Källa

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Källa

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 9 september, 2009 - 23:28:

Det är riktigt, och så kan man ju göra om man inte hunnit registrera många nya poster sedan man konverterade sitt 8.1-material.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 10 september, 2009 - 09:24:

Det har visst blivit lite oklart om default värde på sida/pagina för hänvisning i källor.
Jar får inget förslag från programmet om något prefix. Kan det bero på att jag kanske lämnat detta val blankt vid installationen.
Vi får kanke här hålla isär inställningen för hur de "gamla" hänvisningarna skall numreras vid konverteringen, och hur programmet skall föreslå ett värde vid inskrivningen av nya data. Att inte värdet i det förra fallet kan ändras är ju självklart, men det senare borde gå att byta.
Kanske det, i ledtexten som visas vid installationen, karare skulle framgå att det som i första hand påverkas av valet är prefixet på det redan inmatade materialet.

Av Niklas Lundin Torsdagen den 10 september, 2009 - 11:43:

Karl-Erik

Jag får heller inget förslag på prefix när jag ska mata in nya källor i 8.2. Prefix-rullisten är tom, precis som hänvisningstexten. Ber om ursäkt om jag var otydlig ang. detta.
Problemet är att om man gjorde ett val vid installationen av 8.2 att prefixen på källorna skulle vara t.ex. sid så blir prefixet sid på alla källor i databasen. I ett enda slag blir alla de tusentals källhänvisningar man har sid i stället för p.
Detta kanske inte är ett stort problem men jag tycker som du att det klarare borde framgå vid installation att det är just detta man ändrar. D.v.s man ändrar prefixet på alla existerande källor i databasen och valet har inget att göra med vad som visas vid inmatandet av nya källor.
Förövrigt skulle jag vilja ha en klarare bild på vad de nya prefixen betyder. Hjälptexten är kanske bra för den inbitne men jag klassar mig fortfarande som amatör trots mina snart fyra år som forskare.
Är alla handskrivna sidor p oavsett om de står på varje sida eller bara på den ena sidan?
Vilket prefix ska bör man i första hand välja om det finns både handskrivet och tryckt?
Väljer man opag blir det tomt efter källan och man kan tro vid en senare titt att man bara glömt ange nummer. Maria Gällman hade förslaget att i detta fall skriva saknas i stället. Det finns för mig en mängd frågor ang. detta och jag tror inte att jag är ensam.
Någon kunnig person borde beskriva vilka prefix som bör användas i olika sammanhang. Visar man exempel ur kyrkböckerna blir det glasklart.
På detta sätt får vi användare hjälp med att ange källor på ett så korrekt sätt som möjligt.
Källor är ett komplicerat ämne och jag kan förstå de som bara klistrar in GID'nr i stället för att strukturera källorna. Ofta tar det längre tid att ange källa än att hitta personen i fråga.
Just därför tycker jag att det är så viktigt att man från början får tydlig information om hur man bör gå till väga. Bättre förklara en gång extra än att ändra på 30000 källor.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 11 september, 2009 - 16:04:

Inget förslag till prefix på käll hänvisningarna vid inläggning av nya hänvisningar.

Jag valde att sätta sid på mina källhänvisningar vid installationen, jag tyckte det framgick rätt klart att det gällde installionens alla källor.

Men sedan borde vi få samma prefix som förslag vid inläggning av nya hänvisningar, naturligtvis med möjlighet att ändra.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 11 september, 2009 - 16:04:

Inget förslag till prefix på käll hänvisningarna vid inläggning av nya hänvisningar.

Jag valde att sätta sid på mina källhänvisningar vid installationen, jag tyckte det framgick rätt klart att det gällde installionens alla källor.

Men sedan borde vi få samma prefix som förslag vid inläggning av nya hänvisningar, naturligtvis med möjlighet att ändra.

Av Inger Amnefelt M10065 Söndagen den 13 september, 2009 - 23:21:

Jag skulle vilja att när källfönstret öppnas för en ny källa så ska man starta i prefix fältet.
Då slipper man hoppa tillbaka

Inger A

Av Niklas Lundin Fredagen den 11 december, 2009 - 09:40:

Hur betygssätt i Disbyt källa "Samtal med Skatteverket" som lär vara det enda sättet att släktforska i framtiden?

Av Niklas Lundin Måndagen den 21 december, 2009 - 23:52:

ok

Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 22 december, 2009 - 22:28:

Hej Niklas, du frågar om Disbyt i en disgen-grupp.

Gäller det Disgen, skulle jag sätta det som en andrahandskälla.

Disbyt tror jag inte har någon möjlighet att begripa en källhänvisning "Samtal med Skatteverket" i dagens läge. Betygsättningen beror på ett antal faktorer som jag inte har så bra koll på, men t ex om årtal förekommer, om sidnummer förekommer och om det förekommer något som liknar ett volymsignum (C:2 och liknande saker). Skulle tro att finns det datum, blir det två stjärnor.

Av Niklas Lundin Tisdagen den 22 december, 2009 - 23:37:

Hej Daniel

Jag valde fel grupp, my bad.

Uppgifter efter 1991 finns bara registrerade på data, varav frågan. Inga volymsignum eller sidnummer existerar. Äldre uppgifter än -91 finns självklart också registrerade och bör således som du påpekar skrivas som andrahandskälla.

"Samtal med Skatteverket" eller om man kommer på något bättre generellt namn bör i alla fall enligt mig diskuteras.

Tack för svar.

Av Tom Barckman Tisdagen den 23 mars, 2010 - 10:52:

Källa vid utskrift.
Har inte kollat annat än Ansedeln, men jag kan inte få källanvisningarna vid utskriften inom hakparentes. Har flera gånger gått in på sidan där valet mellan vanlig parentes och hakparentes kan göras, men inget händer.
Och när jag senare går in på dena valsida för samma person har "pluppen" hoppat tillbaka till vanlig parentes. Varför?

Av Claes Embäck (M11241) Tisdagen den 23 mars, 2010 - 12:19:

Källa vid utskrift !

Jag har kollat och jag får parentes och hakparentes när jag väljer. Har du klickat på spara innan du lämnar sidan för instälnning.

Claes Embäck

Av Tom Barckman Tisdagen den 23 mars, 2010 - 16:10:

Claes!
Nu blir jag verkligt brydd! Jag är fullständigt (99,9%) säker på att jag tryckt på "Välj/Spara" och "OK" osv genom hela serien, och det har inte funkat.
MEN NU! Helt plötsligt fungerar det, så nå'nstans har jag väl likt förb-t gjort fel.
Nu är det iaf OK!
Tack!

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Tisdagen den 23 mars, 2010 - 18:00:

Kul att det nu fungerar.
Hur som helst Claes, hur du gjorde med sparandet; i ver. 8.2a som kommer inom kort är det fixat.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: