Av Björn Rydh Lördagen den 30 oktober, 2004 - 19:46: |
Hej!
Jag använder inte Disgen utan MinSläkt. Jag har dock tankat hem demot för att testa och jämföra.
Frågan är om jag kommer att bli en Disgen-användare.
Med tanke på att Instruktionsboken är på 100 tätt skrivna A4-sidor - och att en sådan enkel sak som att länka ett dokument behöver flera sidors instruktion i Diskulogen - blir jag MYCKET tveksam. Jag har testat på lite data exporterat från MinSläkt.
Programmet känns som en blandning av DOS och Windows och är inte användarvänligt. Förstår varför alla faddrar behövs. De måste ha häcken full.
Programmet har säkert sina fördelar och kan kanske "göra" mycket mer än det mycket billigare MinSläkt.
Detta är säkert som att svära i kyrkan. Jag vet att vi lever i ett fritt land och att jag inte behöver att köpa programmet.
När det blir lika lättanvänt som MinSläkt kan jag börja fundera på det.
Hälsningar
Björn
Av Stig Hansson Måndagen den 1 november, 2004 - 08:03: |
Precis som Björn här ovan har jag också funderat på varför det behövs en sådan enorm uppbackning med faddrar och artikelserier om Disgen. Hittills har jag använt Min Släkt och inte stött på några som helst problem eller behov av hjälp. Funderar dock på att skaffa mig Disgen men är lite tvekande. Kan någon tala om för mig vad Disgen ger som inte Min Släkt klarar av?
Av Karl Bergstrand Måndagen den 1 november, 2004 - 08:59: |
För min del är det tvärt om. Har bytt från Disgen till det betydligt användarvänliga Min Släkt. Jag saknar inte Disgen. Allt jag gjorde i Disgen går att göra i Min Släkt, på ett enklare sätt, plus att presentationen på skärm utskrifter och html är snyggare.
Av Tony Rödin (M01631) Måndagen den 1 november, 2004 - 10:38: |
Jag vill att hanteringen av inställningar för utskrifter görs om så dom blir användarvänliga!!!
Nu får man sitta och växla mellan inställningar och förhandsgranska så det står härliga till.
Det måste gå att få ha förhandsgranskning uppe samtidigt som man ändrar inställningar
för att kunna se resultatet direkt!
Sedan ansedlarna, går det inte att lägga en "mall" i bakgrunden så att ex vis född, död, döpt osv.
finns med på ansedeln även om inga uppgifter finns där?
Då kan man lätt lämna över en ansedel till en släkting som fyller i de uppgifter som saknas...
En snygg ram runt det hela kanske oxå vore trevligt.
Flera färdiga utskriftmallar efterlyses!
Det blev ett plus när den "ny sidindelad" kom med tycker jag - fler sådana!
// Tony
Av Joel Vogler Måndagen den 6 december, 2004 - 23:21: |
När man stöter på anor som fått ett barn men inte hittar någon uppgift om barnets kön (eller namn som gör det möjligt att dra slutsats om dess kön) så blir det tvärstopp. Vill man vara säker på att inte vilseleda andra måste man i det läget avstå att lägga in barnet överhuvudtaget.
Önskvärt i nästa DISGEN-version är en möjlighet att välja kön=okänt!
Av Thorbjörn Johansson Onsdagen den 5 januari, 2005 - 15:52: |
Ändring av fönsterstorlek.
Hej!
Har nu använt Disgen 8.0d ett tag och irriterar mig över att jag inte kan göra fönster större. Hade varit fint att kunna skala om fönstren för tex "Välj ort" eller "välj ett citat" Som det är nu får man scrolla och flytta runt för att se vad för ort man skall välja. Detta är mycket enerverande särskilt då man sitter med en stor skärm med hög upplösning.
Finns det några planer på att lägga till denna funktion till version 8.1 som är under utarbetning nu?
Av Christer Gustavsson Torsdagen den 6 januari, 2005 - 22:28: |
Thorbjörn,
vi kommer inte att ta med ditt förslag i 8.1. Men vi tar hand om det och har med det i prioriteringsarbetet inför kommande versioner.
Av Lars-Erik Åström Torsdagen den 13 januari, 2005 - 18:35: |
Jag vill ha LÅS på Disgen. När Disgen är låst skall man kunna göra allt, utom att ändra något i databasen. Man skall kunna titta, bläddra, klättra i släktträd, söka, skriva ut etc, men INTE ÄNDRA NÅGOT.
Då skulle man kunna låta en Disgen-okunnig titta runt i släkten utan risk. Och man skulle själv få en spärr mot ödesdigra misstag, när man ändå bara hade startat Disgen för att titta.
Av Christer Gustavsson Torsdagen den 13 januari, 2005 - 21:30: |
Lars-Erik, det finns en s.k. läs-version som kan köpas från DIS expedition. Vi gör fn inte reklam för den eftersom den bör göras lite enklare att använda när det gäller hanteringen av data. Vilken den också blir till version 8.1 som planeras var klar under slutet av första kvartalet.
Av Sven Jönsson Torsdagen den 13 januari, 2005 - 21:53: |
Jag skulle vilja att kartfunktionen har olika färger på gränserna för län/kommun/församling.
Detta skulle underlätta när man flyttar runt i kartan för att leta upp en ny församling.