Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 september, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Problem efter ny windows version: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 september, 2003
Av Jan Jaensson Torsdagen den 1 augusti, 2002 - 16:05:

Tog en kopia på hela DISGEN-katalogen och brände in den på en CD-skiva.
Formaterade hårddisken.
Har lagt in ett nytt operativsystem (WINME)i datorn.
Installerade om DIGEN i datorn.
Nu får jag inte tag i mina filer på CD-skivan.
Vad att göra?

Av Gabriel Frisk Torsdagen den 1 augusti, 2002 - 18:40:

Kolla filattributen på CD-skivan. Dom blir RO när du bränner dom på CD - (förutsatt att du INTE kör Roxio Direct CD). Du måste kopiera filerna tillbaks till hårdskivan och sedan göra dom skrivbara igen.

Vänligen Gabriel Frisk

Av Nils Lindgren Måndagen den 20 januari, 2003 - 13:56:

Jag försöker flytta över mina DISGEN-data från en stationär PC med Windows ME till en portabel med W98, men när jag sedan startar programmet så låses maskinen. Jag har provat både att låta filerna hamna som installatören föreslår och att lägga allt med samma sökväg som den första maskinen. Hur ska man göra?

Av Ove Billing Måndagen den 20 januari, 2003 - 17:06:

Du skriver inte vilken Disgen-version du har men antar att du har Dg8.0c. I så fall skall du kunna kopiera över mappen Dg8Data till maskin 2 och då skriva över det som bildas vid nyinstallationen där. Givetvis måste du först installera Disgen från dess CD i den nya datorn, det räcker inte att kopiera över filerna från den gamla maskinen. Du kan använda en annan placering av Dg8Data, t.ex. under Mina dokument, men då måste du också ändra under Inställningar>Systemet så att filerna hittas. Om du har Dg8 förut kan du hämta senaste uppgradering gratis på DIS hemsida.

Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 20 januari, 2003 - 21:48:

Flytta Disgen data mellan maskiner.
Vad avser Du Nils med "flytta". Varför inte ta en säkerhetskopia i en maskin och läsa ner den i den andra då spelar det inte någon roll var Disgen är installerat. Du kan gärna också skapa en kopia på Dg8data i utforskaren och sedan starta Disgen och växla över till kopian för att återläsa säkerhetskopian där.

Av Nils Lindgren Fredagen den 24 januari, 2003 - 09:57:

Ove, Karl-Edvard

Tack för svaren.
Men tyvärr är det just detta som inte fungerar: Installation från CDn, inläsning av säkerhetskopia från den första maskinen. Jag har provat med en äldre säkerhetskopia gjord under W98, och jag har försökt på två olika laptop - samma nedslående resultat.

Vänliga hälsninar
Nils

Av Marianne Munktell Fredagen den 24 januari, 2003 - 22:05:

Nils!

Vad har du för version av DISGEN? Det var problem med återläsningen av säkerhetskopia i de första versionerna av DISGEN 8. Detta rättades i version 8.0b.

Av Nils Lindgren Onsdagen den 29 januari, 2003 - 14:18:

Hej Marianne

Jag vet inte om jag uppgraderade till 8.0c före återläsningen, men nu gjorde jag det i alla fall - och äntligen fungerade det!
Då hade jag dessutom korrigerat ini-filen som visade sig innehålla två pekare till version 7.

Glada hälsningar
Nils

Av Bengt Humble Tisdagen den 16 september, 2003 - 16:17:

Jag har haft Windows 2000 och gjort säkerhetskopia där. Nu har hårdisken dött och jag överväger att sätta in en ny hårdisk med Windows XP. Jag förmodar att Disgen ska funka i XP? Men:

Kan återläsning ske från säkerhetskopia gjord i W2k till WXP?

Av Maria Gällman Tisdagen den 16 september, 2003 - 20:16:

Hej Bengt,
jag bytte själv från W2K Prof till WinXP Prof i somras och har inte upptäckt några problem med säkerhetskopieringen.

Glöm ej att under verktygsmenyn även köra:
"Kontrollera notiser" samt
"Kontrollera DISGENs filer"
innan du gör säkerhetskopieringen, då vet du att allt bör vara ok

Lycka till!