Av Helen Strahl Söndagen den 19 december, 2004 - 13:16: |
Hej!
Finns det någon som hittat ett bra sätt att markera person eller uppgift som ska kollas upp?
Det kan t ex vara att jag ska dubbelkolla uppgift från annan forskare eller komma ihåg att titta i viss inflyttningslängd för en viss person osv. Jag vill kunna skriva ut en förteckning med uppgifter som jag ska kolla upp och som jag kan ta med mig när jag t ex besöker ett arkiv eller när jag ska beställa mikrokort.
Är det notisen "oforskat" som man då ska använda och sedan göra en utsökning på just dessa notiser? Eller ska jag använda mig av flaggorna?
Alla tips mottas tacksamt!
Av Jan Jutefors Söndagen den 19 december, 2004 - 13:40: |
Helen,
Varför inte ta in alla osäkra i en egen flock. Det är jättelätt att flytta över sedan när du fått alla uppgifter.
Jag själv använder flocksystemet på det viset. Jag använder grundflocken för min egen släkt, No 1 för min hustrus och No 2 till 4 för några olika släkter som jag forskar på. Dessutom så har jag 11 kolla-flockar som jag delat in på olika områden. Ingen osäker finns i mina grundflockar, utan alla är kollade där. När jag fått referenser till personerna så flyttar jag över dem i respektive grundflock.
Av Marianne Munktell Söndagen den 19 december, 2004 - 14:41: |
Helen!
Jag brukar använda mig av Extra text och skriva KOLLA: plus det som jag vill kontrollera eller ta reda på. Sen är det bara att söka på KOLLA under Övrig text i Kikarfunktionen.
Det går säkert lika bra att använda flaggfunktionen.
Det viktiga är att man hittar ett sätt som fungerar bra för en själv.
Av Inger Amnefelt Måndagen den 20 december, 2004 - 06:35: |
För varje nu person som jag lägger in och som hittas i HFL sätter jag en flagga. En flagga för var FB, DB , VB. När jag sedan kollar dessa böcker så tar jag bort flaggan. På detta sätt kan jag lätt söka alla i en församling som saknar något från FB, DB, VB.
Av Inger Amnefelt Måndagen den 20 december, 2004 - 06:37: |
För varje nu person som jag lägger in och som hittas i HFL sätter jag en flagga. En flagga för var FB, DB , VB. När jag sedan kollar dessa böcker så tar jag bort flaggan. På detta sätt kan jag lätt söka alla i en församling som saknar något från FB, DB, VB.