Av Tom Barckman Söndagen den 9 maj, 2004 - 18:55: |
RADERA I RULLGARDINSRUTOR
Hej! Här är en blivande släktforskare. Jag håller nu på att titta på demoversionen. Jag har då matat in t ex egna ortnamn. Sen kom jag på att man skall använda ”lampan” till höger. Nu finns alltså ett antal ortsnamn i rullgardinsrutan som kommer fram om jag klickar på lilla pilen. Jag vill få bort dessa, då de bara stör, men jag kommer inte på hur. Jag är också orolig för att dessa ortnamn kommer med när jag skaffar fullversionen.
Hur gör jag för att få bort felaktiga/onödiga namn i rullgardinsrutorna?
Med vänlig hälsning Tom
Av Alf Christophersen Söndagen den 9 maj, 2004 - 20:20: |
Ikke bekymre deg for de stedsnavnene. Etterhvert som du legger til nye stedsnavn ved hjelo av lampa vil du se at de feilaktige stedsnavnene forsvinner lenger og lenger ned på listen for så å forsvinne helt. Kun 10 siste brukte stedsnavn, kilder etc. er tilgjengelig i hurtiglisten.
Av Tom Barckman Söndagen den 9 maj, 2004 - 21:10: |
Till Alf
Tack för beskedet. Mina försök att få bort ortsnamnen har nästan gett mig gråa hår.
Mvh/Tom
Av Lars-Ola Jacobsson Måndagen den 8 juni, 2009 - 10:21: |
Hejsan
Vet ej om jag lägger detta på rätt ställe, men i alla fall.
Sitter nu med Disgen 8.2 och när jag nu lägger till en ny person som jag gjorde förr: skrev in namn, datum och letar upp orten i "ortträdet" för att tända lampan.
Men när jag lägger till ett syskon som är född på samma ställe och använder "pil ner" (för att öppna rullgardinen), sen "Enter", så får jag senaste orten (precis som jag vill), men utan att lampan lyser. För att få lampan tänd behöver jag trycka ytterligare en "pil ner" för att sedan gå upp igen ("pil upp"), då lyser lampan...
Varför fungerar det inte som i tidigare versioner?
Undrar Lars-Ola, Knäred
Av Charlotte Carlsson 29606 Söndagen den 31 januari, 2010 - 17:12: |
Jag håller med ovanstående om att detta problemet finns kvar i version 8.2-1 (byggnr 627) som jag använder mig av.
Jag har flera gånger fått gå in igen på rullisten och se till att "lampan" tänds så orten kommer med. Detta händer även på rullisten med källorna.
Jag har flera gånger fått gå tillbaka och rätta till källor/orter eftersom jag inte fått fram dom på sökningen, fast jag vet att jag nyss lagt in uppgifterna.
Varje gång innan jag stänger ner och skapar en säkerhetskopia, så försöker jag köra "konvertera till Disgen-orter..." bara för att hitta alla dom felen och rätta till orterna.
Önskar det fanns en funktion (precis som i Windows) som städar bort alla tidigare öppna källor/orter så man kunde få bort detta problem.
Jag upplever att detta problem ökar nu mer än vad det har gjort tidigare då jag använt mej av Disgen. Kan det ha att göra med konverteringen från Disgen 8.1 till 8.2 som någonting ligger och spökar?
Hoppas någon på en bra förklaring eller en åtgärd som man kan göra för att få bort detta problem!
Hälsningar
/ Lotta
Av Ove Billing m00895 Söndagen den 31 januari, 2010 - 18:45: |
Det förefaller som om du gör fel. Man skall inte efter val av lampa alls röra rullisten. När lampan väljes kommer ju listan med Disgen-orter upp, du väljer där och gör eventuella tillägg av underort och trycker sedan på OK för att välja det du på så sätt fått fram. Klart! Om du har samma ort igen så får du ju upp samma lista igen med lampan, du väljer orten, som ofta nu är markerad, trycker på OK. Klart! Rullknappen skall inte heller röras när det gäller källor.
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 31 januari, 2010 - 19:52: |
Nja, det är fel i Disgen. Vi har fått rapporter på detta men jag har aldrig begripit exakt hur man ska göra för att det ska bli fel. Men nu ser jag. Det blir i alla fall fel i den situationen som Lars-Ola beskriver, och det hjälper också att trycka ner+upp i just den situationen. Förmodligen är det alltid detta som spökar.
Av Charlotte Carlsson 29606 Söndagen den 31 januari, 2010 - 20:50: |
Men om man väljer den text som den ger förslag på och ingen lampa tänd, så är det väl någonting som är fel!
Du man går på rullisten så har man nu två likadan rader med exakt samma text och ingen som man väljer ger den gula lampa.
Sedan jag bytte till den här nya versionen så har det här problemmet uppkommit och det upplevs som det ökar med tiden man jobbar i programmet. Jag har ingen minnen av att jag råkade ut för detta i den tidigare versionen.
Hälsningar
/ Lotta
Av Ove Billing Söndagen den 31 januari, 2010 - 21:07: |
Lotta, strunta i vad som står på ortraden och tryck på lampan så att den tänds. Välj nu ort bland Disgen-orterna och tryck på OK. Rullisten skall bara användas om man inte vill ha Disgen-orter såsom för enstaka utländska orter. Jag använder rullisten mycket sällan.
Av Eva Dahlberg Söndagen den 31 januari, 2010 - 21:37: |
I 8.1 har jag använt rullisten som snabbval precis hela tiden även av Disgenorter, om orten har tillhört de senaste orterna jag använt. Jag har bara gått in i trädet och valt när det varit fråga om en ort jag inte använt på ett tag.
Precis samma funktion som att använda rullisten för efternamn man haft den senaste tiden eller för källorna.
Så måste det väl ändå vara tänkt även för Disgenorterna?
Hälsningar,
Eva
(7851)
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 31 januari, 2010 - 21:44: |
Ja, det är tänkt så. Men det finns tydligen situationer där det inte fungerar, så man får se upp tills detta blir rättat.
Av Ove Billing Söndagen den 31 januari, 2010 - 21:51: |
Men om lampan inte är tänd så är orten väl egentligen inte knuten till trädet. Det betyder att om man skulle vilja ändra på stavning eller annat på alla platser där orten förekommer så sker inte detta mer än på de ställen där orten är en sann Disgen-ort. Eller??
Av Eva Dahlberg Måndagen den 1 februari, 2010 - 06:57: |
Men förr var lampan tänd även för orter i rullisten om de en gång hade valts ur Disgen-Ortträdet, så valde man en sådan ort så tändes lampan automatiskt.
Rullisten i 8.1 och 8.0 (och antagligen även i 7.1 där jag började) kunde alltså innehålla både Disgenorter och icke-Disgenorter.
Hälsningar,
Eva