Av Berith Hemmingberg Måndagen den 15 mars, 2004 - 06:28: |
Det står lite om flaggorna men jag skulle vilja utveckla lite.
Jag använder flaggorna till att ex. tala om att personen finns i Sveriges Befolkning 1890 eller om personen är ogift osv.
När jag använder sökfunktionen skulle jag vilja kunna utesluta dessa markeringar.
Hälsningar
Berith
Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 15 mars, 2004 - 20:57: |
Sökfunktioner med flaggor.
Hej Berith !
Jag undrar lite vad Du avser när Du skriver att Du vill utesluta flaggmarkeringarna vid sökning.
Jag föreslår alltid att man skall starta sökningen med "nollställ allt" då blir inga gamla sökbegrepp kvar och förstör den nya sökningen.
Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 15 mars, 2004 - 22:51: |
Berith!
Du menar kanske att du vill söka ut alla som INTE har de nämnda flaggorna satta?
Sk negativ sökning finns ännu i DG8.
Av Berith Hemmingberg Fredagen den 19 mars, 2004 - 06:46: |
Hej!
Visst menar jag att jag vill söka alla utom de flaggade markeringarna.
Ber om ursäkt för felformuleringen.
Vad menas med negativ sökning?
Jag har DG8.
Hälsningar
Berith
Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 19 mars, 2004 - 09:13: |
Berith! Skulle stå:
"Sk negativ sökning finns ännu INTE i DG8."
Negativ sökning: Du kan alltså INTE säga att något INTE får finnas, dvs utesluta något.
I sökfunktionen(kikaren) gäller OCH-villkor (förutom jokertecken och årtalsintervaller).
Av Berith Hemmingberg Lördagen den 10 april, 2004 - 13:38: |
Ytterligare önskemål!
Jag skulle vilja öppna 3 eller 4 fönster samtidigt istället för nuvarande 2.
Hälsningar
Berith
Av Karl-Erik Lerbro Tisdagen den 13 april, 2004 - 09:29: |
Det beror på vad du avser med "flera fönster". Det går bra att öppna flera fönster samtidigt; t.ex. Familjeöversikt, Byggd tavla och Söklista. Dessa fönster kommunicerar dlvis med varandra. Se sid 37 i handledningen.
Men om om det gäller att "dela skärmen" för att flytta eller koppla personer, så kan du endast få två "fönster", vilket innebär att du får möjlighet att arbeta med två personer samtidigt på skärmen. För varje person kan du visserligen öppna nya delfönster, men då börjar det bli för trångt på skärmen så det är svårt att hålla ordning på folket.
Av Berith Hemmingberg Fredagen den 4 juni, 2004 - 16:22: |
Hej Karl-Erik!
Ja, det var delning av fönster jag menade.
Ibland skulle jag villja ha 3 fönster öppna.
Men, men man kan inte få allt :-))
En annan funktion som jag vill ha är, möjligheten till att använda DISGEN-orter i adress-fältet.
Då menar jag under personnotiser (CTRL+A).
Med den funktionen skulle jag kunna skapa en söklista ex. med personer boende på samma adress under samma år.
Hälsningar
Berith
Av John-Lars de CHASSÖR Måndagen den 4 november, 2002 - 14:57: |
-Jag tänker på ordspråket:
-BYAR,SOCKNAR,ock LANDSKAP BESTÅR.
-FÖRSAMLINGAR, KOMMUNER och LÄN FÖRGÅS.
-Jag har funderat på varför man inte valt
Gårdar,Byar ORTER SOCKNAR och LANDSKAP.
-Detta med tanke på förändringarna av t.ex
Församlingar som förändras organisatoriskt till
till SAmfälligheter.-Dessutom förändring av
storleken på församlingarna.-Samma gäller
Kommuner och Län.-Detta är ju frågor som
Hembygdsförbunden brottass med och allt mer
tar ställning för.
John-Lars de CHASSÖR
Av Tom Barckman Torsdagen den 15 juli, 2004 - 20:45: |
Anteckningsbok!
Jag tycker det skulle vara värdefullt om det fanns en från själva släktregistreringen frikopplad antecknings/noteringsbok. Den skulle dock kunna skrivas in på och hämtas/skrivas ut från Disgen direkt.
Många har ju sina små egna varianter vid införandet i registret. Tag t ex hur skriver man efternamnet (se Diskulogen nr 65). Ett sätt som jag tycker verkar bra är förslaget att använda namnet som gift efter 1900 och flick(pojk)namnet före 1900. Det finns ju andra förslag. I Anteckningsboken kan man då notera efter vilken princip man gör inskrivningen. Det finns säkert andra exempel på personligt färgade inskrivningsvarianter.
Här skulle man också kunna lägga in en udda uppgift, som man vill uppmärksamma och forska vidare på.
Alltså inför en Antecknings/Noteringsbok i Disgen. Den kan ju hämtas från t ex Välkommenrutan eller kanske helst på verktygsraden på Översikt/Familjeöversikt.
Hälsningar Tom