Omöjligt att söka i vissa notistyper

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Omöjligt att söka i vissa notistyper
Av Tommy Jacobsson Måndagen den 20 juni, 2005 - 00:07:

Jag vill kunna söka efter förekomster i "händelsenotiser"
Under fliken YTTERLIGARE VILLKOR hittar man knappen ÄNDRA för att välja notistyper att söka i.

När jag klickar på ÄNDRA kan jag se dialogrutan "Välj notistyper" där följande notistyper tyvärr är "grå":

Adress
Flaggor
Faddrar
Referens
Text
Porträtt
Bild
Multimedia
Extra text
Dödsorsaker

Dessa är därför omöjliga att markera/välja som föremål för sökning.
Kan någon förklara varför.
Jag vill bland annat kunna söka i "Adress".

De övriga notistyperna är möjliga att markera, dvs "begravd", "död", "utflyttad" osv.
Tacksam för hjälp.

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 26 juni, 2005 - 22:13:

Sökning i händelsenotiser.
Hej Tommy, ja som Du noterat så kan man inte markera alla notistyper för sökning. Men på ytterligare villkor kan man söka på övrig text vilket söker i ett antal notiser bl. a. text och extra text och referenser dessutom kan man här söka på dödsorsak. Sedan finns egen flik för faddrar och en för flaggor så blir inte mycket kvar i din önskelista.

Av Niklas Lundin Torsdagen den 28 augusti, 2008 - 00:38:

Om man vill söka fram alla dödsorsaker då.
Hur gör man då?
Hittar den inte under statistik heller.

/Niklas

Av Daniel Berglund Torsdagen den 28 augusti, 2008 - 01:46:

Det är nog svårt eftersom sökresultatet idag är en lista med personer. Det går inte att söka fram en lista med annat, t ex dödsorsaker, orter eller källor, och därifrån skriva ut eller leta reda på berörda personer eller notiser. Det är ju en brist, men idag är det tyvärr så.

Det du kanske kan göra är att göra en export i textformat, och därifrån vaska ut de rader som innehåller dödsorsak, för att sedan sortera och plocka bort likartade rader.

Det vore bra om det fanns ett dokumenterat interface mot Disgens datafiler, så att den intresserade själv kunde göra den här sortens sök- och statistikfunktioner, åtminstone i väntan på att funktionen kommer med i en framtida version av Disgen.

Av Niklas Lundin Torsdagen den 28 augusti, 2008 - 07:58:

Tack

Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 12 november, 2009 - 10:43:

Finns det nåt sätt att söka fram de notiser som INTE har ett EXAKT datum angivet? Med exakt menar jag år-månad-dag.

Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 12 november, 2009 - 17:46:

Nej det finns det inte ännu. Men jag håller på att planera för en sådan funktion.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: