Flera källor per händelse?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Flera källor per händelse?
Av Daniel Berglund Fredagen den 14 januari, 2005 - 23:05:

Stödjer DISGEN (experimenterar nu med demon, 8.0c) flera källor och citat för en och samma händelse? - Vad jag kan se är det inte så, men jag har kanske missat något?

Daniel Berglund (25564)

Av Eva Dahlberg Fredagen den 14 januari, 2005 - 23:32:

Ja, det gör programmet, du ska använda OKplus, längst ner till höger, det är inte alltid aktivt val.

Hälsningar,
Eva
7851

Av Eva Dahlberg Fredagen den 14 januari, 2005 - 23:38:

den kommer alltså upp först när du klickar på lampan en andra gång, efter att redan ha lagt in en källa för händelsen.

Hälsningar,
Eva

Av Daniel Berglund Lördagen den 15 januari, 2005 - 21:17:

Tack, det var ju enkelt!

Av Nils-Yngve Herrström Onsdagen den 19 januari, 2005 - 10:12:

Finns det några begränsningar på hur många källor och citat man kan ha för en händelse?

Nils-Yngve

Av Tom Barckman Måndagen den 22 mars, 2010 - 14:13:

Avgränsning mellan fler källor.
För mig ser det ut som avgränsningen mellan fler källor sker genom kommatecken. Det tycker jag är dumt, då man väl ofta avgränsar olika uppgifter inom samma källa med komma.
Föreslår att skiljetecken mellan flera källor sker med semikolon.

Av Mats Niesing Lördagen den 12 juni, 2010 - 08:01:

Gillar det inte alls. Tycker att det borde vara mycket enklare om man kunde göra som när man lägger till en ny fadder.
Mats

Av Nils-Yngve Herrström Söndagen den 27 juni, 2010 - 14:51:

Jag får felmeddelandet "Notisens totala längd är för lång" när jag försöker spara en Levde-notis med många källor. I mitt fall går det bra med 39 men inte 40. Fönstret "Flera källhänvisningar för en notis" uppdateras OK men sen går det inte att spara notisen. Jag har försökt att minska på texten "Kort titel" men det hjälper inte. Det går naturligtvis att skapa mer än en notis men det ser inte bra ut vid t ex utskrift. Vad är det som styr notisens totala längd?

Nils-Yngve

Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 27 juni, 2010 - 23:54:

Jag är inte riktigt säker men tror det är så här. Maximal längd för många notiser är 250 tecken, det är en fast gräns i Disgen. När du använder källträdet lagras inte varje källa direkt i notisen, utan det som lagras är bara en referens in i källträdet. Varje sådan referens tar ungefär 5-10 tecken. Det är den gränsen du går in i nu, och enda möjliga åtgärden är att göra två Levde-notiser och dela upp källorna mellan dem.

Hur får du ihop 40 källor på en Levde-notis? Jagar du folk i mantalslängderna?

Av Nils-Yngve Herrström Måndagen den 28 juni, 2010 - 18:06:

Tack för ett snabbt svar! Det betyder ju då att det finns en mismatch i Disgen: listan av alla inlagda källhänvisningar är OK men man kan inte spara notisen och det är ju inte speciellt lyckat. Om lösningen är att dela upp notisen i 2 hanteras ju inte utskriften korrekt.

Jag tror inte att det är så svårt att komma upp i denna gräns när man kommit tillbaka såpass långt att kyrkoböcker saknas och använder mantalslängder, eller som i mitt fall "Ekstraskattemandtaller 1602-1645" från Rigsarkivet i Köpenhamn. Dessa finns nästan årligen för Halland 1622-1645 och jag tycker nog man ska notera alla källor man hittar.

Nils-Yngve

Av Sten Magnusson Måndagen den 5 juli, 2010 - 10:40:

Jag brukar göra så här:

Död 17 januari 1828 i Lillhag, Södra Soneby, Sunne (S (Bouppteckning "Erik Ingemarsson").

I Anteckningar:
Se även AD Online: Fryksdals nedre tingslags häradsrätt FII:10 bild: 8/1555, sida: 0009

På detta vis kan man få med allt.

Annars kan man ju skriva in alla källnotiser man hittar i den löpande texten i textnotisen.

Mvh/Sten Magnusson

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: