Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 18 februari, 2005 - 10:17: |
Som vanligt gör jag en söklista, men för en person kommer hans dödsår inte med! Uppgiften finns bevisligen i hans personpost (inte något konstigt, ingen lampa tänd). Kollar en ansedel, där finns uppgiften, men just i söklistan finns den inte??
La in kolumn för datum, men inget dyker upp!
Har bytt till ett annat år, men ingen skillnad!
Provade också Rålista, där finns år och datum.
Av Marianne Munktell Fredagen den 18 februari, 2005 - 10:27: |
Sten-Sture!
Har du lagt in dödsåret senare och därefter inte uppdaterat Sökindex?
Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 18 februari, 2005 - 11:08: |
Hm, har söklistans innehåll något att göra med indexet?
Prova i alla fall med att uppdatera sökindex,men är fortfarande utan datum i söklistan tyvärr.
(Hade aldrig sett det, men en elev frågade när vi övade. Marianne, det är faktiskt Johan Martin Munktell från din gamla övningsdatabas!)
Av Marianne Munktell Fredagen den 18 februari, 2005 - 12:00: |
Sten-Sture!
Om man inte återskapar det aktiverade sökindexet händer det att man inte får med de senast inlagda personerna när man söker med Gula gubben eller Kikaren. Kanske gäller det även ändringar man gör. Flyttar man personer måste man i alla fall återskapa Sökindex.
Har man inte aktiverat sökindexet spelar det kanske ingen roll. Tar ni inte upp Sökindex på kurserna?
Fungerar inte sökningarna kan jag rekommendera att återställa till Grundinställningar under Inställningar. Det brukar avhjälpa sökproblemen.
Stackars Johan Martin! :-)
Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 18 februari, 2005 - 20:34: |
Provade att köra med grundinställningarna, men förgäves.
Av Marianne Munktell Söndagen den 20 februari, 2005 - 12:57: |
Sten-Sture!
Hur har det gått med sökningen?
Är det samma Johan Martin det rör sig om eller kan det vara en dubblett?
En radikal åtgärd kan vara att ta bort alla filer utom flockfilerna från D-stand eller var nu övningsmaterialet ligger. Då försvinner gamla söklistor. Ta säkerhetskopia först!
Ta även bort ev. sökindex.
Av Sonja Larsson Torsdagen den 10 mars, 2005 - 14:04: |
Från kikaren till fönstret "Sökning till söklista 1"
Så heter ett fönster jag använder för att leta upp alla Oforskade-notiser. Jag börjar med att nollställa allt och kryssar därefter i rutan för Oforskat. (Man och kvinnor är förbockade.) Jag får upp en lista där jag lyckats lägga till en kolumn för Oforskat och trodde att jag då skulle kunna få med mina noteringar som ska kontrolleras eller kompletteras. Men icke.
Därefter letade jag upp sid 72 i handboken "Hur matar jag in värden i egna kolumner i söklistan" för att manuellt skriva in den Oforskade-texten där men inte heller det hjälpte. Måste det till något mer som jag missat?
Går det att plocka fram en sådan lista med individnr, efternamn, förnamn, född, född Ort, död, Död Ort samt en kolumn för oforskat-texerna?
Vänliga hälsningar och tack på förhand
Sonja Larsson
nybörjare 13858
Av Marianne Munktell Torsdagen den 10 mars, 2005 - 18:42: |
Sonja!
Jag tror att meningen med att kunna skriva in texter i t.ex. Oforskat-kolumnen är att man ska spara just den söklistan med kommentarer och sen kunna ta fram den igen.
Sparar söklistan gör du genom att högerklicka i söklistan och sen välja Spara söklista som...
Av Karl-Erik Lerbro Torsdagen den 10 mars, 2005 - 20:05: |
Hej Sonja!
Kan det vara något såhär du önskar.
--------------------
Oforskat
100: Lundberg, Anna-Lena (100), född år:1814, i Svenljunga, död år:
1880, i Målsryd
Det misstänkes att hon mördades
99: Svensson, Johan (99), född år:1812, i Borås Caroli (P), död år:
1895, i Prästgården, Timmele (P)
Han var en staark man
---------------------------------
Det är en utskrift av ett utdrag enligt egen utdragsbeskrivning enligt nedan.
I Inställningar för utdragsbeskrivningen väljer du att göra utdrag från
oforskatnotisen (O), en spalt och 5 mm indrag för varje del
---------------------------
!Notisbedömning>Huvudperson>
Separator.......
Individnummer (flk:ind)
": "
Alla efternamn
", "
Alla förnamn
", född år "
Födelseår
" i "
Födlseort
", död år "
Dödsår
" i "
Dödsort
Ny rad .......
!Kommentar ur alla händelsenotiser
Av Sonja Larsson Fredagen den 11 mars, 2005 - 09:40: |
Svar till Marianne: Ja, det var min tanke också att fylla på med mina noteringar som jag har i Oforskat-notisen, men det går inte att skriva något i den kolumnen, ej heller att redigera i någon kolumn med text.
Svar till Karl-Erik: Ja detta är möjligen den vägen jag måste gå i stället. Ska prova detta. Utdragslistor har jag inte provat på än, det verkar vara så avancerat så jag har sparat det.
Hej och tack
/Sonja