Släktbok

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Släktbok

Av Kai Thurfors Tisdagen den 10 maj, 2005 - 10:37:

Hej,

Jag har besvarat dina frågor under Övrigt, Önskemål till nästa version.

Av Kjell Åberg Lördagen den 27 augusti, 2005 - 18:22:

Jag var i Göteborg på Släktforskardag idag och pratade med en av Disgens faddrar där om ett "utskriftsproblem". Förr kunde man ta fram sin antavla, sedan skapa en söklista med personerna i antavlan och därefter utöka med alla som är släkt. Sedan kunde man göra en utskrift i Släktmatrikel, som jag tycker är snygg.
Enl. faddern går det fortfarande att göra och han visade mig det "nya" sättet. Sedan man tagit fram alla personer i den nya söklistan går man till Utskrifsmenyn, väljer Skriv ut antavla för centrumpersonen och därefter Släktmatrikel.
Nu är jag hemma och testar detta. När jag nu går till Utskriftsmenyn är valet Skriv ut antavla för centrumpersonen nedtonat och kan alltså inte användas!
Så vad har blivit fel?

Mvh
Kjell Åberg, Mellerud

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Söndagen den 28 augusti, 2005 - 12:06:

Kjell!
Det var nog mig du talade med i Gbg.
Ber om överseende med om jag måhända missförstod ditt problem.
För Släktmatrikel har man ingen anvädning av vare sig byggd antavla eller söklista; den skrivs direkt från centrumpersonen i den öppna familjeöversikten.
Detta är ett utmärkt format av släkttavla, men jag tycker att det kan var svårt att ställa in exakt vad man vill ha med i fråga om släktskap i djupled och bredd i olika släktled. Den mall jag nämnde för hjälp med denna inställning finns på denna adress:

http://web.telia.com/~u32012659/dg/index.html

Välj "mina experiment" och sedan "Ställ in släktmatrikel".

Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 29 augusti, 2005 - 22:17:

Släktmatrikel, Hej Kjell!
Jag tycker nog att det alltid är en fördel att gå in på "bygg antavla" för att ha den strukturen som underlag när man skriver ut antavlor.
Gå sedan från strukturen in på utskrift, som nu är dedikerat till antavla, och välj släktmatrikel. Kontrollera i "granska" vad Du får ut. I "Inställningar" "Antavlor" kan Du sedan göra justeringar för "släktmatrikel" så att Du får önskat innehåll.

Av Kjell Åberg Tisdagen den 30 augusti, 2005 - 19:02:

Tack för svaren!
Mvh
Kjell Åberg

Av Ragnhild Prøytz Onsdagen den 21 oktober, 2009 - 20:05:

Slektsbok.
Jeg er skuffet over 8.2 ikke lar oss få norsk språk så enkelt som det var før.
Hvordan får jeg dette til nå?
Mvh
Ragnhild Prøytz

Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 21 oktober, 2009 - 20:21:

Hei
Etter å ha valgt utskriftstype og du får opp dialogen med F.eks. Stamtavla Tabell, så velger du å trykke på knappen merket Inställningar nede til høyre.
Der går du inn på fliken Direktval og da kan du velge språk nede til venstre.

Av Ragnhild Prøytz Onsdagen den 21 oktober, 2009 - 21:44:

Hei igjen!
Jeg får bare svensk og engelsk språk.
Mvh
Ragnhild Prøytz

Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 21 oktober, 2009 - 21:59:

Aha, da må du gå inn på Hjälp og velg Sök efter uppdateringar og der laste ned de språk og maler som du ønsker å få installert.

Det er beskrevet i hjelpen også.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 21 oktober, 2009 - 22:11:

Ragnhild,
När Du kör Disgen skall Du gå in på "Hjälp" och ta hem uppdateringar på de språk Du önskar bl.a. nynorsk.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: