Av M04089 Måndagen den 21 juni, 2010 - 22:18: |
Hej Anders,
Du skriver att man sällan vill söka på samma personer som tidigare. Därför tycker jag att man som standard alltid börjar med "Nollställ" för att vara säker på att det inte ligger någon gammal sökinformation under någon av flikarna.
Av Inger Amnefelt M10065 Torsdagen den 24 juni, 2010 - 20:53: |
Bara för att visa att det finns andra åsikter om detta med att "Nollställ" så kan jag bara säga.
Ta inte bort som det är just nu. Det fungerar utmärkt för mig. Vill jag nollsälla så är det bara ett musklick. Jag sitter ofta och söker med samma sökning gång efter annan. Inte bara efter ett personnamn. Glöm inte att det finns många andra sätt att söka.
Via Orter
Via Källa
Döda
Födda
Viga
Listan kan göras lång.
Just nu håller jag på och går igenom mina orter.
Hittar då en del dubletter. Då får jag byta ort på en del peroner så jag kan ta bort en av ortern. Då är det mycket bra att förra sökningen ligger kvar.
Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 24 juni, 2010 - 22:34: |
Nollställningsknappen och att föregående sökning ska vara kvar, det har nog ingen ifrågasatt så det är lugnt.
Det som blev fel i 8.2a är om texten i rutorna i sökdialogen ska ha hela texten förvald (blåmarkerad) eller inte, när man flyttar sig mellan fälten med tab-tangenten.
Det normala i Windowsprogram är alltså att den är markerad. Så var det i 8.2 och så borde det ha varit i 8.2a. Det som skulle ha funnits i 8.2a var en valfri möjlighet att inte ha den markerad.
När jag beskriver det låter det rätt komplicerat men det är enklare i verkligheten
Av Agneta Möller Tisdagen den 3 augusti, 2010 - 15:06: |
Jag har upptäckt att en mans-person fått fel kön. Han är registrerad som kvinna. Hur gör jag för att ändra? Kan man koppla loss giftet och sedan koppla ihop det igen?
Av Ove Billing Tisdagen den 3 augusti, 2010 - 17:39: |
Ja, det är den vägen man måste gå. Man kan ändra kön bara på ogifta personer. Men även partnern i det aktuella giftet måste ju ha fått fel kön och måste alltså justeras.
Av Agneta Möller Tisdagen den 3 augusti, 2010 - 20:54: |
Det konstiga är att partnern i det aktuella giftet har rätt kön, alltså kvinna. Jag upptäckte felet när jag skulle skriva ut en lista på flicknamn. Då fanns mans-personens namn i listan bland flicknamnen. När jag kollade såg jag att han fått fel kön. Personen i fråga har många registreringar både framför och bakom sig. Behöver man registrera om alla dessa?
Av Ove Billing Tisdagen den 3 augusti, 2010 - 22:21: |
Det skall absolut inte gå att gifta ihop två av samma kön. Då måste det finnas flera fel. Först måste vi klarlägga att vi talar om samma sak. I rutan Grunddata, till vänster om namnet finns uppgiften om Kön, Man eller Kvinna. Är verkligen båda två av samma kön enligt markeringen där? Kolla upp omgivningen om alla personer har rätt kön enligt markeringen. Får du inte rätsida på det hela kan du skicka mig en textfil (Verktyg > Exportera) med de personer du väljer i en söklista så är det lättare att diskutera. Min e-adress har du i fadderlistan.
Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 3 augusti, 2010 - 22:24: |
Jo det finns ett sätt att gifta samkönade personer men det är inte så enkelt. Så det behöver inte vara några andra fel med i leken.
Av Agneta Möller Tisdagen den 10 augusti, 2010 - 11:09: |
I STATISTIK-listan över Mans-personer finns mannens tre namn med, likaså i kvinno-listan! När jag tar fram en SÖK-lista och söker på mannens tre namn finns de ENDAST med när jag tar med MÄN! I GRUND-DATANS personuppgifter på MANNEN är rutan "KÖN" markerad som KVINNA !
Av Ove Billing, m00895 Tisdagen den 10 augusti, 2010 - 13:22: |
Mystiskt! Det enda jag kan råda till är att radera personen. För att kunna det måste du dock koppla loss från partnern. Sedan får du mata in data för hand på en ny person med hans namn och som partner i aktuellt gifte. Men innan du raderar är det lämpligt att skriva ut en ansedel för honom så att du lätt kan mata in alla data igen. Finns det längre texter kan de kopieras till en textfil och sedan reimporteras för att slippa skriva in sådan text en gång till.
Av Agneta Möller Tisdagen den 10 augusti, 2010 - 16:00: |
Tack för hjälpen!
Av Christina Claeson Tisdagen den 31 augusti, 2010 - 12:22: |
Ofta får jag frågan hur man som forskare ska hantera detta med att släktingar gifter sig med varandra. Det är inte ett helt ovanligt fenomen.
Vad som vore intressant att veta är varför det verkar vara ett "problem" om det är så att det upplevs som komplicerat i en antavla att en person är med på flera ställen.
Att det föreligger ett släktskap mellan två gifta/eller sammanboende personer kan snarare vara av intresse. Min farmors mor gifte sig t.ex två gånger, och de männen var i sin tur släkt.
Jag undrar hur ni andra läsare av detta forum tänker kring detta med anor som förekommer mer än en gång i en antavla eller rapport
Av Ove Billing, m00895 Tisdagen den 31 augusti, 2010 - 13:13: |
Det är väl inga problem med detta. Under alla mina år som fadder har jag inte ofta, snarare sällan, fått någon fråga på området. Det gäller ju att använda kopplingsfunktionen. Att läsa en antavla med s.k. anförluster (dumt ord!) fordrar ju lite av läsaren men Disgen ger ju två möjligheter betr. utskriften.
Av Sten Magnusson Torsdagen den 9 september, 2010 - 09:16: |
I mitt fall har jag Tage Erlander på en sidogren med koppling till både min farmor och farfar där de två får gemensamma anor efter några generationer bakåt i tiden.
Likadant med min farfarsmor och farmorsfar.
Mvh/Sten Magnusson