Filnamn för bilder

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Porträtt och bilder: Filnamn för bilder
Av Cecilia Månsson Tisdagen den 5 oktober, 2004 - 14:43:

Vid inläggning av bilder i Disgen: Jag får meddelandet att filnamnet innehåller nationella tecken som bildvisningsverktyget som Disgen använder ej accepterar. Men bilden visas ändå? Vad betyder felmeddelandet i klartext, m.a.o. vad är det för risk med å,ä,ö? Jag vill inte gärna döpa om mina bilder så att jag får två namn på samma fil beroende på var jag sparar den. Jag upplever det som en stor begränsning att man inte ska ha å,ä,ö i sina filnamn!

Av Gunnar Jonsson Tisdagen den 5 oktober, 2004 - 17:51:

Cecilia. Detta fel är rättat i senaste versionerna av DG8, tyvärr verkar det som om felmeddelandet blivit kvar. Så det fungerar utmärkt med åäö - åtminstone här hos mig.

Av ROland Ek Torsdagen den 7 oktober, 2004 - 11:09:

Undvik åäö, om ni tänker exportera till Internet! Det kan bli problem där!

Av Inger Amnefelt Torsdagen den 7 oktober, 2004 - 18:07:

Jag har exporterat till HTML med bilder med åäö och sedan flyttat webbsidorna till en UNIX-server. Där blev det totalstopp med bilderna. Jag undviker sedan dess alla nationella tecken i filnamn och kataloger.

Av Christer Gustavsson Torsdagen den 7 oktober, 2004 - 23:39:

Blanktecken kan oxå vara bra att undvika.

Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 10 oktober, 2004 - 20:51:

Namnval? Hur skall jag på ett bra sätt identifiera/namnge mina bilder, dels så att namnet uppfyller Disgens teckenkrav dels så att namnet blir tydligt och entydigt. Flera personer kan ju ha samma eller snarlika namn.
Jag har ibland många bilder, kanske fler än tio på varje person.
Hittils har jag använt Disgens interna nummer, men i längden blir det nog omöjligt.

Av Gunnar Jonsson Söndagen den 10 oktober, 2004 - 21:07:

Goeran_Andersson_1802-1887_01

Är bild nr 1 på Göran Andersson som levde 1802-1887.

Eller Andersson_Goeran... om man föredrar efternamnen först.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: