Av Jimmy Larsson Torsdagen den 17 februari, 2005 - 10:26: |
Hej
Jag har ett förslag på ny funktion i kommande versioner av Disgen:
En automatisk sorteringsfunktion som sorterade alla notiser i kronologisk ordning för en eller flera personer vore toppen.
Idag måste man manuellt flytta Levde/flyttade/föddes/dog/osv-notiser upp/ner för att få dom i kronologisk ordning. Det vore en smal sak för programmet att göra detta automatiskt, så det föreslår jag att man implementerar i nästa version.
Mvh Jimmy Larsson
Av Alf Christophersen Torsdagen den 17 februari, 2005 - 10:54: |
Helt uproblematisk er det nok ikke. Mange registrer kun stedet, ikke dato/årstall for begivenheten. Det kan f.eks. står Født i Stockholm (AB),døpt 1678 i Stockholm, Levde i Gøteborg, gift i Helsingborg, levde 1708 i Helsingborg, død i Malmø, Skifte 1723 i Malmø
Hvordan vil du sortere dette på dato
Av Jimmy Larsson Torsdagen den 17 februari, 2005 - 12:07: |
Givetvis kan man inte sortera de notiser som inte har någon tid angiven. Men sorterar man så att Född kommer först, Död/begraven sist och alla notiser med tid angiven i ordning däremellan så kan ju resten av notiserna lämnas osorterade t ex näst sist.
Det är ju inte en funktion som är tvingande utan frivillig att använda för de som verkligen angivit tider på de flesta händelsenotiser. Och för dessa skulle funktionen förmodligen vara väldigt användbar.
Mvh Jimmy
Av Marianne Munktell Torsdagen den 17 februari, 2005 - 12:21: |
Jag skulle vilja att notiserna kommer i den ordning som jag själv bestämmer! Det borde finnas möjlighet att själv skapa olika mallar för notisordningen.
Av Alf Christophersen Torsdagen den 17 februari, 2005 - 13:49: |
Å kunne ha egne maler for hva man legger inn burde være en god ide.
Samt at vi da får fler poeng på DIS-Norges tester av programvare :-)
Se nærmere på
http://www.dis-norge.no/slektsprog/index.php,
http://www.dis-norge.no/slektsprog/program.php
og
http://www.dis-norge.no/slektsprog/disgen.php
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 17 februari, 2005 - 14:26: |
Marianne och Jimmy!
Bra att ni tar upp detta igen. En längtan som jag haft länge och jag tror att jag anmält till DIS.
Jag började jobba med ett hjälpprogram för detta, men det har inte blivit klart!!
Av karlet Torsdagen den 17 februari, 2005 - 17:06: |
Sortering av notiser. Tyder inte detta behov på att man slarvat vid inläggningen av notiserna. Man lägger in dem i den ordning man vill ha dem.
Av Jimmy Larsson Torsdagen den 17 februari, 2005 - 18:06: |
Slarv? Man lägger in en notis genom att trycka "Ny Notis". Den kommer då in vid den rad som råkar vara markerad för tillfället. Markerar man rätt ställe in nan man trycker "Ny Notis" så hamnar notisen rätt. Men med en sorteringsfunktion så behöver man inte bry sig om detta när man lägger in en notis utan kan lugnt använda sorteringsfunktionen för att då eller i efterhand sortera notiserna.
Datorn är ett hjälpmedel. En av sakerna en dator är extremt duktig på är att sortera olika uppgifter. Att då inte ha möjlighet att utnyttja en sådan funktion i datorn tycker jag är helt vansinnigt.
Om du sen manuellt vill välja var i notislistan din notis ska hamna varje gång är det ju klart att du ska göra det. Men att mena att "sortera det kan du gott göra själv, manuellt" när man kan låta datorn göra det, det tycker jag är trångsynt.
Jag är ny på släktforskning, men har jobbat med datorer heltid de senaste 15 åren, så jag tror mig ha ganska bra känsla för vad datorer kan och inte kan göra. (Tills jag blir motbevisad. :-))
Med vänlig hälsning
Jimmy Larsson
Av Åke A Källstrand Fredagen den 18 februari, 2005 - 09:09: |
Samma önskemål har jag vad gäller DISGEN-orter. När man lägger till nya orter i en församling, vore det ju önskvärt att de också hamnar i bokstavsordning. Nu får man manuellt "klippa och klistra" för att de skall hamna rätt.
Medl 12410
Av Ingvar Kärrdahl Fredagen den 18 februari, 2005 - 10:30: |
Svar till Åke A Källstrand
Jag förstår till fullo ditt önskemål men jag måste faktiskt konstatera att jag anser att det är en totalt onödig funktion som du önskar.
Vid inläggning av en ny ort behöver du aldrig använda funktionen klipp/klistra eftersom det endast är en fråga om att göra rätt från början. Funktionen lägger alltid den nya orten under den ort där du bestämmer var orten ska vara. Det är ju också upp till dig vid varje nyregistrering att bestämma om den nya orten ska ligga på samma nivå eller på nästa nivå vilket du knappast kan begära att programmet ska klara av.
Om du under en församling har ett antal orter och dessa ligger i bokstabsordning och där har t.ex. en ort som börjar på D och en som börjar på F och du ska lägga in en ort som börjar på E så markerar du orten D och väljer sedan ny samma nivå så kommer den nya orten att ligga i rätt bokstavsordning. Detta är inte svårare än enligt ditt önskemål där du vill markera församlingen, sedan klicka på ny nästa nivå och förvänta dig att programmet ska sortera orten i rätt bokstavsordning. Antalet klickningar blir ju samma för du vill väl ändå kolla att du inte redan registrerat orten som Disgenort.
Slutligen vill jag rekommendera dig att läsa min artikel "Bygg ut och förbättra ditt ortregister" på sidan 16 i Diskulogen nr 67.
Ingvar Kärrdahl Medl. 9228
Av Jimmy Larsson Tisdagen den 17 maj, 2005 - 14:37: |
Hej
Finns det nån möjlighet att på ett överslådligt sätt se för vilka tidsperioder det finns levde-notiser för en person eller familj?
Jag matar in information från varje husförhörslängd som en levde-notis på varje person, för att spåra under vilka tidsperioder jag har/saknar hfl för personerna.
Det utlimata tycker jag vore om man kunde få ut ett livslinjediagram där "livslinjen" ser annorlunda ut beroende på om det finns en notis för tidsperioden eller inte. Isåfall skulle man lätt kunna se att för hela familjen saknar jag hfl för en viss tidsperiod.
Att titta på personnotiserna (fliken notiser för en person) är, tycker jag, inte tillräckligt överskådligt.
Men det kanske finns något sätt som jag har missat?
MEd vänlig hälsning
Jimmy Larsson
Av Åke A Källstrand Onsdagen den 18 maj, 2005 - 10:35: |
Försenat svar till Ingvar Kärrdahl angående DISGEN-orter i bokstavsorter. OK!Jag borde manuellt placerat i bokstavsordning från början.
Tycker inte önskemålet är så konstigt . Finns i flertalet Windowsprogram. F ö instämmer jag till fullo i Jimmy Larssons inlägg ovan 17 febr 18.06.
Medl 12410