Länkade filer

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Länkade filer
Av Nils-Georg Lindström Fredagen den 10 juni, 2005 - 07:43:

När nu Genline finns och möjligheten att göra pdf-filer av enstaka sidor i t.ex. husförhören, efterlyser jag en möjlighet att länka in dessa i Disgen under källor. Jag har ej lyckats med det och undrar om någon har en ide om detta ?

Hälsningar
Nils-Georg Lindström

Av Ann Sjöberg Fredagen den 10 juni, 2005 - 19:41:

Den 9 april 2003 skickade jag ett mail med programförslag till Pug. Bl.a. följande:

"Jag har många foto från olika kyrkoböcker. På något vis så vill jag under ett citat kunna göra en koppling till ett visst foto. Jag tror att jag
skulle föredra att man på något vis lägger bilden i dg8data. Om man sedan tar upp citatet så skulle man kunna öppna bilden genom att trycka på en länk.
För min del anser jag inte att Disgen behöver öppna bilden utan att den kan öppnas i ett separat bildprogram som man själv har föutbestämmt. Antingen de program i Windows som man valt ska vara default för filer med denna filändelse eller att kunna ange Bildhanteringsprogrammets exe-fil i Disgen."

Ja, det var vad jag önskade mig 2003. Jag hoppas fortfarande. För varför ska man bara kunna koppla till Genline som man dessutom inte har nytta av när ens abonnemang har tagit slut. Men filen på disken ligger kvar till man trycker på delete eller formaterar :)

Hälsningar
Ann Sjöberg
15037

Av Kai Thurfors Lördagen den 11 juni, 2005 - 12:56:

Vid funktionärsträffen i våras så prioriterades ett antal områden och förstudier av dessa pågår. Ett av områdena är länkhantering. Om vi begränsade oss till det du skriver, Ann, dvs "för min del anser jag inte att Disgen behöver öppna bilden utan att den kan öppnas i ett separat bildprogram", så vore det lätt att välja utvecklingsväg. Men många andra, som tagit upp behovet (det här är ett av de vanligare kraven) vill gå längre och se bilder, text i pdf-filer och text eller bilder i Word-dokument inte bara i källor utan också i ansedlar, antavlor och släktböcker. Vi måste därför se en väg framåt för lösning av hela området, innan vi börjar lösa det enkla.

Den möjlighet ni båda söker kommer i Disgen men troligen inte under 2005.

Mvh / Kai Thurfors

Av Rune Johansson Lördagen den 12 juni, 2010 - 14:03:

Finns fortfarande ingen möjlighet att på ett enkelt sätt länka till filer på den egna datorn? I många fall finns ju pdf- eller wordfiler med mycket information om en viss person, ofta med bilder etc. Långa texter, ofta med bilder, blir alltför betungande och svårt att lägga in och skriva ut vid olika utskrifter. Då kan en länk många gånger vara att föredra.
MVH
Rune Johansson

Av Christer Gustavsson (M04621) Lördagen den 12 juni, 2010 - 20:57:

Nej det är riktigt. Den finns i planerna, men dröjer lite den oxå.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: