Arkiverade (äldre) inlägg fram till 15 mars, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Sökfunktionen: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 15 mars, 2005
Av Ove Billing (M00895) Måndagen den 14 mars, 2005 - 14:40:

Under min mångåriga fadderverksamhet har jag ganska ofta fått påtalat att sökfunktionen inte fungerar och i samtliga fall (tror jag) har det visat sig att det är sökindex som spökar. När man tar bort alla index så går det bra. Sökindex tillkom för ganska länge sedan och var befogat när man hade långsammare datorer men med dagens fart behövs det knappast ens med ganska stora filer. Gå därför in under Verktyg/Sökindex och se till att alla är borttagna. Jag tycker egentligen att detta råd kan gälla i stort sett alla, såvida man inte anser sig har direkt behov av snabbheten med index.
Filer som heter defskl?.* har med söklistan att göra, inte index.

Av Thomas Nilsson Måndagen den 14 mars, 2005 - 14:42:

Hej!
Nu har jag gjort grundliga kontroller, och vad som krånglar är följande:

Nils* - går inte att finna med "nils"
Nils - går att finna

Problemet beror tydligen på att jag markerat tilltalsnamnet med en asterisk.
Tar jag bort den kan man söka som tänkt, men nog skall väl tilltalsnamnet markeras?

Hälsningar Thomas

Av Karl-Erik Lerbro Måndagen den 14 mars, 2005 - 18:31:

Ja, där har vi knuten.
Eftersom du har skrivit Nis med asterisk så får du alltså inte träff om du har begränsat sökbergeppet med "". Ja, men man SKALL inte markera tilltalsnamnet med asterisk, det är helt frivilligt. Och det är ju för övrigt onödigt om du endast har Nils ensamt som förnamn.

Av Thomas Nilsson Måndagen den 14 mars, 2005 - 18:56:

Tack alla som engagerat sig!
När jag startade med person 1 och framåt tänkte jag att tilltalsnamnet dvs. normala förnamnet skulle strykas under i utskrifterna. Att det gav denna komplikation kunde jag ju inte tänka mig speciellt när vederbörande person bara hade ett namn.
Nåväl det blir att rensa asterisker i sisådär 4000 persondata, för sökningen är viktigare.

Det förde iallafall det positiva med sig att jag skapade sökindex på för och efternamn så nu går sökningarna blixtsnabbt.

Jobbar nu vidare med att lägga in nya personer i det gigantiska släktträdet. Har åtskilliga tusen som väntar på att registreras.

Tack för fantastisk support av alla!

Thomas Nilsson
Tenhult

Av Alf Christophersen Måndagen den 14 mars, 2005 - 19:04:

Men da har vi jo strengt tatt en godbit til deg.

Søk på Nils* (jokertegn) så får du tilslag også mot alle Nils*. Sorter så på fornavn i søklisten, så vil du få opp alle samlet som er skrevet Nils*

Av Karl-Erik Lerbro Tisdagen den 15 mars, 2005 - 09:59:

Ja, Thomas, skall du ändra alla 4000 en och en blir det en del jobb.
Men du kan kanske underlätta för dig genom att använda den metod som beskrives under Export i handledningen på sid 55; att exportera hela flockar till en textfil som du i t.ex. WordPad kan redigera så att du byter ut alla NN* mot NN. Filen heter DHnn.tx8, där nn står för aktuellt flocknummer.
Om du bara skall byta ut de NN* som står som ensamt namn måste du ta med även kontrolltecknen på båda sidor om namnet, ex. NN*, vid redigeringen.
Efter redigering importerar du filen. Se beskrivning på sid 59.
Var noga med att kontrolltecknen inte ändras, för då blir det problem! Kopiera och klistra. Detta kan vara en riskfylld operation, så tag en säkerhetskopia innan du börjar manipulera med det här.

Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 15 mars, 2005 - 10:16:

Tilltalsnamn med * är ju en funktion vi vill ha så jag tycker detta med att sökningen inte fungerar som tänkt är en liten programmiss. Den * som vi markera tilltalsnamnet med skall programmet inte ta med i sökningen.

Av Ann Sjöberg Tisdagen den 15 mars, 2005 - 19:14:

Thomas, har du provat att sök på "Nils?" ?
Hos mig funkade det när jag testade.

/Ann

Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 15 mars, 2005 - 20:31:

Sök med ? ger Nils* men man vill ju ha alla Nils med och utan *

Av Ann Sjöberg Tisdagen den 15 mars, 2005 - 21:13:

Genom att använda sig av knappen addera så kommer båda upp dvs. både Nils och Nils*