Av sten-sture Tersmeden Onsdagen den 26 januari, 2005 - 09:25: |
Hasse!
Varje person har ett datum för sista ändring av just dennes datapost (oavsett vilken notis).
Av Hasse Svedberg Torsdagen den 27 januari, 2005 - 01:40: |
sten-sture!
Tack för ditt svar! Är du möjligen skolad i Sala? Själv är jag student-57 där så om ett par år bör det väl firas om någon orkar!
/hasse
Av Gunnar Bengtsson Torsdagen den 27 januari, 2005 - 09:12: |
Vill du använda reader när du skickar dina utskrifter finns det ett gratisprogram på
http://www.pdf995.com/ som gör en pdf-fil av dina utskrifter som du sen kan skicka.
Jag har använt det i många år och aldrig haft något bekymmer med det.
Av sten-stue Tersmeden Torsdagen den 27 januari, 2005 - 10:30: |
Hasse!
Student Lidingö -62.
/Sten-Sture
Av Tom Barckman Torsdagen den 27 januari, 2005 - 11:53: |
GUDMOR och GUDFAR
Vid inskrivning av person kan/skall man uppge faddrar. Det kan finnas fler anledningar till detta, bl a så är ofta faddrarna släkt till det döpta barnet och om man tappar bort sig i forskandet, kan man försöka ta upp släkttråden via faddrarna.
En annan person som väl är viktig för det lilla barnet är Gudmor. Ett barn skulle ju i äldre tider döpas före 8 dagars ålder. Då var oftast ännu inte modern kyrktagen, och fick därför inte medverka i kyrkan. Det blev Gudmodern som fick bära fram barnet. Gudmoder och Gudfader kunde också få en mer långtgående uppgift lite längre fram i barnets liv. Om en eller båda föräldrarna av någon anledning försvinner, t ex avlider, föll det på Gudföräldrarnas lott att på ett eller annat sätt dra försorg om barnet.
Jag tycker därför att en uppgift om Gudföräldrarna är nog så viktig som t ex faddrarna i antavlan. Jag föreslår att det införs en ruta för inskrivning av Gudföräldrarna på samma sätt som nu finns för faddrarna.
/Tom
Av Tom Barckman Torsdagen den 27 januari, 2005 - 11:55: |
GUDMOR och GUDFAR
Vid inskrivning av person kan/skall man uppge faddrar. Det kan finnas fler anledningar till detta, bl a så är ofta faddrarna släkt till det döpta barnet och om man tappar bort sig i forskandet, kan man försöka ta upp släkttråden via faddrarna.
En annan person som väl är viktig för det lilla barnet är Gudmor. Ett barn skulle ju i äldre tider döpas före 8 dagars ålder. Då var oftast ännu inte modern kyrktagen, och fick därför inte medverka i kyrkan. Det blev Gudmodern som fick bära fram barnet. Gudmoder och Gudfader kunde också få en mer långtgående uppgift lite längre fram i barnets liv. Om en eller båda föräldrarna av någon anledning försvinner, t ex avlider, föll det på Gudföräldrarnas lott att på ett eller annat sätt dra försorg om barnet.
Jag tycker därför att en uppgift om Gudföräldrarna är nog så viktig som t ex faddrarna i antavlan. Jag föreslår att det införs en ruta för inskrivning av Gudföräldrarna på samma sätt som nu finns för faddrarna.
/Tom
Av Lars-Erik Gustavsson Fredagen den 28 januari, 2005 - 14:04: |
Gudfader/gudmoder är ju samma sak som en manlig respektive en kvinnlig fadder (dopvittne), även om de förra titlarna brukade användas för de förnämsta faddrarna vid ett dop. Se t.ex. Svenska Akademiens Ordbok:
http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/90/22853.html#GUDFADER
/Lars-Erik
Av Jimmy Larsson Fredagen den 28 januari, 2005 - 14:21: |
Hej
En funktion som jag skulle uppskatta var möjligheten att i familjeöversikten visa personer i olika färger beroende på olika kriterier. T ex:
* Män och kvinnor i olika färger
* Barn som inte nått vuxen ålder i en svagare ton än övriga barn. På så sätt ser man lätt vilka som är "återvändsgränder" när man hoppar omkring i släkten.
Mvh Jimmy
Av Tom Barckman Fredagen den 28 januari, 2005 - 17:41: |
Lars-Erik
Minsann. Men frågar man inte, även "dumma" nybörjarfrågor, så lär man sig aldrig något.
Tack för svaret.
Av Kristian Jerméus Fredagen den 18 februari, 2005 - 01:11: |
Något som skulle vara användbart till nästa version av disgen är en utökning av detaljerna vid sökningar så att år, månad och dag visas i söklistan. Detta för att lättare hitta dubletter eller snabbare kunna hitta den person man söker.
Detta borde vara lätt att fixa för programmerarna.
Något jag irriterat mig på, är att behöva scrolla neråt i söklistan varje gång jag söker efter ett namn, om jag t.ex. vill ha fram namnet "Jonas" som borde ligga ungefär i mitten av söklistan.
Detta hade gått snabbare om man hade kunnat dra i klossen till höger.
Jag inser att detta är ett större problem för programmerarna efter vad jag har hört, men är det ett problem som någon försöker lösa?