Av Ann Sjöberg Tisdagen den 15 mars, 2005 - 21:15: |
Förtydligande:
Gör först en sökning med "Nils"
Gå sedan in i söken igen och skriv "Nils?" och tryck på addera så fylls söklistan på med Nils*
Av Thomas Nilsson Tisdagen den 15 mars, 2005 - 22:54: |
Det blev mycket diskussioner kring mitt problem.
Jag tyckte ju att man generellt skulle sätta asterisk efter ett förnamn just för utskriftens skull. En person med bara ett namn har ju detta som tilltalsnamn och därför borde det enligt mig vara markerat.
Kul att läsa alla reaktioner och förslag på lösningar. Det tyder på att det finns kreativa medlemmar hos DIS.
Hälsningar
Thomas Nilsson
Av Mats Sjödén Torsdagen den 17 mars, 2005 - 18:02: |
Hej
Ett problem har dykt upp när jag skall söka en person i DisGen.
Jag får ett felmeddelande som säger:
Range check error
Och ingenting hittas.
Vad har hänt?
Mats Sjödén
Av Mats Sjödén Torsdagen den 17 mars, 2005 - 18:21: |
Hej igen
Sluta grubbla.
Jag hade nog för bråttom som vanligt.
När jag startat om datorn fungerar det igen.
Mats
Av Thomas S Nilsson Onsdagen den 18 maj, 2005 - 23:23: |
Hej igen!
Jag har en sökfråga som kanske det finns ett svar till:
När jag vet båda föräldrarnas namn till en person vill jag kolla om personen finns i databasen.
Min person Nils Nilsson har föräldrarna Nils Larsson och Stina Nilsdotter. Här skulle jag vilja kunna söka som man gör på Mormonkyrkans IGI där man kan ange föräldrarnas namn och få veta vilka barn de fött.
I mitt fall har jag ca 200 Nils Larsson och 200 Stina Nilsdotter samt 200 Nils Nilsson vilket gör letandet stort.
En enkel lösning vore även att kunna söka på exakt födelsedag för Nils Nilsson i de fall jag vet barnets födelsedatum.
Eftersom jag forskar och kartlägger en orts invånare bor ju nästan alla på samma ort och det blir en hel del Nils Nilsson på ca 300 år.
Kanske någon har en smart lösning eller något för kommande programversioner?
Hälsningar
Thomas Nilsson
Av Thomas S Nilsson Torsdagen den 19 maj, 2005 - 09:24: |
Ett litet förtydligande av min sökönskan:
När jag hittat en person Nils Nilsson 18010523
och sett att han inte finns i min databas vill jag lägga in honom under rätt föräldrar. Därför behöver jag finna ett föräldrapar bestående av Nils larsson och Stina Nilsdotter så jag kan se om min nyfunne Nils Nilsson passar ihop med dem och deras eventuella tidigare barnaskara.
Hälsningar
Thomas
Av Ann Svensson Torsdagen den 30 juni, 2005 - 11:52: |
Söker efter min pappas farbror Axel Wilhelm Klasson född 1875-09-14 I Härlunda (Indelt soldat vid skaraborgs regemente under namnet "ingjald"
Av Marianne Munktell Torsdagen den 30 juni, 2005 - 19:55: |
Ann!
Under rubriken "DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Sökfunktionen" tas endast frågor om sökfunktionen i DISGEN upp.
Vill du ha hjälp att hitta en person är det bättre att du går in på Rötters Anbytarforum, http://genealogi.aland.net/discus/ och ställer din fråga där.
Av Thomas S Nilsson Torsdagen den 30 juni, 2005 - 23:49: |
Passar på att svara på min egen fråga ovan utifall någon annan undrar om sökfunktionen.
Jag ville ju hitta föräldrapar bestående av Nils Larsson och Stina Nilsdotter.
Svaret var ju enkelt:
Använd sökfunktionen och sök efter alla Nils Larsson inom en angiven period.
Högerklicka och välj lägg till kolumner.
Jag valde datumkolumn för födelse och död.
Utöka sedan listan med partners genom högerklick och val av partners.
Listan blir nu komplett på alla personer som heter Nils Larsson samt partnernas namn.
Eftersom jag då redan vet makens namn är det nu lätt att välja att kontrollera de kvinnor som heter Stina Nilsdotter för att ev. hitta rätt föräldrar.
Ja, man lär sig nyheter hela tiden som faktiskt redan fanns i programmet.
Nu är livet lättare för mig att matcha alla de jag tidigare haft svårt att finna.
Jag fick dessutom lätt att finna personer genom födelsedatum.
Hälsningar
Thomas Nilsson
Av Ulf Löfgren Måndagen den 1 augusti, 2005 - 17:21: |
Jag har nu skrivit in några tusen personer i DISGEN. Men jag har upptäckt en underlighet. Ett litet antal personer går inte att hitta, varken genom Sök (kikaren) eller via "gula gubben". Jag vet ju att personerna finns registrerade, och jag kan hitta dem med hjälp av deras nummer. Vad beror detta på?