Av Ingvar Kärrdahl Lördagen den 16 oktober, 2004 - 00:22: |
Mats!
Du högerklickar i söklistan. I popupmenyn väljer du "Lägg till kolumn". I dialogrutan bockar du för de kolumner som du vill utöka söklistan med!
Ingvar
Medl nr 9228
Av Bernth Lindfors Torsdagen den 4 november, 2004 - 09:38: |
Hej!
Två problem vid sökning.
1. Sökning på källa ger inte rätt träff. Söker t.ex på "C:2 2/5" men får träff på ett antal olika källhänvisningar.
2. Söker på "senast ändrad mellan" med angivande av datum, tid och t.ex notisen "F" (född). Får då träff på samtliga personer och notiser för datumet i fråga. Angivande av enskild notis verkar inte fungera.
Hälsningar
Bernth
Av karlet Torsdagen den 4 november, 2004 - 22:30: |
Problem med sökning.
Hej Bernth!
Det stämmer nog att där är fel eller saknas en hel del.
När jag söker på Nykil hittar jag inte dom som har källhanvisning på Nykil och är kopplade till källdatabasen. Om jag då klickar på lampan måste jag gå ner på citat nivå och då hittar den. Så det är väl en stor brist man kan ju vilja ta fram alla som hör hemma i en viss församling.
Så en felrapport eller förslag. Skriv Du bådadelarna.
Jag har en felrapport på ver 8.0a om missad sökning på källa om dem skall föreställa rättad vet jag inte.
Av Gunnar Jonsson Onsdagen den 9 februari, 2005 - 17:24: |
Finns det något sätt på vilket man kan söka fram alla giften som är satta till "Före äktenskapet" och "Utom äktenskapet"?
Av Ove Billing m00895 Onsdagen den 9 februari, 2005 - 20:17: |
Det finns nog ingen direkt metod men det går att leta rätt på sädant på följande sätt:
1. Gör en söklista med bara vigslar för att minska antalet personer (barn etc gallras då bort)
2. Gör ett utdrag under fliken Egen med avsnittet "!Kommentarer ur alla händelsenotiser" står överst. Därefter sätter man in namn, ind.nr etc enligt eget val.
Utropstecknet anger att förekomst av kommentar är obligatoriskt för att notisen skall tas med. Metoden innebär dock att även andra notisers kommentarer kommer med, t.ex. dödsorsak.
Men du hittar alltså även notiser där du skrivit något annat, såsom en förkortning eller en felstavning. Jag har för egen del t.ex. kompletterat en del giften med "men skild" och dessa hittas förstås.
Hjälper detta dig?
Av Olle Fåk Onsdagen den 9 februari, 2005 - 22:52: |
Man kan söka reda på de personer som har giften markerade med "Före äktenskapet".
1. Öppna sökfönstret och nollställ allt.
2. Välj fliken "ytterligare villkor"
3. Ändra notistyper att söka i till bara gifte (N)
4. Fyll i kommentarsfältet med "-Före"
5. Klicka på Sök
Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 9 februari, 2005 - 23:10: |
Med risk att jag frågar om något helt självklart så:
Olle, kan du förklara varför detta funkar? Kommentarfältet innehåller väl egentligen ingen text?? Och varför minustecknet?
Av Gunnar Jonsson Torsdagen den 10 februari, 2005 - 11:00: |
Det fungerar faktiskt. Men inte utan minustecken. Jag tackar och bugar.
Av Eva Dahlberg Torsdagen den 10 februari, 2005 - 12:04: |
Du kan göra motsvarande med -Utom (förutom minustecken behövs stor begynnelsebokstav).
Tack för tipset!
Hälsningar,
Eva
Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 10 februari, 2005 - 20:51: |
Sökning. Hej Olle!
Tack för ett bra tips som kan användas i många sammanhang. Det är tydligen så att när man ändra ett gifte tll sambo, före äktenskap eller annat så sätter programmet in ett minustecken före det nya namnet. Så på samma sätt kan man söka reda på de notiser man ändrat t.ex. kan man använda Levde notisen till att skriva: Bonde 1858-1890 på gården x. Men här sätter inte programmet in något minustecken utan man får söka på Bonde i Levde notisen.