Byta bakgrundsbild på antavlorna

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Publicering på Internet: Byta bakgrundsbild på antavlorna
Av Lisbeth Rithander Torsdagen den 29 september, 2005 - 00:20:

Hur ska jag kunna få en annan bakgrundsbild på samtliga antavlor. Det är ett evighetsverk att gå igenom samtliga personer en och en. Går det eventuellt att ändra i Disgen före htmlexporten eller finns det någon kod för samtliga. Ej så kunnig på detta område och jag håller nu på att försöka uppdatera min hemsida.

Av Marianne Munktell Torsdagen den 29 september, 2005 - 06:14:

Lisbeth!

Vad menar du med bakgrundsbild? En annan färg?

Det finns filerna background2.jpg resp background7.jpg i mallarna Disgen1, Disgen2 och Disgen3 i HtmlOrig.

Du kan skapa egna bakgrunder i ett bildbehandlingsprogram och spara dem med ovanstående namn, eller öppna dem och ändra som du vill ha dem.

Av Lisbeth Rithander Torsdagen den 29 september, 2005 - 07:56:

Hej Marianne!

Jag vill inte använda Disgens mallar och inte heller sitta och ändra på samtliga html-antavlor (6900 st) om det går att undvika.
Går det att byta "background 2.jpg/7jpg i Disgen före html-skapandet.

Av Lisbeth Rithander Torsdagen den 29 september, 2005 - 08:08:

Hej igen. Nu förstår jag vad du menar. Ett jättestort tack för ett snabbt svar. Underbart....

Av Marianne Munktell Torsdagen den 29 september, 2005 - 08:10:

Lisbeth!

Jag menade naturligtvis att du skulle gå in i HtmlOrig och ändra background2.jpg resp background7.jpg INNAN du exporterar till HTML.

Mallarna använder du i och med att du exporterar till HTML!

Av Lisbeth Rithander Torsdagen den 29 september, 2005 - 08:29:

Än en gång tack. "Polletten har ramlat ner".

Av Lisbeth Rithander Torsdagen den 29 september, 2005 - 18:38:

Hej Marianne. Ett problem har uppstått som jag inte begriper. Bytet av background 7 var inget problem men upptäckte efter provexport till htm att referensknapparna saknas. så här ser det ut [DGKopiera background7.jpg, ansedel.gif, tavla1.gif, tavla2.gif, dispersreg.jpg, disefternreg.jpg, disortsreg.jpg] [DGMallDef(RefAnsedel)] [/DGMallDef] [DGMallDef(RefTavla1)] [/DGMallDef] [DGMallDef(RefTavla2)] [/DGMallDef] [DGMallDef(HuvudNotiserAnsedel - men tommma rutor för gif-bilderna. Kan det vara ett programmeringsfel - jag har strax innan hämtat hem 8.1 + uppdateringen.

samma fel finns i samtliga 3 Disgen html-orginal.
om du inte förstår kan jag skicka över en sida per mail?

Av Lisbeth Rithander Lördagen den 1 oktober, 2005 - 06:46:

Hej Marianne.

Har nu lyckats få allting rätt efter ominstallering av Disgen + uppdateringar.

Av Ann Persson Tisdagen den 10 oktober, 2006 - 09:15:

När jag exporterar till HTML använder jag mallen Disgen7. Jag har version 8.1b av Disgen. Indexlistan (person, ort, efternamn) som skall finnas i vänsterkanten finns inte. Vad gör jag? I de andra mallarna finns indexlistan.

Av Robert Markström Söndagen den 15 oktober, 2006 - 09:07:

Om man använder mallen Disgen7 måste man leta upp filen index.htm i den mapp man valde att skapa HTML filerna och öppna den i webläsaren.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: