Av Eva Dahlberg Fredagen den 18 februari, 2005 - 05:53: |
Kristian, det kan du utöka med själv. När du högerklickar på musen kommer en meny upp med dina valmöjligheter, välj synliga kolumner och markera vad du vill flytta över från osynlig till synlig kolumn. Du kan då få med födelse- och dödsdatum och orten för respektive händelse.
Du kan dra kolumnerna i rätt ordning om de inte hamnar logiskt, sedan sortera i vilken ordning du vill.
Hälsningar,
Eva
medlem 7851
Av Marianne Munktell Fredagen den 18 februari, 2005 - 08:06: |
Kristian!
Förtydligande av Evas inlägg:
För att få med fullständigt datum högerklickar du i söklistan, väljer Lägg till kolumn samt bockar för Datum för Födelse och Död.
Sen kan du ta bort kolumnerna med enbart Född år och Död år genom att högerklicka igen och välja Synliga kolumner... Där skickar du över Född år och Död år till Ej synliga kolumner.
Av Eva Dahlberg Fredagen den 18 februari, 2005 - 09:01: |
Jag trodde faktiskt det gick att välja synliga kolumner direkt, inte att jag först behövde göra lägg till. Jag tar inte heller bort år-kolumnerna - alla ryms ju. Har man bara årtal eller ignet alls så kommer de med ändå i födelsedatum-kolumnen men jag tcyker det är tydligare att se vilka uppgifter fattas på om jag behåller år-kolumnen framme.
Om man nu behöver välja Lägg till kolumn först så är det en engångsföreteelse, du kan växla mellan synliga och icke-synliga utan att gå via Lägg till /ta bort.
Hälsningar, Eva
Av Kristian Jerméus Fredagen den 18 februari, 2005 - 10:06: |
Tack för hjälpen. Det underlättade.
Av Jimmy Larsson Tisdagen den 29 mars, 2005 - 07:38: |
Hej
Jag har som nybliven släktforskare använt Disgen i ca 1 års tid nu. Jag har med intresse följt diskussionerna på detta forum vad gäller utveckling av applikationen, kommande versioner, PUG och önskemål. Själv har jag suttit och väntat på en hel del av de nya funktioner som önskats här.
Därför var det mig ett sant nöje att nu kunna ladda ner Disgen 8.1-uppdateringen och installera denna. Som datorvan användare kastade jag mig över "feature-listan" för att se vilka godsaker som levererats. Men, jag blev mycket besviken. Med tanke på att det talats om Disgen 8.1 under en ganska lång tid förutsatte jag att det tillkommit en hel del nya funktioner, men döm om min förvåning när jag upptäckte att det i stort sett bara är buggfixar som tillkommit.
Om man inte är så insatt i det här med datorer och datorprogram kanske man kan luras att tro att Disgen är en unik produkt. Så är dock inte fallet. Även i andra länder (och Sverige är en väldigt liten ankdamm i det stora hela) görs släktforskningsprogram. Även där är merparten av användarna inte så datorvana, och användarvänligheten stor. Även för engelsk-språkiga program finns det översättnignar till Svenska. Osv... Nu återstår bara det digra arbetet att ta reda på vilket av alla program jag ska byta till.
Tack och lov har jag inte betalat pengar för Disgen. Jag hade tänkt göra det efter att ha utvärderat det ordentligt. Det har jag gjort nu. Och det faller inte på att Disgen är en dålig produkt, för den är faktiskt riktigt bra! Nej, det som får mig att välja en annan produkt är det faktum att utvecklingstakten är så låg för Disgen och att "PUG" känns så frånvarande i diskussioner på detta forum.
Tacksam för feedback.
Av Christer Gustavsson Tisdagen den 29 mars, 2005 - 23:37: |
Jimmy, min första personliga reflektion är att du inte verkar var medlem i DIS och att du använder ett piratkopierat exemplar av Disgen. Eller hur kommer det sig att du inte betalat för ditt DISGEN-program eller sett informationen i Diskulogen?
Nu till sakfrågan. I det senaste numret av Diskulogen försökte jag att sätta förväntningarna på en rimlig nivå. Ambitionen var främst att visa att vi kan fortsätta utvecklingen av DISGEN när nu Lars Blomberg, som på egen hand drivit allt DISGEN-arbete under närmare 20 år, lämnat över ansvaret. En gratis uppdatering (8.1) med några enkla förbättrade funktioner och rättningar var ambitionen för att samtidigt försöka bygga upp en organisation. Vi hade en första träff i samband med årsmötet förra helgen och kom överens om hur vi ska försöka jobba framöver.
Anledningen till att PUG är frånvarande är helt enkelt att jag har lagt ner PUG. Fortsättningsvis är faddrarna den bästa kanalen att få hjälp och för att förmedla alla goda idéer.
Den närmaste tiden kommer vi att:
- se över vilka förslag vi ska jobba med först
- rekrytera några fler personer som vill hjälpa till
- uppdatera info på DIS webbplats så att den är aktuell
- försöka svara på alla frågor med anledning av att vi släppt en ny version
- fortsätta att rätta och utveckla vidare
Christer Gustavsson
Koordinator DISGEN
Av Kai Thurfors Tisdagen den 10 maj, 2005 - 10:34: |
Hej,
Svar på frågor under Utskrifter, Släktbok:
1. Inriktningen av Disgens utveckling styrs av ett produktråd bestående av sju erfarna Disgenanvändare, bl a Christer Gustavsson, som koordinerar Disgen-arbetet, och jag.
2. Lagom till sommarens vistelse i hängmattan planerar vi att släppa nästa version.
3. Som vi annonserade i Diskulogen senast, så blir även nästa version huvudsakligen en rättelseversion. Utöver rättelser, så räknar vi hittills med att kunna få med
- markering i familjeöversikten av barn, som har mer information
- anpassning av tangentbordskommandon till Windows-standard
- undertryckning av släktgren även vid HTML-export
- troligen fler HTML-mallar
- eventuellt anpassning till en kommande version av GFFinder (samarbete med Genline pågår).
Mvh / Kai
Av Kaj Svartström Tisdagen den 10 maj, 2005 - 11:40: |
Hej Kai,
ingår i "-anpassning av tangentbordskommandon till Windows-standard" att menyraden och menyposterna i Disgen kan göras större (anpassad för oss med nedsatt syn)? Funktionen med ändring av egenskaper för bildskärmens utseende fungerar inte i dagens version.
Mvh/Kaj
Av Kai Thurfors Tisdagen den 10 maj, 2005 - 12:26: |
Hej Kaj,
Nej, det är en annan punkt, men vi tittar på den också. Vi betraktar den som en rättelse.
Mvh / Kai
Av Joel Vogler Söndagen den 6 november, 2005 - 21:44: |
Jag sitter just och matar in uppgifter jag fått från en släkting i ett land på andra sidan jorden. Han använder gratisprogrammet Personal Ancestral File (som numera finns även på svenska).
Ett antal personer i hans databas är av okänt kön, och det fungerar bra i PAF. Där har man möjlighet att välja mellan "man", "kvinna" och "okänt" (utom vid gifte - då måste förstås könet vara känt).
I Disgen MÅSTE jag alltid välja antingen man eller kvinna, och det betyder en 50-procentig risk att det i min databas kommer att vara fel kön angivet på personer vars kön är okänt.
Kommer den alternativa valmöjligheten "okänt kön" att finnas i nästa Disgen-version??