Diskulogen 65: Del 3 - Säkerhetskopiering

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Artikelserien - "Lär dig mer om DISGEN 8": Diskulogen 65: Del 3 - Säkerhetskopiering
Artikeln hittar du här i pdf-format.

Av Gunnar Jonsson Tisdagen den 2 november, 2004 - 18:46:

CD-RW i all ära, men jag har råkat ut för att de helt plötsligt slutat fungera, trots att de enligt alla tester är de bästa som finns/fanns att få tag på. Så att några gånger per år bränna på CD-R eller DVD-R är att rekommendera. Vilken typ man än använder, så se till att skivan inte förvaras i hemmet. Lägg den hos grannen, kompisen, föräldrarna eller på jobbet. Har man RW så använd minst två uppsättningar, och ta hem den äldsta för återanvändning när den nyaste lagras på annan plats.

Av Stig Hansson Onsdagen den 3 november, 2004 - 08:24:

Varför inte bara stoppa i en CD-R skiva och kopiera Mina Dokument för det är väl där ni har alla data lagrade. Själv gör jag det en gång i månaden utan problem.
Kan inte hjälpa att jag ständigt förvånas över hur krångligt allt verkar bli när man använder Disgen. Tror jag fortsätter med Min Släkt som aldrig gett mig några problem.

Av Signar Bäckman Onsdagen den 3 november, 2004 - 09:57:

Hej Karl - Edvard!
De var en tid sedan senast, hoppas att allt bra.

Du förstår att här i Finland så är ortbehandlingen inte av samma betydelse som där i Sverige.
Men i så fall så att "hela" DG8 med orter med skall säkerhetskopieras så stanna med att klicka fram och på C:/ då har Du DG8 i högra fältet som då markeras och senare användes på samma sätt som jag skrev ovan.
MVH Signar.

Av Christer Gustavsson Onsdagen den 3 november, 2004 - 20:59:

Stig, javisst är det enkelt, åtminstone för en del av oss som kan använda utforskaren (el motsv). Det DISGEN erbjuder med funktionen för säkerhetskopiering är dessutom en möjlighet att komprimera datakatalogen och göra den enklare att flytta till annan dator eller utbyta med släktforskarkollegor med DISGEN.

Av Stig Hansson Onsdagen den 3 november, 2004 - 21:59:

Du behöver inte alls använda utforskaren för att kopiera. I programmet som finns med till en CD-läsare talar du bara om vad du vill ha kopierat. Komprimera filer kan du göra med Zip-program och det behöver du heller inte ha DISGEN till.

Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 3 november, 2004 - 22:23:

Säkerhetskopiering.
Här är många diskutioner om kopieringar och det finns många sätt att ta kopior men glöm inte bort att många av Disgen användarna är släktforskare utan någon större datavana.
Det är av den anledningen vi fick en enkel funktion i Disgen att ta en komprimerad säkerhetskopia.
När vi fick vår första version under windows fanns inte denna funktion men på grund av att många användare hade problem att använda windows backup funktioner fick vi sedan säkerhetskopieringen inbyggd vilket jag tycker är det enklaste och bästa sättet att ta säkerhetskopia.

Av Ulf Löfgren Fredagen den 11 februari, 2005 - 21:08:

Med CD-brännare i datorn och Windows XP som operativsystem är det enklast att skicka över hela mappen Dg8Data till en CD-RW-skiva. Jag bränner nytt varje dag och använder mig av en serie skivor (3 stycken)som jag alternerar mellan. Hela proceduren går på några få minuter.Tänk på hur många tusentals timmar du använt för släktforskning...

Ulf Löfgren
Medlem 26996

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: