Begravning - vad är det?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Död, begravd, dödsorsak: Begravning - vad är det?
Av Tom Barckman Fredagen den 9 juli, 2004 - 20:17:

Kanske en konstig fråga med ett självklart svar. Men som nybörjare ställer jag mig frågan, är begravning lika med begravningsakten i kyrkan eller är det gravsättningen? Idag, när bränning är allmänt förekommande, kan ju gravsättning ske rätt lång tid efter kyrkohögtiden. Men hur var det på den gamla goda tiden. Oftast skedde väl begravningsakten med en omedelbart efterföljande gravsättning. Vad var det då som prästen bokförde som begravning?
Hälsningar/Tom

Av Tom Barckman Lördagen den 10 juli, 2004 - 21:21:

Ingen har skrivit något nytt på forumet. Tydligtvis tror alla att det fortfarande inte fungerar, så därför är det ingen som går in med nya saker. Därför aktiverara jag denna rubrik igen, och hoppas att någon hittar in.
Mvh/Tom

Av Kjell Johansson Söndagen den 11 juli, 2004 - 08:02:

Det är inte så vanligt att det skrivs något i DIS forum. Det är nog betydligt större chans att få svar på ett inlägg i RÖTTER/Anbytarforum

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Söndagen den 11 juli, 2004 - 13:01:

Hej Tom! Det var ett nytt spörsmöl för mig. Har aldrig funderat på att det kan vara olika datum för begravningsakten, jordfästningen, i kyrkan, eller på annan plats vi borgerlig begravning.
För mig är det jordfästningsdagen som anges. Vill du ange datum för gravsättning, kan du lämpligen göra det i en anteckning till begravningsnotisen.

Av Alf Christophersen Söndagen den 11 juli, 2004 - 13:05:

Jeg har en følelse av at det med begravelse i gamle dager kunne være flere ting.

På øde øyer i Nord-Norge uten prest ble folk nedsatt i graven ved en enkel høytidelighet, mens en gang i året kom presten ut til øya og hadde jordpåkastelsen for alle de avdøde i tiden siden forrige runde.

I innlandet var det et annet problem som nok vel var vanlig i innlandet i Sverige også, jorda var så frosset at man ikke kunne lage en grav. Da holdt man begravelse med gravøl ol, mens liket ble da satt på låven til jorda tinte såpass at man kunne få gravlagt vedkommende.

Går man inn på Google og søker i no.fritid.slektsforsking.diverse (news) vil man finne mange innlegg med dette som tema og hva som var de opprinnelige benevnelsene for disse handlinger. Og ikke minst, ville GEDCOM-tags vil være naturlig å bruke om den enkelte begivenhet.

Av Åke A Källstrand Söndagen den 13 april, 2008 - 13:47:

Begravningsgudtjänsten och gravsättningen kan ju ha olika datum och platser.
Jag har försökt använda två BEGRAVD-notiser, och ändra den sista till exempelvis GRAVSATT. Det fungerar, men om man kör "Verktyg-Kontrollera Notiser", får man ett felmeddelande.
För att undvika detta, får det bli en textnotis eller "Anteckningar"

Efterlyser en notisform som inte är händelserelaterad, som man kan döpa tilll valfritt namn.

Av Christer Gustavsson (M04621) Söndagen den 13 april, 2008 - 19:57:

Åke, den notistypen finns redan, den heter Special

Av Åke A Källstrand Måndagen den 14 april, 2008 - 09:58:

CHRISTER!
SPECIAL-notisen har jag också provat. Även den är en händelsenotis, och ger ett felmeddelande om den används efter en BEGRAVD-notis.
"2:48 Händelse-notis (S: 20071114) efter Död/Begravd-notis: 20071027" Prova får Du se!

Mvh
12410

Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 14 april, 2008 - 15:26:

Det er vel ikke en feil som rapporteres her, men en advarsel om at man kan ha kommet til å registrere noe på vedkommende etter sin død ved et uhell.

F.eks. vil et skifte etter vedkommende nødvendigvis komme etter en persons dødsfall, og det også genererer en rapport ved testen. Men også her er informasjonen korrekt.

På en annen side bør du kanskje heller bruke S-notisen på den første hendelsen. Og Begravd på den siste.
(Og urnenedsettelse kommer jo også etter messen)

Av Anders Berg M01397 Måndagen den 14 april, 2008 - 19:36:

Åke, var får du det felmeddelandet?

Jag har använt Special-notis många gånger efter Död/Begravd, t ex för en bouppteckning (som ju infaller senare än begravningen oftast).

Av Anders Berg M01397 Måndagen den 14 april, 2008 - 19:39:

Jaha, kanske "Verktyg-Kontrollera Notiser", men det är väl bara en varning. Själv kör jag aldrig den där kontrollen!

Av Anders Berg M01397 Måndagen den 14 april, 2008 - 19:41:

Ursäkta, ser att Alf skrivit i princip samma sak som jag. :)

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 14 april, 2008 - 20:59:

Önskemål om olika notiser. Riktigt som påpekas att kontrollen av notiser är en hjälp att hitta felaktigheter och bara är en varning som påpekar att det kan vara fel men inte att det är fel.
Men ett annat önskemål i detta sammanhang är att få tillgång till fler notistyper. För även om jag kan ändra en special till begravning så för att få begravingen utskriven bland personens notiser och inte i levnadsbeskrivningen så skall jag ange i inställningar att specil notisen skall skrivas just där men då kan jag inte använda den till något annat som jag vill ha utskrivet i levnadsbeskrivningen. Samma sak med fler textnotiser så jag får möjlighet att klassa texterna och kan välja när jag vill skriva ut texten och var.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: