Installation tidigare versioner av DG8

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Installation tidigare versioner av DG8

Av Niklas Bodin Måndagen den 26 juli, 2004 - 23:23:

Kan ej uppdatera min Laptop då denna ej går att köra på internet - den bredbandskabel som finns här är för stor...
Jag kan alltså inte installera programmet om min säkerhetskopia är från en nyare (uppdaterad) version än intallations-cd:n?

Av Ann Sjöberg Tisdagen den 27 juli, 2004 - 00:10:

Har du en CD-brännare på din stationära dator?
Om ja, hämta hem uppdatering 8.0d samt Genline och bränn dem på skivan. Bränn även DG8data. Sedan är det bara att fixa till Laptopen så länge du har en CD-spelare på den.

Om du inte har en CD-brannare så har du två alterativ. Har du ett USB-minne så flytta data via denna. Annars så får zippa filerna till disketter. Winzip har en specialfunktion att zippa en fil till flera disketter.

Lycka till
/Ann

Av Lilian Karlsson Tisdagen den 6 december, 2005 - 18:24:

Hjälp!!!!
Har bytt dator och har nu Windows XP. Har försökt installera Disgen 8.0 från min cd-skiva men det går inte. Det händer ingenting. När jag går in på Min dator och utforskd Cd.skivan så kommer det inte upp ett enda dugg. Har provat skivan på en annan dator med Windows 98 och där fungerar den. Hur gör jag????

Av Marianne Munktell (M06185) Tisdagen den 6 december, 2005 - 18:28:

Lilian!

Kan det vara fel på CD-läsaren? Fungerar den med andra CD-skivor?

Av Lilian Karlsson Tisdagen den 6 december, 2005 - 19:19:

Ja, alla andra cd-skivor har jag kunnat installera utan problem

Av Marianne Munktell (M06185) Onsdagen den 7 december, 2005 - 07:30:

Lilian!

Kanske CD-läsaren och CD-skivan inte kommer överens? Det har hänt mig med en gammal CD-skiva och en ny dator. Du kan bränna en kopia av CD:n och försöka igen med den. Det lyckades för mig.

Fungerar inte det kan du kanske få en ny CD med 8.1a från DIS expedition.

Av Stig Hansson Onsdagen den 7 december, 2005 - 15:06:

Bränner man CD på en CD som går att radera så kan det ibland bli problem att läsa den i en annan dator. Samma kan tyvärr inträffa om man bränner med "multiple session" dvs att man bränner vid flera tillfällen och fyller på skivan vartefter.

Av Marianne Munktell (M06185) Onsdagen den 7 december, 2005 - 15:15:

Stig!

Jag utgår ifrån att Lilian har en original-CD och att det är den som inte fungerar i hennes nya dator! Då kan det hjälpa att bränna en kopia.

Av Lilian Karlsson Torsdagen den 8 december, 2005 - 21:00:

Tack för alla tipsen. Tyvärr går det inte att bränna original-cdn,datorn hittar inget på cd-n. Så det blir nog att ta kontakt med Dis.
Tack i alla fall.

Av Marianne Munktell (M06185) Torsdagen den 8 december, 2005 - 21:44:

Lilian!

Du måste naturligtvis bränna en kopia av CD:n på en annan dator! Du provade ju CD:n på en annan dator och där fungerade den. Kan du inte bränna kopian på den datorn?

Av Sven-Erik M5161 Tisdagen den 21 februari, 2006 - 22:39:

Hej
Jag försöker flytta över Disgen till en ny dator.
Installerar från original-CD Disgen v8.0. Allt verkar gå bra, men vid start av programmet kommer felmeddelandet att det inte går att skriva till DG8DATA. Denna visar sig vara skrivskyddad och trots olika försök går det inte att få bort skrivskyddet. Upprepade försök med avinstallation och nyinstallation ger samma resultat.
Jag kör XP SP2.
Kan Disgen ha problem med stora partitioner? Min C: är på 80 GB och använt är ca 30 GB.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 22 februari, 2006 - 15:54:

Hej Sven-Erik!
Det ser alltid ut som om Dg8data är skrivskyddad men problemet är nog att det saknas någon underkatalog i Dg8data.
Där skall finnas:DgCommon, DgGed, DgMap, DgPic, DgTemp,D-Stand, Html

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: