt att märka ut sina anor i databasen utan att märka namnen med vare sig asterisker eller VERSALER är:
1. Skapa en ny flock
2. Kör fram strukturen för din ana
3. Högerklicka i strukturen och skapa en söklista på innehållet
4. Gå till verktyg och flytta innehållet i söklistan till den nya flocken
När man nu tar fram familjeöversikten på en av sina avlägsna anor så är frågan vem av alla dessa barn är min ana. Jo vandra ner igenom barnaskaran med t.ex. piltangenten och observera individnumret i nedre vänstra hörnet i statusraden det är bara ett av barnen, din ana, som har det flocknummer som din ana har.
Sedan kan man göra samma sak för hustruns anor och lägga dem i en annan flock..

Av Eva Dahlberg Onsdagen den 14 juli, 2004 - 10:05:

Ja, det är ett sätt, om man väljer att ha endast anorna i separata flockar. Flockindelning i sig kommer i en senare artikel hoppas jag.

Vid utskrifter från programmet av t.ex. en släktmatrikel med någon annan än dig själv som proband måste du då komma ihåg att välja att ta med flocknummer vid utskrift (Inställningar/Tavlor) för att kunan se vilken som är din ana.

Hälsningar,
Eva

Av Börje Williams Måndagen den 12 januari, 2009 - 20:02:

Om flockindelning.
Jag skulle gärna lära mig mer om möjligheterna med flockarna. Jag har bara använt en för alla mina. Kommer detta i Diskulogen? Artiklarna om DISGEN där är utmärkta!

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Måndagen den 12 januari, 2009 - 21:49:

Börje!

Tack för ditt tips på artikel. Det är noterat på en komihåglapp.

För de flesta användare är det fullt tillräckligt att använda endast basflocken. Men det finns också många tillfällen då det är bra att kunna hantera sina data mellan flera flockar.

Hälsningar
Ingvar

Av Hans Svensson Fredagen den 13 november, 2009 - 09:51:

Hur registrer jag "fader okänd"
Var finns det ev. möjlighet att komma vidare, gäller barn fött 1848 Glimåkra

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: