Av kARL-EDVARD tHORÉN Måndagen den 1 augusti, 2005 - 17:48: |
Sökning av personer. Hej Ulf, är det så att Du har aktiverat sökindex?
Gå in på sökindex och se till att den inte är aktiverad för då söker programmet bara i index och där saknas de som lagts in sedan index skapades.
Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 1 augusti, 2005 - 17:48: |
Har du nollställt i Sök (kikaren)?
Hur har du stavat? Är söksträngen i Gubben satt så att du inte avgränsar för mycket?
Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 1 augusti, 2005 - 22:20: |
Sökning, ta alltid för vana att börja sökningen med "nollställ allt"
Av Inger Amnefelt Tisdagen den 2 augusti, 2005 - 09:27: |
Det kanske räcker med att skapa om indexen.
Se också till att bocka för att sökindex uppdateras efter varje ändring.
Dock måset indexen uppdateras manuellt efter att man flyttat personer mellan flockar.
Inger Amnefelt (Medl. 10065)
Av Sten-Sture Tersmeden Lördagen den 29 oktober, 2005 - 21:02: |
Bara kvinnonamn?
Söker med kikaren (även gubben = välj person funkar likadant) och finner att om jag söker med enbart ett A eller a i förnamnsfältet, så får jag fram bara kvinnor!
A* eller a* ger de träff jag förväntar mig.
Det blir likadant för E, men inte för B t ex.
Vad är detta??
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Lördagen den 29 oktober, 2005 - 21:35: |
Ja, säg det. Hos mig är det inga problem med att hitta gubbarna. Om jag inte har "suddat ut" krysset för Män i sökdialogen förståss
Av Kjell Weber Lördagen den 29 oktober, 2005 - 23:19: |
Samma här Sten-Sture.
Bara kvinnor till svar vid sökning med a men även män vid sökning med a*
(Både Kvinnor och män är bockade och sökindexfiler används inte samt nollställt innan).
Av Joel Vogler Söndagen den 30 oktober, 2005 - 01:29: |
Jag tyckte först att det blev likadant för mig, alltså vid sökning på förnamn a fick jag bara kvinnor vars förnamn börjar på a.
Vid sökning på e hittar jag också bara kvinnor. Nej förresten, där finns ju ett par män i söklistan, nämligen Ebbe, Erngisle och Eugéne. Och i min a-lista döljer sig faktiskt ett par män - för dem har jag inget fullständigt förnamn, endast initialen A.
Slutsats: Det är nog så att man får namn som slutar på bokstaven ifråga, oavsett kön, och det finns väl knappast några mansnamn som slutar på a.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Söndagen den 30 oktober, 2005 - 10:02: |
Sten-Sture!
Jag läste nog ditt förta inlägg för fort. Såg inte att du inte hade använt * i sökbegreppet.
Vill du söka efter namn som innehåller A, oavsett i vilken position, fungerar det nog om du skriver *A*.
Jag har provat med att skriva *A, men då blir det konstiga svar.
Av Joel Vogler Söndagen den 30 oktober, 2005 - 11:59: |
Efter lite mera tester finner jag att sökning med endast en bokstav (utan *) i förnamnsfältet ger som resultat alla, oavsett kön, som har ett förnamn med den aktuella bokstaven både i först och sist (eller med den bokstaven som fristående initial).