Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 januari, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version (2002-2006): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 januari, 2005
Av Stig Hansson Torsdagen den 13 januari, 2005 - 21:56:

Efter som jag inte vet ett dugg om DISGEN så kanske jag gör bort mig, men rimligen måste väl data ligga i en egen fil? I så fall är det bara att gå in i Utforskaren, klicka på filen med höger knapp, välja Egenskaper samt sätt en bock i rutan Skrivskydd,

Av Karl-Erik Lerbro Söndagen den 16 januari, 2005 - 10:35:

Stig, ja, data som du har lagt in i Disgen ligger inte bara i en fil, utan i flera. Visst kan du skrivskydda dessa, men du får felmeddelande med avbrott och den fule röde gubben kommer på besök när du försöker göra något; även om du bara vill läsa.

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 16 januari, 2005 - 22:24:

Skyddad läsning i Disgen.
Hej Stig, visst kan man skrivskydda datafilen och sedan se på den men som Karl-Erik påpekar är risken stor att Du halkar ut i en skrivning och får den lille röde på skärmen.
Men vi har ju en läsversion av Disgen så varför inte köpa den och installera bredvid den ordinarie, sedan kan man byta datamapp och använda läsversionen på sin ordinarie data utan att kunna ändra något.

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 16 januari, 2005 - 22:34:

Lås på Disgen.
Hej Lars-Erik, som jag skrev ovan om skyddad läsning så kan Du också använda den här varianten för att själv bara läsa runt i din data.
Om Du anger din ordinarie datamap i Disgen läs så kan Du sedan starta valfri Disgen mot samma dataset. Naturligtvis kör man bara en Disgen i taget.

Av Jimmy Larsson Måndagen den 17 januari, 2005 - 09:55:

Hej

Jag måste hålla med om föregående talare om att ett "lås" på Disgen vore en oerhört bra funktion i framtida versioner. Bättre vore förstår en "läsar-version" som nämns ovan.

Jämför t ex med Acrobat Reader från Acrobat för att läsa PDF-filer. Readern är gratis och så pass spridd att den idag finns på nästan alla datorer. Däremot är det inte så många som har fulla Acrobat-applikationen som krävs för att skapa och editera PDF-filer. Denna applikation kostar pengar och bara de som jobbar med att kontinuerligt skapa PDF-filer behöver köpa programmet.

Mitt förslag är:

utveckla en Disgen Reader applikation som är gratis och som fritt får spridas och laddas ner från www.dis.se. Denna applikation ska vara enklare än Disgen. Samtliga funktioner som är till för att på ett eller annat sätt ändra data ska vara bortskalat. Däremot ska alla sök-funktioner och data-flikar finnas. Alla utskrifts-funktioner bör existera osv.

Vid närmare genomläsning av tidigare texter i det här forumet förstår jag att denna applikation redan finns. Jag hoppas då att applikationen blir gratis och att den fungerar på ungefär det sätt som jag önskar ovan. :-)

Mvh Jimmy Larsson

Av Christer Gustavsson Söndagen den 23 januari, 2005 - 19:45:

Jimmy, jag nappar på din goda idé. Jag har initierat en diskusion i DIS om vi inte ska göra så från nästa version 8.1.

Av Lars-Erik Åström Tisdagen den 25 januari, 2005 - 14:27:

En gratis Disgen Reader är en utmärkt idé! Då kunde man ge bort den, försedd med släktdata, till släktingar utan att bli frestad att göra piratkopia av riktiga DG.

Men jag vill ÄVEN ha "skrivlås" på riktiga DG, för att gardera mot oavsiktliga ändringar.
Det är ju till exempel så lätt att råka klicka på blåröd ikon "Ändra personnotiser" i stället för på vitblå ikon "Visa personens notiser", och även om man inte aktivt ändrar något så blir det ett nytt ändringsdatum, vilket blir ett osäkerhetsmoment sedan.
Visst kunde man börja med att titta etc med Disgen Reader, men skall man sedan byta till Disgen för att göra en avsiktlig ändring så måste man åter leta sig fram till ändringsstället.
Bättre då om man i vanliga Disgen normalt var skrivförhindrad, men kunde låsa upp från det ställe man är på. Gärna skulle då en röd varningslampa vara tänd till dess att jag låser igen.

Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 25 januari, 2005 - 15:20:

När det gäller "Ändra personnotiser" så är vi väldigt noga att på grundkurser påpeka att man skall trycka på avbryt och inte på OK om man bara tittar på innehållet för en person! Då undviker man att datum ändras.

/Sten-Sture
Utbildare på DIS-ÖST

Av Hasse Svedberg Onsdagen den 26 januari, 2005 - 00:56:

Sten-Sture!
Det datum är väl datum på den fil man utnyttjat - inte datum i någon notis - hoppas jag!?

Av Kjell Weber Onsdagen den 26 januari, 2005 - 09:13:

Till: Lars-Erik Åström
Du skriver: ...Då kunde man ge bort den, försedd med släktdata, till släktingar...
Ett enklare sätt är att göra utskrift i HTML-format och lägga på diskett eller cd-skiva och ge bort. Då bläddrar släktingarna ju med vanliga nätbläddraren, utan att behöva installera något nytt program, en viss fördel.
Denna möjlighet har jag använt mig av med framgång.
Men det är klart att om mottagaren vill göra mer än bara titta runt, t ex göra egna utskrifter så är en Reader att föredra.