Av Marianne Munktell Söndagen den 13 mars, 2005 - 17:18: |
Thomas!
Jag har DISGEN 8.0d och jag har inga problem med att söka på enbart "Nils" och Nilsson. Jag får bara upp alla som heter just Nils Nilsson. Det går lika bra att söka på det sättet med Gula gubben och med Kikaren.
Jag har inte skapat några sökindex alls. Jag har bara markerat "Uppdatera inehållet i sökindex", "Efter varje ändring av personer".
Det verkar ju som om du har problem med sökindex. Har du prövat att ta bort alla sökindex och markera Uppdatera enligt ovan?
Om det inte fungerar kan du pröva att återställa till grundinställningar så kanske det löser problemet.
Du kan även pröva att ta bort alla filerna utom flockfilerna i Utforskaren i ditt arkiv, jag antar att du använder D-stand.
Glöm inte att säkerhetskopiera först!
Av Karl-Erik Lerbro Söndagen den 13 mars, 2005 - 20:18: |
Tghomas
Det är också så att sökfunktionen även tar hänsyn till mellanslag.
Har du råkar få in ett mellanslag, vilket kan va lätt gjort, före eller efter namnet får du ingen träff om du inte har med mellanslagt i sökvillkoret.
Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 13 mars, 2005 - 20:42: |
Sökindex, Varför skall man markera "uppdatera sökindex" om man inte har skapat några sökindex ?
Av Marianne Munktell Söndagen den 13 mars, 2005 - 21:00: |
Karl-Edvard!
Det fungerade så när jag prövade tidigare. Men nu när jag prövade igen spelar det tydligen ingen roll. Något av Uppdatera-alternativen är för övrigt alltid markerat, så varför inte ha "Efter varje ändring av personer"?
Av Thomas Nilsson Söndagen den 13 mars, 2005 - 23:39: |
Hej! Tack för alla inlägg!
De sökindex jag har är:
DefSkl1.ffd
DefSkl2.ffd
PlacDsp1.ffd
PlacPer1.ffd
ShortSkl.ffd
Vilket av dem kan jag ta bort för att sedan återskapa sökfunktionen?
Jag har ver 8d men får som sagt inte upp någonting om jag skriver "nils". Utan fnuttarna får jag alla Nils med samtliga namn.
Ändrade till att index skall uppdateras efter varje ändring av personer, men detta gav ingen skillnad. Skapade ett dublettsökningsindex för att se att det kom till ett index vilket det gjorde, så funktionen att skapa index fungerar.
Märkligt nog fungerar det att skriva "nils johan"
vilket ger det svar jag vill ha. Utan fnuttarna får jag även Nils Johan August etc.
Men att bara skriva "nils" fungerar inte
Hälsningar
Thomas
Av Jan Wallin Måndagen den 14 mars, 2005 - 01:09: |
Hej Thomas
Jag tror inte du följt det råd som Marianne gav dig. Det finns troligen ett blanktecken efter namnet "Nils ". Jag har testat hos mig och det ger det resultat som du beskriver.
Gör nu så här:
Öppna ändringsformulärets Grunddata och markera hela fältet för förnamn och skriv endast Nils och uppdatera. Gör om testerna.
/ Janne
Av Thomas Nilsson Måndagen den 14 mars, 2005 - 06:36: |
Ledsen Janne!
Jag har inget blanktecken!
Skapade ny post speciellt för att kolla men
inget resultat tyvärr.
Det kvittar vad jag skriver för namn som förnamn.
Inget svar alls om inte namnet består av
"namn mellanslag namn"
Thomas
Av Inger Amnefelt Måndagen den 14 mars, 2005 - 06:37: |
Hej Thomas
Du kan ta bort samtliga index.
Det gör du via menyval Verktyg, sökindex.
Om man flyttar personer mellan flockar måste man alltid bygga om index. Att bygga om index kan i många andra typer av databaser även öka prestandan.
Inger Amnefelt medl. 10065
Av Thomas Nilsson Måndagen den 14 mars, 2005 - 10:00: |
Hej igen!
har nu upptäckt att problemet ligger i att jag när jag installerade Disgen valt att bocka för "expandera punkt" för patronymikon.
En funktion jag sedan glömt bort att använda då jag matat in hela efternamnen.
Om jag skapar en ny post och använder mig av att expandera punkt fungerar sökmetoden. Dock fungerar den ej på de gamla posterna och ej heller om jag uppdaterar en gammal post.
Skall nu testa Ingers recept att ta bort indexen och se om detta hjälper.
Hälsningar
Thomas Nilsson medl. 26826
Av Karl-Erik Lerbro Måndagen den 14 mars, 2005 - 13:25: |
Thomas.
Det är börjar bli en följetång. Men det gör
ingentig; bara fortsätt, ett intressaant problam.
Egendomligt att funktionen "Expandera punkt" skulle påverka sökresultatet. Har testat båda alternativen, och i båda fungerar sökningen Ok på "Nils".
Är också tveksam om sökindexet påverkar detta.
Nu hittade jag inte ditt första inlägg. Men var det så att den person du söker endast har Nils infört som förnamn?
För om du har flera förnamn inskrivna och du söker på "namn" så fungerar det inte.
Har du möjlighet så får du gärna skicka en säkerhetskopia med ditt material till mig; om det inte är alltför mycket. Adress o telfonnummer hittar du i Diskulogen under "Faddrar".