Koppling till Genline

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Koppling till DISBYT och Genline: Koppling till Genline
Här diskuteras användningen av DISGENs koppling till Genline.

Av Daniel Berglund Fredagen den 13 juli, 2007 - 15:40:

Det är nog den där "Växla mellan aktiviteter" som ställer till det, men jag kanske ska fixa programmet så det skriver ut vilket program som "äger" fönstret, så blir det lättare att hitta...

Av Daniel Berglund Fredagen den 13 juli, 2007 - 21:42:

Då är programmet ändrat så det skriver ut vem som äger fönstren ifråga. http://www.amaze-a-vole.com/searchwindow.zip
Det är möjligt att man måste köra det med administrativa rättigheter i Vista; högerklicka på det i så fall.

Av Niklas Lindberg Fredagen den 13 juli, 2007 - 22:01:

Okej, då har jag testat med din senaste version och samma förutsättningar som tidigare och då blev resultatet såhär;

Hittat suspekt fönster "Växla mellan aktiviteter". Thread id=F48 Process id=68C Desktop handle=0
Tillhör "\Device\HarddiskVolume1\Windows\explorer.exe"

Ett GFF-fönster hittat

Hittat suspekt fönster "MSCTFIME UI". Thread id=F48 Process id=68C Desktop handle=0

Hittat suspekt fönster "Default IME". Thread id=F48 Process id=68C Desktop handle=0

Av Daniel Berglund Fredagen den 13 juli, 2007 - 22:25:

Jasså, det är Explorer.. ja den vill du ju inte vara utan kanske :-)

Känner du dig experimentlysten kanske man kan få fönstren i en annan ordning. Problemet är fönstren med desktophandtag = 0, men kommer GFF först i listan så skulle DISGEN fungera. Så..
1) Starta ett kommandofönster (Windows+R, cmd)
2) Starta taskmanagern, leta upp explorer.exe och ta kål på den
3) Klicka på kommandofönstret, skriv explorer och tryck enter

Värt ett försök kanske. Åtminstone förr i tiden kunde man starta om explorer på det här viset, men hur det fungerar i Vista har jag ingen aning om. - Det går nog att göra alla tre stegen från taskmanagern vid närmare eftertanke.

8.1e är annars under betatest...

Av Niklas Lindberg Fredagen den 13 juli, 2007 - 22:45:

Okej!
Kul att labba lite även om jag egentligen är ganska "allergisk" mot microsofts operativsystem och mer ser dem som nödvändigt ont... ;-)

Gillar Linux och Unix bättre... Men men...

Nåja, jag utförde ditt experiment och slog ihjäl explorer i "Aktivitetshanteraren" med följd att det endast gick att navigera med alt+tab osv som vanligt.

Fick även sen igång explorer igen via cmd.exe och maskinen åtminstone tycks vara "sig själv" igen.
Har inte sett några andra problem efteråt än så länge...

Och sen körde jag ditt lilla program och då såg det endast ut såhär;

Ett GFF-fönster hittat

Testade sedan att kolla inne i Disgen och mycket riktigt kunde jag nu både visa och koppla mot GFF igen! :) Strålande!

Stort tack för hjälpen och jag ser fram mot en ny version även om denna variant tycks fungera också!

mvh Niklas Lindberg

Av Niklas Lundin Måndagen den 8 oktober, 2007 - 21:41:

Hej

Har just installerat om Windows XP och lagt in senaste Disgenversionen samt Genline FamilyFinder 2.4.4a och nu fungerar det inte att koppla GIDnumret när jag lägger till källa.
Har jag glömt något banalt kanske, hjälp snälla.

Av Daniel Berglund Tisdagen den 9 oktober, 2007 - 14:55:

Det är en liten bugg i DISGEN. Man kan möjligen gå runt den (se den tidigare diskussionen härovanför), annars ska detta vara fixat i 8.1e.

Av Niklas Lundin Tisdagen den 9 oktober, 2007 - 18:48:

Tack för svaret

8.1e var väl den version som utvecklats för Vista och som man måste köpa på cd?
Låter komplicerat för att fixa en bugg.
Minns jag inte helt fel har detta hänt förut. Man kan ju undra om DIS och Genline pratar med varandra.

Av Niklas Lindberg Torsdagen den 11 oktober, 2007 - 07:52:

Hej på er!

Jag ser nu att man kan uppdatera till 8.1e som ska vara anpassat till Vista.
Kan dock inte förstå att det ska kosta pengar just för den uppdateringen? Visst en hundring är väl inte hela världen, men ändå...

Jag kör sedan ett tag Disgen i Vista och efter hjälpen från Daniel tidigare så fungerar kopplingen till genline fint och jag har heller inte upplevt några andra problem att köra i Vista.
Jag tar kål på explorer och startar upp den igen i cmd fönstret så funkar allt perfekt.

Detta kan jag leva med, men finns det några andra fördelar med att uppgradera till 8.1e som kan göra det värt att köpa den?

Precis som N. Lundin nämner här i tråden så har ju detta problem med visa och koppla mot genline förekommit förr och frågan är väl om ytterligare uppgraderingar utav GFF kan återigen slå ut funktionen så att man får köpa ytterligare uppgradering av Disgen osv?

Av Daniel Berglund Torsdagen den 11 oktober, 2007 - 19:27:

Det är två olika frågor här - just det här problemet med DISGEN och Genline finns i 8.1b och 8.1d, men visar sig inte på alla datorer. Det beror inte på att Genline ändrat något i sitt program, vilket var det som hände den gången som Genline släppte GFF 2.0 och DISGEN-kopplingen slutade att fungera.

Genline har behövt ändra lite i sin programvara för att det skulle fungera i Vista, men det var andra ändringar det var fråga om. Kommunikationen mellan Genline och föreningen har det heller inte varit något problem med.

Att DISGEN 8.1e måste köpas beror på att det är en version enbart tänkt att lösa installationsproblemen i Vista. Då ville man inte göra den som en uppgradering och därmed riskera att ärva något skräp från tidigare installationer, utan det skulle vara en komplett nyinstallation. Därmed måste den ju levereras på CD, och då blir det lite kostnader för pressning, porto osv.

Att fixen för Genline-buggen kom med i 8.1e berodde egentligen bara på att den var så liten och lätt-testad att det hade varit dumt att inte ta med den. Detsamma gällde den rättningen där förhandsgranskingen tidigare tog 100% av CPU-kapaciteten. Vidare får man i 8.1e avnjuta startbilden utan vit ram om man har en skärm med lite ovanligare upplösning. I övrigt är det inga rättningar utom de som krävdes för att få till funktionen i Windows Vista (däribland en omskriven hjälpfil, eftersom Microsoft plockade bort den gamla Winhelp från Vista.)

Av Torbjörn Hargeson Onsdagen den 13 februari, 2008 - 17:31:

Hej!
Jag har sedan någon vecka råkat ut för samma problem som diskuteras här ovan, alltså tappat kopplingen till Genline. Jag kör 8.1d med XP och GFF 2.4.4b.

Jag använde det program som nämns ovan "SearchWindow.exe" och fick följande resultat:

Hittat suspekt fönster "AVG E-mail Scanner". Thread id=168 Process id=184 Desktop handle=0
Tillhör "\Device\HarddiskVolume1\Program\Grisoft\AVG7\avgemc.exe"

Ett GFF-fönster hittat

Hittat suspekt fönster "NVSVCPMMWindowClass". Thread id=A74 Process id=894 Desktop handle=0
Tillhör "\Device\HarddiskVolume1\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe"

Hittat suspekt fönster "AVGEMC". Thread id=168 Process id=184 Desktop handle=0

Hittat suspekt fönster "Default IME". Thread id=A74 Process id=894 Desktop handle=0
Tillhör "\Device\HarddiskVolume1\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe"

Hittat suspekt fönster "Default IME". Thread id=168 Process id=184 Desktop handle=0

Jag undrar om det är "AVG epostscanner" som krånglar till tillvaron för mig. Jag har nyligen installerat det här virusprogrammet och det är likaså nyligen problemen med kopplingen börjat. Jag har prövat med att stänga av virusprogrammet men det hjälper inte. Jag kanske måste avinstallera det? Eller kan det vara något annat. Eller måsta man köpa 8.1e för att komma förbi problemet även om jag använder XP.

Av Torbjörn Hargeson Onsdagen den 13 februari, 2008 - 17:55:

Hej igen!
Jag svarar själv på ovanstående inlägg. Efter det att skickat iväg frågan ovan gick jag in i virusprogrammet och stängde av epostscannern i virusprogrammet och se! Då fungerade kopplingen igen. Tack för SearchWindows-programmet! Det fick mig på rätt spår.

Av Karl-Edard Thorén Onsdagen den 13 februari, 2008 - 21:55:

Kopplingen till Genline
När jag tidigare körde 8.1d i xp fungerade inte kopplingen till Genline men sedan jag installerat 8.1e fungerar koppling fint.
Kanske värt besväret att gå över till 8.1e även på XP om man har detta problem.

Av Torbjörn Hargeson Fredagen den 15 februari, 2008 - 12:46:

Hej!
Jag skall följa ditt råd och gå över till 8.1e för jag tycker virusprogrammet AVG funkar bra. Hade tidigare Norton Security men med det tog det 20 minuter att starta upp datorn tills det gick att köra något så när friktionsfritt. Nu tar det 4 minuter.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: