Av Kurt Granholm Torsdagen den 19 februari, 2004 - 16:54: |
Det kanske vore skäl att göra en förändring i nästa version, så att söklistan kan förändras på detta sätt. En sortering på orter skulle ge ett mycket bättre resultat på detta sätt.
/Kurre
Av Ove Billing Fredagen den 20 februari, 2004 - 08:57: |
Varför inte använda Utdragsfunktionen. Där kan man manipulera det mesta. Gör en söklista och använd sedan den för nästan alla tänkbara uppställningar. Då kan man också få med andra data än de som finns i listan eftersom uppgifterna tas om personerna i söklistan inte om de uppgifter som finns där.
Av Kurt Granholm Lördagen den 21 februari, 2004 - 00:29: |
Riktigt Ove, i "utdrag" kan man få fram mycket mer än i söklistan. Men det var inte mängden jag efterlyste, utan snabbheten. Söklistan är mycket snabbare när man söker personer i en socken och genom att kunna kasta om ordningen kunde man snabbt få fram personerna i resp. gård, torp etc.
/Kurre
Av Staffan Knös Onsdagen den 28 april, 2004 - 20:50: |
Hej,
En sak som irriterar mig när jag söker personer genom söklistan är att jag inte får träff på gift kvinnas namn som gift.
Vad jag menar är att om Lisa Nilsson gifter sig Grankvist, får jag ingen träff på namnet Lisa Grankvist.
Det borde inte vara något problem att programmet hittade henne och visade:
Grankvist, Lisa f Nilsson
Är detta något som kommer i kommande uppdateringar/versioner?
Eller har någon en bra lösning på detta?
Mvh
Staffan
Av Karl-Erik Lerbro Onsdagen den 28 april, 2004 - 22:11: |
Hej Staffan!
Kan här vara något missförstånd.
Visserligen finns det inget fält i DISGEN för kvinnas namn som gift, men har du skrivit in hennes giftenamn i förnamnsfältet, som du antyder, skall det inte vara några problem att få träff på det namnet i söklistan.
Du har väl inte missat knappen "Nollställ allt" i dialogrutan för sökning inan du skriver sökvillkoret?
Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 28 april, 2004 - 22:42: |
Jag brukar skriva giftesnamnet i efternamnsfältet, t ex:
Grysell g. Svensson (1:g Agrell)
och får träff på alla 3 efternamnen.
Är det detta du efterlyser?
Av Kjell Weber Torsdagen den 29 april, 2004 - 08:11: |
Håller med Staffan Knös.
Det vore bra om DISGEN i sökningen även letade bland det efternamn som kvinnan gift sig till, utan att man behöver skriva in detta speciellt i något namnfält bara för att sökningen skall hitta det. Det finns ju där i giftenotisen, det borde räcka för att DISGEN skall hitta det.
Av Staffan Knös Torsdagen den 29 april, 2004 - 21:20: |
Hej,
Tack för olika förslag.
Kjells inlägg speglar precis det jag menar. Nackdelen med Sten-Stures metod (som jag också har övervägt) är att i utskrifter av antavlor och stamtavlor kommer alla dessa efternamn med, vilket ger ett allmänt förvirrat intryck.
Giftasnotisen borde räcka för att klara kopplingen för att klara sökningen
Är det någon som vet om programutvecklarna har tänkt på att lägga till denna programsnurra?
Staffan
Av Kjell Weber Fredagen den 30 april, 2004 - 00:06: |
Staffan!
Detta är nu meddelat programutvecklingsgruppen.
Av Mats Sjödén Fredagen den 15 oktober, 2004 - 23:09: |
Hjälp
Jag har lyckats utöka söklistan med två kolumner: Född ort och Död ort på min hemmadator.
Nu försöker jag göra detsamma på en annan burk men kan inte komma på hur jag gjort. Jag måste ha läst det någonstans men minns inte var.
Kan någon tipsa mig.
Mats Sjödén