Långa filnamn i Windows XP

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Långa filnamn i Windows XP
Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 14 februari, 2005 - 20:21:

Kan någon bekräfta att det blir problem vid säkerhetskopiering om DG:s datakatalog ligger "för långt ned" i filstrukturen?

Jag kunde inte göra en säkerhetskopia i min nya XP-dator som ju har extra långa namn att släpa på (documents and settings, plus alla mina nivåer med username, "mina dokument", Dg8data, D-stand etc).

Jag såg att gränsen(?) 80 tecken i namnet i min egen struktur är överskriden. Så jag testade med att lägga en kopia av datakatalogen direkt under roten på disken, och då funkade det.

Alltså > 80 tecken i filnamn plus sökväg ger fel??

Skall man verkligen behöva placera Disgen på ett ställe som XP inte gillar riktigt?

Av Gabriel Frisk Måndagen den 14 februari, 2005 - 21:42:

Om du bränner till CD blir det fel, ja, beroende på begränsningar i CD:ns filsystem. Lägg Dg8data i roten och peka om i DISGEN, XP tar inte illa opp av det...

Mvh
Gabriel Frisk

Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 14 februari, 2005 - 22:40:

Tack Gabriel. I detta fall var ingen CD inblandad. Skulle skriva till diskett och/eller fil på hårddisken.
Tråkigt om jag inte kan ha filerna under Mina dokument, med får väl stå ut med det tills DG8 har förbättrats på denna punkt. Tänk om det är det gamla 80 pos hålkortet som spökar!

Fattar inte att Microsoft kan ha ett så långt namn som Documents and Settings. När man kollar i utforskaren så får ju inte hela filnamnen plats på en sida!!

Hoppas få någon kommentar från de nya programutvecklarna.

Av Kristian Jerméus Tisdagen den 15 februari, 2005 - 00:48:

Jag skulle kunna tipsa om att du lägger dg8data-mappen under en mapp som du kallar "viktigt" eller något liknande som ligger i roten.
I den mappen kan du sedan spara alla dokument som du eventuellt skriver eller tycker är viktigt. Med detta så blir det lättare när du sedan ska göra en säkerhetskopia till en cd, då du kopierar hela mappen och får med allt viktigt.

Av Gabriel Frisk Tisdagen den 15 februari, 2005 - 08:45:

Sten-Sture,
om du försöker skriva systemmappen "Mina dokument" direkt till diskett (FAT 12) händer samma sak, filsystemet säger stopp. Systemmappar och -filer kan inte heller kopieras hur som helst från en partition till en annan. Du måste använda ett backupp-program, t.ex. XP:ns eget, men det blir många disketter. Sökvägen inklusive partitions- mapp- och filnamn får vara högst 256 tecken lång. Programmen som använder data kan sen ha andra restriktioner när det gäller sökvägen, så det kan nog vara DISGEN som inte tillåter mer än 80 tecken - har inte provat...

Det är nog annars bekvämt att ha sina dokument i systemmappen "Mina dokument" eftersom man då kan backa upp alla sina dokument med en fingerklick. Systemet ser till att du bara kan manipulera dina egna dokument, under det namn du är inloggad som, du måste vara inloggad med administratörsrättigheter om du ska manipulera alla mappar och filer i datorn oberoende av ägare.

Hoppas att det löser sig!

Mvh
Gabriel

Av Olle Fåk Tisdagen den 15 februari, 2005 - 19:58:

Problemet är inte sökvägens längd utan att det troligen finns något nationellt tecken i sökvägen. Då klarar inte det backup-verktyg som ingår i Disgen att läsa eller skriva.
Detta fel är känt och kommer att hanteras i nästa version av Disgen genom att man får en varning om man försöker installera eller byta till ett arkiv med ett namn eller sökväg som innehåller nationella tecken. Mellanslag och punkter är inget problem och långa namn fungerar så långt jag orkat prova. I vissa versioner av Windows är sökvägar begränsade till 255 tecken.

Av Jimmy Larsson Onsdagen den 16 februari, 2005 - 15:39:

Hej

Jag hoppas att man tänker om här. Nationella tecken är numera inget problem i moderna OS. Stödjer OS:et åäö i fil/katalognamn (vilket har fungerat sedan win98) så borde disgen utan problem kunna hantera det.

Mitt tips är istället att man åtgärdar problemet istället för att gå runt det: se till att Disgen utan problem hanterar de specialtecken som OS:et i övrigt hanterar utan problem.

Mvh Jimmy Larsson

Av Daniel Berglund Onsdagen den 16 februari, 2005 - 22:23:

Jag provade som hastigast med demoversionen (8.0c). Jag kan ta en backup när datamappen är c:\Dg8Data men inte när den är "c:\temp\disgen 8 blurrgh blarr blarr blarr blarr floff tjoff ploff\Dg8Data". Däremot fungerade "C:\temp\disgen 8 blurrgh blarr blarr blarr blarr floff\Dg8Data". Så det verkar finnas en begränsning i pathlängden...

80 (hmm, cirka 80) var ju förresten maxlängden i DOS så det låter bekant.

Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 18 februari, 2005 - 09:53:

Olle och Daniel! Jag har ånyo provat mera på min XP-SP2 installation. Långa fil- och sökvägar (>80) vid säkerhetskopiering ger Abort.

Feltext: Fel vid läsning eller skrivning
Kod: 2 Orsak: File not found
Angiven fil eller mapp saknas.

Så jag har alltså samma erfarenhet som Daniel.

åäö ger däremot inte något problem!

Av Nils-Yngve Herrström Måndagen den 21 februari, 2005 - 07:59:

Det är samma problem när man försöker skriva ut t ex en antavla. Är sökvägen för lång (> 80 tecken) trunkeras filnamnet. Detta fel blir ganska irriterande i längden om man först måste skapa filen under C:\ och sedan manuellt flytta den. Det borde vara enkelt att rätta till.

Av Masha Måndagen den 14 november, 2005 - 23:38:

1. Hur långt får ett filnamn maximalt vara i Windows XP?

2. Vad kallas de kontakter, oftast på baksidan av datorn, där man ansluter extern utrustning som skrivare, mus, tangentbord mm? Kan man säga både Port eller Uttag?

Av Stig Hansson Tisdagen den 15 november, 2005 - 08:17:

1. 256 tecken
2 Port

Av Kristian Jerméus Tisdagen den 15 november, 2005 - 10:11:

Porten på baksidan som används till kringutrustning brukar idag heta usb-port.
Den porten är rektangulär.
På äldre skrivare som har en bred tjock kabel så brukar man använda sig av en parallell-port.
När det gäller möss och tangentbord så används oftast ps/2-port (mini-DIN) eller i vissa fall usb-port.
ps/2-kontakten är rund.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: