Frågor om kommande versioner av DISGEN

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Frågor om kommande versioner av DISGEN
Diskussionen flyttad från Övrigt till ny rubrik.

Av Daniel Berglund Tisdagen den 12 februari, 2008 - 21:09:

"Före årsskiftet" är målet (i alla fall just nu) för DISGEN 8.2. Du hittar en del av de tilltänkta nyheterna under den här rubriken.

Av Martin Hollertz Måndagen den 7 april, 2008 - 21:37:

Snälla, kan man inte lägga till möjligheten att radera personer i nästa version? Eller måste jag som nybörjare lära mig att leva med mina misstag i all evighet?

Av Runar Hortlund Måndagen den 7 april, 2008 - 22:04:

Om du under inställningar, anpassa markerar rutan "radering ska kunna göras osv så går det att både koppla loss och radera

Av Sten-Sture Tersmeden (M05143) Måndagen den 7 april, 2008 - 23:02:

Martin! Du måste ha version 8.1d eller e för att Runars tips skall vara ok.

Av Börje Williams Lördagen den 12 april, 2008 - 14:16:

Jag saknar en hjälpfunktion att hitta centrumpersonens släktingar, som kan vara kusiner, sysslingar, fyrmänningar osv.
Börje

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 13 april, 2008 - 18:35:

Centrumpersonens släktingar. Hej Börje!
Du får fram centrumpersonens släktingar genom att köra en kort antavla och lista ut en släktmatrikel.

Av Daniel Berglund Söndagen den 13 april, 2008 - 20:49:

Man kan också skapa en söklista med enbart centrumpersonen (högerklicka på den och välj skapa söklista med vald person), och sedan i söklistan välja Utöka söklista (högerklick igen). Tyvärr är det inte så många olika relationer som man kan utöka med så det blir lite klickande för att få fram fyrmänningarna..

Av Börje Williams Måndagen den 14 april, 2008 - 10:18:

Att använda söklistan för detta verkar vara en bättre lösning. Det verkar som halva jobbet är gjort. Men utökningsmöjligheterna måste då kompletteras med valmöjligheter för att så enkelt som möjligt kunna ange syskon, kusiner, sysslingar, fyrmänningar osv. Jag vill att detta ska vara pedagogiskt enkelt utan onödigt knappande, för att använda även för icke forskare.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: