Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 september, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Datamappar, arkiv och flockar: Familjestorlek: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 september, 2003
Av Britt-Mari Linder Torsdagen den 18 september, 2003 - 22:47:

Hej!

Jag vill ha tips på hur man bäst gör uppdelning av släkten så att mapparna inte blir gigantiska.

Är det bra att t ex ha min släkt med båda mina föräldrar och alla släktingar bakåt i samma mapp, eller ska jag dela upp släkten.

Ska jag spara min mans släkt i en egen mapp?

Av Maria Gällman Fredagen den 19 september, 2003 - 09:52:

Hej Britt-Mari!
Jag har gjort så att jag har flera flockar:

Flock 0 kallar jag "Min familj"
Här har jag registrerat min mor, far, mina bröder samt mig själv. Här kommer även de ev kommande barn till mina bröder och mig att registreras. För ev partners har jag bestämt mig för att göra egna flockar till dem (med deras föräldrar och ev syskon, för senare forskning)

Flock 1 "Farfar"
Flock 2 "Farmor"
Flock 3 "Morfar"
Flock 4 "Mormor"

Jag hoppas de flockarna förklarar sig själva? Exempel: i Farfars flocken läggs endast de som är släkt på farfars sida (far, mor, syskon, far- och morföräldrar osv...)

Sedan har jag andra flockar:

Flock 5 "Farfar & Farmors ättlingar"
Här har jag registrerat min fars syskon och syskonbarn - dock EJ min egen familj, de finns i flock 0

Flock 6 "Morfar & Mormors ättlingar"
Här har jag registrerat min mors syskon och syskonbarn - dock EJ min egen familj, de finns i flock 0

Flock 7 "Ingifta"
Har tyvärr(?) endast en flock för ingifta och deras föräldrar, syskon, syskonbarn osv...
Har funderat på att även dela upp dem i fyra andra flockar, så jag och andra vet i vilken flock de har koppling till - har dock inte löst det i Disgen ännu, men ska göra det.

Hade från början endast en flock, det går bra så länge man inte har mer än 1000 personer i databasen och har de flesta uppgifterna i huvudet och vet vilken person som hör till vilken gren. Problemet blir när individerna blir så många och dessutom heter detsamma så är det svårare att hålla i huvudet vilken gren de tillhör.

Gör någon på annat sätt?

Av Gunnar Jonsson Fredagen den 19 september, 2003 - 10:25:

Jag har delat upp flockarna efter geografiskt ursprung, då det fungerar bäst för mig. Min mor kommer från trakten kring Säffle(S), farfars anor är i Klarälvsdalen och farmor kommer från Härnösand.

Sedan gör jag nya flockar om jag forskar på någon sidogren, exempelvis min kusins anor på fädernet (om vi är släkt på mödernet).

Av Kjell Johansson Fredagen den 19 september, 2003 - 16:31:

Hej Maria!

Kan jag på något sätt dela upp min enda flock till flera?? Det skulle nog vara rätt bra som du har gjort med farfar, farmor osv. (tror jag).

Hälsn/Kjell

Av Marianne Munktell Lördagen den 20 september, 2003 - 09:04:

Kjell!

Så här har jag gjort för att dela upp en flock i flera.

DELA UPP EN FLOCK I FLERA FLOCKAR

Exemplet gäller att flytta över makan och hennes släktingar till en egen flock.

OBS! Kontrollera först DISGEN:s filer och ta sedan en säkerhetskopia innan du börjar dela en flock!

1. Se till att du kan hantera flera flockar: Välj Inställningar - Anpassa - Flera flockar.

2. Skapa en ny flock: Välj Skapa - Ny flock och ge den nya flocken ett namn.

3. Visa de två personer på översikten som du vill dela - maken (som centrumperson) och makan. Lossa tillfälligt makan från maken (markera makan, F10 - Koppla Loss) Makan hamnar då automatiskt först i listan över senaste personer).

4. Plocka upp makan (Alt+Q, välj första namnet) och bygg en antavla (CTRL+N) för henne (utan make och barn).

5. Skapa en söklista med personerna i denna antavla: Tryck F10 och välj Skapa Söklista….

6. När du är i söklistan trycker du F10 och välj: Utöka söklistan - Alla som är släkt. Söklistan innehåller nu alla anhöriga till makan (utom make och barn) i söklistan.

7. Nu går du till Verktyg - Flytta personer. Ange vilken söklista (1 eller 2) makans släkt ligger i och välj den flock du skapat för dem. Tryck Flytta!

8. Nu är flyttningen klar. Nu skall du bara koppla ihop make och maka igen: välj maken som Centrumperson, Skapa två översikter (tryck F12) och sök upp makan i den andra översikten. Markera makan och lyft in henne till makens ruta "Partner" med hjälp av musen ("dra-och-släpp").

Av Ivar Björklund Lördagen den 20 september, 2003 - 16:25:

Hej Marianne det blir lite fel med "Alla som är släkt".
Valen är:
Föräldrar
Barn
Partners
Alla anor
Alla ättlingar
Alla som på något sätt är släkt

Tar man då det nedersta valet, så får man med samtliga personer.

Av Marianne Munktell Lördagen den 20 september, 2003 - 19:42:

Ivar!

Får man efter losskoppling, söklista m.m. med alla personer när man väljer "Alla som på något sätt är släkt" har man gemensamma anor. Då får man testa att koppla loss på flera ställen.

Av Kjell Johansson Lördagen den 20 september, 2003 - 20:20:

Marianne!
Tack för det utförliga tipset!

Kjell

Av Marianne Munktell Lördagen den 20 september, 2003 - 21:27:

Kjell och Ivar!

En liten varning dock för funktionen "Alla som på något sätt är släkt". Jag har upptäckt att den funktionen även tar med ingiftas släktingar. Ett exempel: En släkting till min mosters man var gift med en släkting till min fars kusins man. Den kopplingen räcker för att få med nästan alla personerna i DISGEN i söklistan. Vill man begränsa sig kan man pröva att bara ta med Föräldrar, Barn, Partners, Alla anor samt Alla ättlingar.

Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 25 september, 2003 - 18:32:

Uppdelning av släkten i flera flockar.
Jag har gjort så att jag har alla mina anor i en flock sedan har jag släkten till dessa anor i en flock på mors sida och en flock på fars sida.
Sedan har jag gjort samma på min hustrus sida.
Den fördel jag ser är att när jag har en av de äldre familjerna uppe t.ex. farfars fars alla barn då ser jag när jag vandrar ner igenom barnaskaran direkt vilket barn som är min ana för den har mitt flocknummer. Det blir samma som markeringen efter att kört en antavlestruktur.
Men här finns markeringen alltid till hands.