Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 5 maj, 2008 - 21:59: |
Du har rätt Nils-Yngve, det ser ut att fungera på de flesta mallar, men jag höll på här och testade och fick det bara att fungera på "Efter text" men det ser ut att bli samma resultat oberoende på vilken inställning man väljer.
Av Nils-Yngve Herrström Onsdagen den 7 maj, 2008 - 20:30: |
Karl-Edvard,
Har du kunnat få källhänvisningar som fotnot även i utskrift av antavla, t ex i RTF format?
Av Karl-Edard Thorén Onsdagen den 7 maj, 2008 - 21:54: |
Hej Nils-Yngve, När jag skriver ut antavlan i RTF format kommer inte källhänvisningarna ut som fotnot utan som register i slutet av antavla, även när jag tar in RTF filen i Word.
Av Nils-Yngve Herrström Onsdagen den 7 maj, 2008 - 22:05: |
Hej Karl-Edvard,
Det kan jag också få, men det finns ingen koppling till texten där referensen finns. Källhänvisningen står i texten inom () eller [] och det tar mycket plats och ser inte så bra ut heller. I Inställningar -> Tavlor har jag angett fotnot på varje sida och i Inställningar -> Register har jag bockat för källhänvisningar. Finns det mer man kan göra?
Av Karl-Edard Thorén Onsdagen den 7 maj, 2008 - 22:52: |
Hej Nils-Yngve,
Nu ser jag problemet, jag hade bockat i "skriv ut källor" och då har jag källhänvisningen både i texten och i registret.
Men om jag inte vill se källhänvisningen i texten, vilket man oftast inte vill, då tar man bort bocken i "skriv ut källor" men där är ju ett fel att man då också tar bort hänvisningen till källhänvisningen.
Men har man begärt att få ett källregister och citatsregister så får man det oberoende av den här inställningen, men då är ju dom registren meningslösa.
Av Nils-Yngve Herrström Torsdagen den 8 maj, 2008 - 20:23: |
Hej Karl-Edvard,
Är det ett fel att man inte kan få källhänvisningar som fotnot (antingen på varje sida eller sist) när man skapar en utskrift av en antavla i RTF-format eller har det aldrig blivit implementerat? I det första fallet borde man göra en felanmälan, annars kanske ett förslag för framtida versioner? Vad tycker du? Utskriften skulle med en sådan funktion bli mycket mer lättläst. Det ser man ju i HTML-exporten där det fungerar ganska bra.
Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 8 maj, 2008 - 21:29: |
Referans utnytter reference-funksjonaliteten i Word, ikke Footnote/Endnote.
Du må styre dette evt. i Word (eller din favorittredigeringsprogram)
Av Karl-Edard Thorén Torsdagen den 8 maj, 2008 - 21:35: |
Hej Nils-Yngve!
Det har mej veterligen alltid varit så att källhänvisningen har skrivits ut direkt i texten och i registren i slutet av utskriften. Nu är där ett fel att man inte får någon hänvisning med numret om man väljer att inte skriva ut källhänvisningen i texten.
Det har jag skrivit en felrapport på.
Om det är möjligt att ha källhänvisningen som fotnot på varje sida är jag tveksam till, jag tror att det tar för mycket plats, och om man jobbar med källorna kanske det är lika bra att skriva ut det i texten. Vid en utskrift till en som inte är släktforskare vill man nog inte ha med källorna i texten men kanske i ett register som en dokumentation.
Av Nils-Yngve Herrström Torsdagen den 8 maj, 2008 - 21:41: |
Karl-Edvard,
Man skulle ju kunna tänka sig en fotnot men att källförteckningen kommer sist. Då har man inte problemet med att det tar plats på var sida. Fördelen är också att om man har flera källhänvisningar till en viss uppgift (som man ofta har när det är sparsamt med källor) blir det lätt rörigt när alla källorna står i texten.
Av Karl-Edard Thorén Torsdagen den 8 maj, 2008 - 21:42: |
Hej Nils-Yngve igen!
Jag glömde att tillägga att om man skriver ut antavlan direkt i Disgen eller i RTF format gör ingen skillnad på hanteringen av källhänvisningarna. Enda skillnaden är vad man kan göra genom Word men det hör inte Disgen till.
Av Karl-Edard Thorén Torsdagen den 8 maj, 2008 - 21:53: |
Nils-Yngve,
Vad menar Du med en fotnot men att källförteckningen kommer sist. Vi ska komma ihåg att vi redan har funktionen fotnot och att anteckningar kan skrivas på samma ställe som fotnoten. Avser Du att källhänvisningen skulle vara en tredje utskrift som kan bli aktuell på varje sida?
Av Nils-Yngve Herrström Torsdagen den 8 maj, 2008 - 22:21: |
Karl-Edvard,
Om vi tar en ansedel från HTML-exporten som utgångspunkt får man ju en siffra inom klammer efter varje uppgift som har källa. Sist på ansedeln sammanfattas alla dessa under Källor med motsvarande nummer.
Min tanke var då att göra likadant i utskriften för antavla men av utrymmesskäl samla alla källor i slutet av dokumentet. Dokumentet blir mycket mer överskådligt och lättläst jämfört med att ha källhänvisningarna i texten.
Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 12 maj, 2008 - 21:09: |
Nils-Yngve!
Ja det blir ju resultatet när vi får felet i källhänvisningarna åtgärdat så att man kan få bara en sifferhänvisning i texten och sedan får ut källan och citatet i källregistret resp. citatregistret sist i antavlan.