Disgen i Linux

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Andra programversioner och operativsystem (DG8, DG8-DEMO, DG8-VISA): Disgen i Linux
Av Hans Persson Måndagen den 7 februari, 2005 - 17:05:

Jag undrar om det finns några planer på att göra en version av Disgen för Linux?

Av Christer Gustavsson Måndagen den 7 februari, 2005 - 22:14:

Hej Hans,
nej det finns f.n. inte några planer på att utveckla en Linux-version. Men jag känner till en medlem som med lite experimenterande kört DISGEN 8 under Mandrake Linux 10.0 med wine20041019 som "windowsemulator".

Av Magnus Sidborn Fredagen den 30 december, 2005 - 14:24:

Finns det någon mer information om detta? Jag skulle också vara mycket intresserad av att kunna köra under Linux.

Av Daniel Berglund Måndagen den 16 juli, 2007 - 23:09:

Jag har testat med Debian Etch och Wine 0.9.4 (dvs vad man får idag med apt-get) och det verkar fungera vid ett snabbtest, med följande undantag. Jag gjorde inga särskilda inställningar förutom stänga av ljudet i Wine, eftersom det bråkade i winecfg.

Av Kristian Jerméus Måndagen den 16 juli, 2007 - 23:54:

Genline får jag inte heller att fungera under Wine, men däremot så fungerade det med hjälp av Cross-Over.

Av Kristian Jerméus Måndagen den 16 juli, 2007 - 23:55:

Genline får jag inte heller att fungera under Wine, men däremot så fungerade det med hjälp av Cross-Over.
Jag använder med Ubuntu.

Av Kristian Jerméus Måndagen den 16 juli, 2007 - 23:55:

Jag använder Ubuntu.

Av Kristian Jerméus Tisdagen den 14 augusti, 2007 - 12:13:

Hur ser egentligen framtiden ut för Disgen med andra operativsystem än Windows?
Än är inte Linux så stort, men det verkar vara på bred framgång, inte minst nu när tillverkarna kan tänka sig leverera Linux på sina datorer.
Sen verkar det inte vara en jättestor skillnad mellan MacOS X och Linux eftersom båda baseras på Unix-kommandon m.m.

Någon som har kollat upp detta?
Ibland så känns det som att man är i ingenmansland eftersom Disgen fungerar till Windows och Reunion till Macen.
Det finns släktforskningsprogram till Linux också, men dessa är inte av samma kvalitet.
Som tur är så kan jag köra Disgen hjälpligt genom Wine.

Det ryktas att Disgen är skrivet i Delphi. Om så är fallet, finns det någon version av Delphi som på ett smidigt sätt går att göra Disgen plattformsoberoende?

En annan sak som hela tiden är ett problem är alla register som finns. Dessa hade lätt kunnat fixas så dom blev plattformsoberoende.
Har för mig att mallen som exempelvis Sveriges befolkning 1970 använder sig av kan delas ut till släktforskningsföreningar ute i landet (bara ett rykte jag läst någonstans).
Denna mall hade kunnat fixas till så man inte fick detta problem. Databaser är ju alltid oberoende tills dess dom implementeras i ett program.
Vad jag har förstått av en som skrev en tråd här, är att MacIntosh-ägare inte kommer åt dessa register. Själv kan jag köra dessa i Wine.
Hade underlättat avsevärt om någon kollade upp dessa problem.

Sen är det beklagligt att exempelvis KGF (Kronobergs Genealogiska Förening) använder sig av Microsoft Access för sitt register.
Det är då totalt omöjligt att köra annat än Windows till detta register.

Av Daniel Berglund Tisdagen den 14 augusti, 2007 - 23:08:

DISGEN är mycket riktigt skrivet i Delphi. Borland hade tidigare en produkt, Kylix, som var Delphi portad till Linux, men den lade de ner på grund av dålig försäljning. Frågan kommer upp titt och tätt i borland.public.delphi.non-technical men CodeGear(Borland) är tydliga med att de inte tänker liva upp produkten.

Det finns några olika alternativ om man vill spåna lite..

1) DISGEN med Wine under Linux. Det fungerar ju ganska bra verkar det som. Inkompabiliteter och prestandaproblem kan troligen lösas eller lindras, men vad som behövs är åtminstone ett par medlemmar som tar på sig att testa ordentligt. Du har ju lovat att skriva en artikel i Diskulogen ;-) så det kommer kanske fram fler intresserade efter den.

Det är ju heller inte omöjligt för intresserade medlemmar att tackla Wine och rätta buggar där.

2) Freepascal och Lazarus (http://www.lazarus.freepascal.org). Kanske en lösning på lite sikt? Det lär krävas mycket arbete. Kompilatorn verkar i och för sig mogen idag, men inte Lazarus.

3) Konvertera dagens VCL-baserade kod till VCL.NET (BDS2006 stödjer .net men man ska nog vänta på bds2008 i så fall). Under Linux skulle man sedan använda Mono. Kräver också mycket arbete. Det är en rättvis lösning så till vida att efteråt sitter alla, Windows- som Linux-användare, och gråter över den hopplöst slöa och buggiga produkt man fått.

4) Nyutveckling från början. Är det någon som har ett par år till övers, så varsågod, börja genast föralldel.

5) Stegvis förfining av nuvarande kod. Om vi bit för bit under loppet av ett par år kan separera "databasmotorerna" från koden och dessutom utskriftsdelen och andra väldefinierade delsystem (GEDCOM import/export och liknande) så finns det möjlighet att antingen byta dem, eller skriva om dem så det blir helt GUI-fria, dvs mer lättporterade till andra plattformar. Sedan skulle man kunna tänka sig att nyimplementera GUI-delen (t ex med Qt) eller helt enkelt ha olika, i sig plattformsberoende, GUIer.

Ingenting av detta händer naturligtvis om inte det kommer medlemmar som vill hjälpa till och arbeta.

Själv tror jag på (1) och (5) i förening.

Vad gäller Sveriges Dödbok, och SSfs presentationsprogram, som erbjuds till medlemsföreningarna, så är de såvitt jag kan se också skrivna i Delphi (möjligen C++Builder). Vill man se dem ändrade på något vis får man nog jobba politiskt och kunna visa på ökad försäljning av kanske 1000-2000 ex eller så.

En gratis lösning för Mac-användare (med Intel-processor) är att köra Linux under vmware och sedan köra CD-skivorna under Wine. Det går nog inte jättefort, men det går.

(Å allt detta är naturligtvis min personliga uppfattning och inget officiellt från föreningen)

Av Kristian Jerméus Onsdagen den 15 augusti, 2007 - 00:38:

Tack för ett bra svar.
Man vet ju aldrig hur framtiden blir, och redan nu är det bra att ställa sådana här frågor.
Just nu är ju Ubuntu i ropet. Dessutom så verkar MacIntosh av någon konstig anledning vara en bättre dator för släktforskning (hörsägen). Verkar som att många som körde Disgen hade MacIntosh förut och när programmet sen slutade portas dit så gjordes en egen variant (Reunion).

Jag har inte börjat än med artikeln om släktforskning i Linux, men när jag får mer tid över så ska jag börja dokumentera olika installationsprocesser m.m. och därefter göra en artikel.

Av Tom Barckman Måndagen den 27 september, 2010 - 16:41:

Hur ser det ut idag med en Linux/Ubuntu-version av Disgen?
Jag har just gått över till Ubuntu, och finner det väldigt snabbt och trevligt,
Och fler och fler anammar väl Linux och Ubuntuversionen.
Tom

Av Alf Christophersen Måndagen den 27 september, 2010 - 17:58:

Installer Wine :-)

Linux-versjon av Delphi forventes tidligst neste år, kanskje først om et par år.

Av Tom Barckman Torsdagen den 30 september, 2010 - 10:28:

OK! Linux/Ubuntu växer, så det är hög tid!
Tom

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: