Av Hans Svedberg Fredagen den 5 november, 2004 - 13:40: |
Kjell!
För min del har jag delat upp skärmen i två fönster, vilka definieras i en startsida som brukar kallas index.htm. Det ena fönstret är vänstermenyn och resten fönstret där allt händer har jag gett namnet "sida". Om man tar upp filen som innehåller länken till filen man vill öppna (jag använder FrontPage Express)och högerklickar på knappen och väljer Bildegenskaper så finns det en ruta som kallas Målram. Där kan man ändra till 100% om man vill ha filen i ett nytt fönster.
Ett enklare sätt om du vill göra en ny export är att ändra i notisen:
I den textsträng jag använder så finns texten target="sida" vilket placerar filen på det jag kallat sida. Prova att ersätta sida med 100%!
Hasse S
Av Ove Billing m00895 Fredagen den 5 november, 2004 - 14:51: |
Hasse!
Jag har nu provat lite och allt funkar bra efter lite bry. Jag har också gjort knappen lite annorlunde (med texten Mer ...). Bl.a. missförstod jag platsen för DgBil, jag lade den direkt under Dg8Data, vilket förstås inte funkade med din förkortade relativa sökväg. Ett problem har dock uppstått. Ansedlar m.m. ligger i 0001 och registren hamnar i Html-mappen. Länkarna i botten på ansedeln hänvisar till register i 0001. Är det ett allmänt fel eller är det bara hos mig? Detta har förstås inget med din fina lösning att göra men jag såg det nu.
Din lösning innebär ju användning av html och webbläsare samt CD eller DVD och en fråga dyker upp (dock sannolikt omöjlig att besvara): Hur länge kan en sådan skiva förväntas kunna läsas, mest med tanke på program- och hårdvarautveckling etc. Skivorna håller nog som sådana. Jag tänker på trådspelare, vinylskivor å sånt. Men det gäller väl att alltid tänka på att konvertera i tid. Papperskopior har där sin fördel, men har ju nackdelen att inte så lätt kunna återföras till digital form. Men det vore roligt att höra lite kommentarer om det.
Jag tycker ditt system är mycket bra och har redan börjat arbeta i den riktningen med samlingsdokument, fulla med länkar.
Du skrev i ett tidigare inlägg att du jobbat på en liten manual. Finns den på din hemsida? Det vore också förnämligt om du även i fortsättningen kunde hålla oss lite mindre vetande informerade om du hittar ny tips eller stötestenar. - Hälsn./Ove
Av Hans Svedberg Fredagen den 5 november, 2004 - 17:44: |
Först det här med TARGET. I min sträng står alltså Target="sida" eftersom jag har ett fönster (FRAME) som heter sida. Har man inte ett fönster med det namnet så öppnas länken i ett nytt fönster som inte är delat.
TAG ALLTID EN SÄKERHETSKOPIA INNAN DU GÖR STÖRRE ÄNDRINGAR I DISGEN!!!
Jag tror att man bör betrakta en HTML-export som en stor sak och speciellt som det här inte på något sätt är sanktionerat av Disgen och inte heller provat på ett systematiskt sätt.
Ove! En manual låter så stort men jag bör säkert uppdatera min hemsida. Det kommer ju små frågor som får en att säga: "tänkte inte på det".
Jag har skrivit en bakgrund till mina motiv att lägga upp det hela på det här viset. Den blev litet lång men ung. så här:
Bevarandet för framtida generationer kommer att ha större chans att lyckas med en bred delgivning med CD/DVD, vilka lätt kommer att kunna kopieras (även till kommande media), än med enstaka pappersexemplar som kanske dessutom inte är utskrivna på ett beständigt sätt. Om det digitala originalet till pappersutskriften arkiveras på rätt sätt så är det inget problem, men tyvärr sitter det nog oftast hos bara en person. Risken att originalet förloras är mycket stor.
Arbetet vi gör har bara förutsättng att sparas och fortsätta vara levande om det tas om hand av någon som är eller kommer att bli intresserad.
Sannolikheten för detta ökar ju fler levande släktingar man hittar. Med det billiga CD-alternativet kan man ha råd med 20-30 ex á 10:-/st medan redan 5-10 papperskopior är mycket.
Jag tror också att en CD med obegränsade möjligheter presentationsmässigt ökar intresset inte minst från de yngre.
Hasse
Av Kristian Jerméus Tisdagen den 12 september, 2006 - 22:55: |
Deprimerande att sex-länkar ska behöva förekomma i detta forum också.
Tryck inte på dessa länkar som står här ovanför
Av Bo Arnells Torsdagen den 4 juni, 2009 - 23:11: |
Jag föreslår att det skapas ytterligare en flik efter Multimediafliken där man kan lagra dokument. En lagringsplats för de digitala dokumenten man skapat/sparat.
Alternativt skulle Källa kunna vara ett ställe att skapa möjligheten med pdf filer som kan utgöra ett underlag för källan.
T.ex pdf-filer, word-dokument osv.
Brevkopior man scannar och sparar är ju bra att kunna spara i direkt anslutning till personen.
Har läst om handpåläggning med exempel i Diskulogen 66, men det är alltför krångligt och för mycket manuellt klickande och skrivande.
Det här kanske har föreslagits tidigare, men jag har inte återfunnit något här i forumet.
Mvh
Bosse
Av Ingvar Kärrdahl Torsdagen den 4 juni, 2009 - 23:49: |
Svar till Bo Arnells
Jag har lagt in ditt förbättringsförslag i Disrapp (id-nr 2226)vilket innebär att förslaget kommer att behandlas av Disgens Produktråd.
Av Christer Gustavsson (M04621) Fredagen den 5 juni, 2009 - 07:22: |
Bo, vi har börjat titta på en liknande funktion som främst kommer att kunna användas som forskningsstöd.