Av Alf Christophersen Lördagen den 2 april, 2005 - 18:34: |
Det er mulig at noen kan ha problemer med å oppdatere 8.0d fordi det eksisterer to versjoner av oppdateringen for 8.0d.
Den første versjonen av 8.0d lå tilgjengelig noen få dager på nettet, muligens bare en uke, men man må regne med at en del medlemmer kun har oppdatert med denne versjon.
Denne versjon oppleves ant. ikke av senere oppdateringsprogrammer som skarp, i og med det er foretatt endringer i filen som senere ble lagt opp og som utgjør basis for oppdatering av 8.0d til 8.1. Det medfører at kontrollsum av disgen.exe er feilaktig i forhold til det som forutsettes. Det kan også være at registry-innholdet er annerledes for den første 8.0d i forhold til versjon 2 av 8.0d og at det er dette som gjør at mange får feil ved oppdatering.
Jeg selv la inn oppdatering 2 et par uker etter oppdatering 1 og måtte da avinstallere hele programmet, installere original-CD og kunne så oppdatere til siste 8.0d,og oppdatering til 8.1 gikk glatt da jeg testet dette i utprøving.
For øvrig, skal man kjøre XP Pro under en bruker som ikke har rettigheter bør man unngå å plassere dg8data under rota da man normalt ikke har rettigheter her.
Bruk xcopy av katalogen til \documents and settings\all users\Shared Documents med parameter /c/e/h/k, ikke bruk move! Move tar med seg gammel proteksjon og kun administrator som setter opp har adgang til å skrive.
Bruker man xcopy får alle filene satt de rettigheter som \Shared Documents har, forhåpentligvis har man gitt alle rettighet.
Les ellers dokumentasjon av XP.
Nyinstallering av Disgen under XP plasserer katalogen i utgangspunktet i \Shared Documents.
Men ved oppdatering fra 8.0d som ikke supporterer XP i utgangspunktet, flyttes ikke katalogen.
Det må man evt. gjøre selv som vist ovenfor.
Av Esbjörn Turesson Lördagen den 2 april, 2005 - 19:11: |
Alf, din förklaring med två olika 8d-versioner verkar trovärdig. Den 8.0d-uppdatering som jag hade installerat före den för mig icke fungerande 8.1-uppdateringen har följande tidsstämpling (jag har alltså filen kvar):
dg8u-80d.exe
Skapad den 19 mars 2004, 19.20.23
Ändrad den 19 mars 2004, 19.12.26
Jag antar att det var då jag hämtade hem uppdateringen. Det skulle vara intressant att köra om det hela från början men jag tycker nog att jag lagt ner tillräckligt med spilltid på att få ordning på 8.1-installationen så jag avstår denna gång.
Av Alf Christophersen Lördagen den 2 april, 2005 - 20:11: |
Karl Gustav, hvis du har liggende gammel oppdateringsfil, så kan du utføre en meget viktig test for oss alle sammen.
Omdøp først fila til noe annet, navn uviktig, bare det avviker fra navnet på ny versjon
Last ned siste versjon og sammenlign for det første filene,f.eks. med fc-kommando i DOS-vindu.
Deretter installer du fra CD 8.0-original og oppdaterer med gammel 8.0d hvis denne avviker fra 8,0d som finnes på nett i dag. Når det er gjort, kan du oppdatere videre til 8.1. Vil anta at da får du feilmelding.
Gjør så det sammen med siste versjon av 8.0d.
Av Nils-Åke Bjäresten Lördagen den 2 april, 2005 - 22:43: |
Hej Marianne!
Jag är litet nyfiken på hur Du använder Windows 2000 och XP på Dina datorer. Windows 98 kan väl bara användas på ett sätt? Jag frågar därför att jag själv inte har någon praktiskt erfarenhet av detta operativsystem och dess föregångare. Min första hemdator skaffade jag 1993 och då hade jag turen att komma över en Dec PC Axp 150 till ett hyggligt pris. Operativsystemet på denna dator var Windows NT 3.1. På den tiden hade Microsoft utpräglade lillebrorskomplex och med Windows NT ville man försöka ta upp kampen med de stora drakarna som tillhandahöll operativsystem som hade rykte om sig att vara mycket säkra och pålitliga. I dag kan man väl ändå säga att Microsoft har lyckats förverkliga sina föresatser.
Windows 2000 och XP kan användas på olika sätt och diskussionen i detta forum blir mycket förvirrad om man inte talar om hur man använder sitt operativsystem. Eftersom Du säger att Du inte har några problem med uppdateringen till 8.1 tillåter jag mig att gissa att Du använder Windows 2000 och XP till att emulera Windows 98. Själv gjorde jag så att jag avinstallerade tidigare installationer helt och hållet. Sedan installerade jag 8.0 från CD-skivan och utan att först testköra uppgraderade jag till 8.1. Installationen gick utan anmärkning, men vid den efterföljande testen blev det stopp direkt. Nu har Christer Gustavsson lovat att jag skall få CD-skivan med det fullständiga programmet 8.1 och så snart jag fått denna CD-skiva skall jag försöka göra om installationen. På så sätt bör man kunna utesluta möjligheten att mina problem beror på hur jag installerade 8.0.
Om man lägger ner enorma summor på att utveckla ett bra operativsystem så är naturligtvis inte avsikten att detta operativsystem skall användas till att emulera ett erkänt dåligt operativsystem. Bl a därför har Microsoft uppställt krav på hur program avsedda för Windows XP skall vara beskaffade och hur de skall installeras. Inför nästa försök att installera DISGEN 8.1 sitter jag just nu och läser dokumentet "Designed for Microsoft Windows XP" Application Specification. Rekommendationerna i detta dokument är avsedda för programutvecklarna. Jag återger här några av rubrikerna i kravlistan:
1.0 Windows fundamentals
_ 1.1 Perform primary functionality and maintain stability
------
_ 1.4 Perform Windows version checking correctly
------
2.0 Install/Remove
_ 2.1 Do not attempt to replace files that are protected by Windows File Protection
------
_ 2.5 Install to Program Files by default
------
_ 2.8 Support "All Users" installs
------
3.0 Data Settings Management
_ 3.1 Default to the correct location for storing user-created data
_ 3.2 Classify and store application data correctly
_ 3.3 Deal gracefully with access-denied scenarios
_ 3.4 Support running as a Limited User
Jag gjorde det ovan nämnda installationsförsöket från ett konto med administratörsrättigheter. När installationen var slutförd fanns endast möjligheten att starta DISGEN från detta konto, vilket innebär att kravet under punkt 2.8 inte var uppfyllt. Kravet under punkt 3.4 anser jag vara mycket viktigt men jag kom inte så långt i min uttestning eftersom jag på ett tidigt stadium blev stoppad av en felutskrift.
Mvh,
Nils-Åke Bjäresten
Medlem 15361
Av Alf Christophersen Söndagen den 3 april, 2005 - 00:38: |
Nils-Åke.
Forsøk å kopiere DG8data over til \documents and settings\All users\Shared Documents
Det er forskjellen mellom dg 8.0 installer og 8.1 installer.
Lagt til ovennevnte katalog skal alle kunne skrive til filene, om du ikke har vært inne og gjort det slik at kun administrator har rettigheter der.
Selv kjører jeg et hybdrid-opplegg med filene under min egen dokumentkatalog slik at evt. kolleger som logger seg på ikke kan se filene mine (eller søsken etc.)
Av Marianne Munktell Söndagen den 3 april, 2005 - 07:51: |
Nils-Åke!
Jag har administatörsrättigheter i mina XP-datorer. Antar att jag har det även i min jobbdator som har Windows 2000 (NT).
Jag installerar bara DISGEN i de olika datorerna med olika operativsystem och det har gått utan problem. Jag gör som installationsprogrammet föreslår, utom när jag har installerat DISGEN flera gånger på samma dator.
Då har jag skapat andra mappar där jag lägger DG, t.ex. Dg8Data Fadder eller Dg8Data test. Även under Program skapar jag egna DIS-mappar, t.ex. Dis Fadder eller Dis test.
När jag sedan uppdaterar med 8.1 uppdateras det senast installerade DG8. När jag sen uppdaterar de andra installationerna i samma dator måste jag bläddra fram rätt datamappar.
Jag emulerar ingenting (vet inte hur jag skulle göra det heller).
Av Nils-Åke Bjäresten Söndagen den 3 april, 2005 - 08:50: |
Hej Alf!
Tack för Dina upplysningar! Det Du skriver kan tolkas som att våra programutvecklare har läst dokumentet jag refererar till. Punkten 3.2 omfattar c:a 4 A4-sidor. I inledningen till avsnittet sägs: "Section 3.2 applies directly to the data that is created by the application to store user-specific information. This data is used by the application only, and is never intended to be accessed directly by the user." Som avslutning på diskussionen av olika lagringsalternativ, under avsnittet "Additional Considerations", nämns också möjligheten att lagra i ´All Users\Delade dokument´.
Eftersom jag enbart använt Windows NT, 2000 och XP har jag alltid behövt lägga ner extra arbete vid installation och uppgradering av DISGEN. Jag har själv valt plats för Dg8Data-mappen och jag har även varit tvungen att själv ställa in användarrättigheterna för denna mapp. Ett annat problem har varit att installationsprogrammet inte känt till begreppet ´konto´. Om jag installerar från ett konto med administrationsrättigheter måste jag antingen köra DISGEN från detta konto eller lägga ner extra arbete på att göra det möjligt att köra från mitt normala användarkonto.
När jag skulle uppgradera till 8.1 var förutsättningarna följande:
1/ Jag hade tidigare avinstallerat 8.0d
2/ Jag var trött på att det förutsattes att användarna av Windows XP skulle ställa upp med extra arbete
3/ Det fanns ingen information om hur den tidigare installationen skulle vara utförd för att uppgraderingen skulle lyckas.
Jag valde därför enklast möjliga installation, vilket innebar att jag installerade 8.0 från CD-skivan. För Dg8Data-mappen accepterade jag föreslagen placering, dvs C:\Dg8Data. Förmodligen var detta orsaken till att jag vid testkörningen fick en felutskrift. Men orsaken kan också vara att det är något fel i uppdateringen. Nu har jag blivit lovad en CD-skiva med DISGEN 8.1. När jag fått denna CD-skiva tänker jag göra om installationsförsöket. Jag hoppas att jag så småningom kan återkomma med en rapport om hur detta nya försök utfaller.
Mvh,
Nils-Åke
Av Ingvar Kärrdahl Söndagen den 3 april, 2005 - 11:34: |
Marianne!
Du kan väl ändå inte mena att du gör flera programinstallationer endast för att kunna använda flera datamappar?!
Det räcker med en programinstallation. Om du sedan behöver en eller hundra datamappar administrerar du växlingen mellan dessa med några få klickningar i Inställningar - Systemet. Själv har jag endast en programinstallation men ett 30-tal datamappar som jag använder i olika sammanhang. Jag är noga med att namnge dessa på likartat sätt, Dg8Data_XXX, så att de ligger tillsammans och att någon förväxling inte kan ske. I ver 8.1 visas dessutom vilken datamapp man arbetar i vilket ytterligare förenklar denna hantering.
Några uppgraderingsproblem har jag inte heller haft men jag har använt mig av standardalternativet och med admin-rättighet där jag också kör programmet.
Ingvar Kärrdahl, Medl 9228
Av Ingvar Kärrdahl Söndagen den 3 april, 2005 - 11:45: |
Namnändrade datamappar.
Observera följande vid uppgradering från 8.0x till 8.1
Programmappens placering vid standardinstallation av Disgen8.1 är oförändrad sökväg: C:\Program\Dis\Disgen8
- Datamappen Dg8Data har i ver 8.0x standardsökvägen C:\Dg8Data.
- Vid nyinstallation av Disgen8.1 blir standardsökvägen:
C:\Documents and settings\All users\Document\Dg8Data
- Vid uppdatering från 8.0x till 8.1 ändras inte befintlig standardsökväg till Dg8Data.
- Om installationsprogrammet vid uppdatering inte hittar mappen Dg8Data på sin standard-plats så skapas en ny mapp Dg8Data på sökvägen C:\Dg8Data. Detta blir emellertid inte någon fullständig datamapp. Den kommer endast att innehålla de uppdaterade språkfilerna.
- Nu liksom tidigare har varje användare möjlighet att själv välja plats för såväl program-mapp som datamapp.
Ingvar Kärrdahl, Medl 9228
Av Marianne Munktell Söndagen den 3 april, 2005 - 12:02: |
Ingvar!
Jag använder flera programinstallationer för att jag tycker att det är bekvämast så! Andra får göra som de tycker är bäst!
Av Nils-Åke Bjäresten Onsdagen den 6 april, 2005 - 08:48: |
I mitt inlägg klockan 08:50 den 3 april skrev jag att jag vid installationen accepterade föreslagen placering av datamappen, dvs C:\Dg8Data. Den efterföljande testkörningen gjorde jag med administratörsrättigheter och då kan det synas märkligt att jag fick en felutskrift. En förklaring till detta kan vara att operativsystemet ligger på C-disken för då gäller speciella regler om man placerar datamappar där. Att jag försökte köra med administratörsbehörighet berodde på att DISGEN inte var körbart från något annat konto. Orsaken till detta tycks vara att i de fall det finns en tidigare installation så visar uppgraderingsprogrammet inte vilka valmöjligheter det faktiskt finns. Jag har senare gjort ett annat installationsförsök med datamappen placerad på ett mera normalt ställe. Efter installationen av 8.0 gjorde jag ett försök att köra DISGEN men då blev det stopp med en felutskrift som talade om att man hittat ett kompatibilitetsfel i filen Disgen.exe. Något liknande har jag inte råkat ut för tidigare men det är möjligt att kraven har skärpts genom Service Pack 2 för Windows XP.
Nu har jag fått CD-skivan med DISGEN 8.1. Min första spontana reaktion är att detta är en bra produkt. Därför är det tråkigt att det finns brister i det nerladdningsbara uppgraderingsprogrammet, att beta-testen inte har fungerat och att behövlig information inte har lämnats.
Innan jag går vidare skall citera ett avsnitt ur dokumentet "Designed for Microsoft Windows XP" Application Specification (se även mitt inlägg klockan 22:43 den 2 april). Under rubriken ´Customer Benefits´ i avsnittet ´3.0 Data and Settings Management´ kan man läsa:
"Microsoft Windows XP provides an infrastructure that supports state separation of user data, user settings, and computer settings. Applications that use this infrastructure correctly offer the following benefits:
- Applications do not fail when run as Limited Users (non-Administrator), allowing family or friends to share a computer safely and easily.
- Parents can allow children to use the computer without giving them administrative privileges, which would give the child unrestricted access to modify the computer.
- Users can back up their individual documents and settings easily without needing to back up application and operating systems file.
- Multiple users can share a single computer, each with his or her own preferences and settings.
- Applications are less likely to prevent Fast User Switching from operating correctly and efficiently."
Till detta kan läggas att en vuxen datoranvändare i vissa lägen kan bete sig lika opålitligt som ett litet barn. I dag när de flesta datorer är utrustade med virusskydd och brandväggar har intrångshoten ändrat karaktär. På engelska talar man om ´social engineering´ vilket går ut på att få datoranvändaren att göra saker som han eller hon inte borde göra. Kör man sin dator som ´Limited User´ har man ett ganska hyggligt skydd mot denna typ av hot. Detta är inte enbart en privat angelägenhet, det är också en fråga om solidaritet; alla kan drabbas när datorer kapas och skickar ut spam.
I vår dator finns tre konton som vi kan kalla ADM, ANV1 och ANV2. ADM har administratörsrättigheter och de två andra är användarkonton med begränsade rättigheter (Limited Users). DISGEN 8.1 vill lägga datamappen i ´All Users\Delade dokument´ (enligt information från Alf Christophersen och Ingvar Kärrdahl). Detta medför att datamappen automatiskt blir åtkomlig från det konto som används vid installationen eftersom detta konto blir Ägare till datamappen. Därför gjorde jag så att jag började med att tilldela ANV1 administratörsbehörighet. Installationen skedde därefter från ANV1. Jag blev tillfrågad om jag ville installera genvägar för ´alla användare´ eller ´bara för mig själv´. Jag valde alternativet ´alla användare´. Efter installationen återställdes den ursprungliga behörigheten för ANV1. Hela installationen var avklarad på mindre än 10 minuter. Efterföljande testkörning visade att DISGEN var körbart från ANV1 men ANV2 blev som väntat nekad åtkomst till datamappen.
Att lägga datamappen i ´All Users\Delade dokument´ nämns som ett alternativ i dokumentet ´Designed for Microsoft Windows XP´, men det är inte vad som rekommenderas i första hand. Huvudalternativet är ´All Users\Application data´ för datamappar som skall vara åtkomliga för alla i Användargruppen men då måste installationsprogrammet se till att denna grupp får de rätta behörigheterna till dessa datamappar. Om en datamapp endast skall vara åtkomlig för en enskild användare bör man välja ´[user]\Local Settings\Application data´ (där [user] t ex kan vara ANV1). Fördelen med dessa placeringar är att dessa mappar normalt är dolda. Jag har även prövat att göra en sådan installation och jag började med att skapa mapparna:
All Users\Application data\Dis
ANV1\Local Settings\Application data\Dis
ANV2\Local Settings\Application data\Dis
För att kunna göra detta måste man först göra dolda mappar synliga, vilket man gör i Utforskaren. Man väljer Verktyg - Mappalternativ - Visning och sedan väljer man alternativet ´Visa dolda mappar´. Här finns också en möjlighet att återgå till standardinställningarna, men det skall man inte göra förrän man har provkört DISGEN från både ANV1 och ANV2. Efter dessa förberedelser installerade jag DISGEN från ADM och då valde jag att placera Dg8Data i ´All Users\Application data\Dis´. Efter installationen kopierade jag Dg8Data till ´ANV1\Local Settings\Application data\Dis´ och motsvarande för ANV2. När jag sedan testkörde från ANV1 klagade DISGEN över att Dg8Data var skrivskyddad och jag blev uppmanad att välja en annan datamapp. Då valde jag ANV1:s datamapp och sedan fungerade det som det skulle. Testkörningen från ANV2 utfördes på samma sätt. Den ursprungliga datamappen används inte men den får ligga kvar, den kan vara bra att ha om man vill skapa ytterligare datamappar åt ANV1 och ANV2.
Mvh,
Nils-Åke Bjäresten
Medlem 15361
Av Nils-Åke Bjäresten Onsdagen den 6 april, 2005 - 23:28: |
Jag har upptäckt att man kan installera extra datamappar direkt från CD-skivan med DISGEN 8.1. Än så länge har jag inte hittat någon informatiom om detta, men jag har gjort en liten test som visar att funktionen helt klart är intressant.
I slutet av mitt föregående inlägg beskrev jag en installation där två användare fick var sin datamapp. För det nya försöket avinstallerade jag denna DISGEN-installation med de tillhörande Dg8Data-mapparna. Jag tog även bort mappen ´All Users\Application data\Dis´. Men jag behöll de båda mapparna
ANV1\Local Settings\Application data\Dis
ANV2\Local Settings\Application data\Dis
Den nya installationen skedde från kontot ADM och jag valde att placera Dg8Data i ´ANV1\Local Settings\Application data\Dis´. Efter denna installation placerade jag CD-skivan på nytt i CD-läsaren och valde alternativet ´Installera en datamapp till´ och valde sedan att placera denna datamapp i ´ANV2\Local Settings\Application data\Dis. Därmed var installationen klar. Efterföljande testkörningar från ANV1 och ANV2 visade att DISGEN automatiskt hittade rätt datamapp.
Mvh
Nils-Åke Bjäresten
Medlem 15361