Export av ortsdatabas

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Export av ortsdatabas
Av Anders Ryberg Lördagen den 10 december, 2005 - 16:41:

För ett samarbetsprojekt jag är involverad i skulle det vara väldigt nyttigt att kunna exportera mitt ortsregister till dem. Går det? Och hur?

Av Kai Thurfors Lördagen den 10 december, 2005 - 17:12:

Det hänger på i vilken form du vill kunna exportera det.

Om du har personer på alla de orter du vill exportera, så kan du gå via en texteditor och Excel eller en ordbehandlare. Gör ett Utdrag Ort i Disgen och skriv en textfil. Sedan kan du öppna den i t ex Word, ta bort sidrubrikerna och sortera alla textraderna. Då samlas orterna i en följd och du tar bort resten. Alternativt kopierar du textmassan till Excel och sorterar där.

Av Kai Thurfors Lördagen den 10 december, 2005 - 17:28:

Du kan också använda exportfunktionen i Redigera Orter och högerklicka. Då får du en textfil, som du kan importera i Disgen, om det är det du vill göra.

Av Anders Ryberg Lördagen den 10 december, 2005 - 19:28:

Det senare låter utmärkt, ty det är i DISGEN jag vill ha orterna. Tack!

Av Anders Ryberg Söndagen den 29 januari, 2006 - 10:40:

Jag har nu vid ett par tillfällen försökt mig på detta, och har varje gång stött på samma problem. När jag ska importera orterna drabbas DG8 av ett kritiskt fel som gör att det måste avslutas. Då problemet har inträffat på tre olika datorer med både DG( och DG8.1 så undrar jag vad det rör sig om?

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: