Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 januari, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Släktskapstavlor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 2 januari, 2006
Av Elisabeth Thorsell Fredagen den 2 augusti, 2002 - 22:46:

Det är bra att det går att skriva ut släktskapstavlor, men jag kan inte hitta att det går att ställa in dessa, så att även den andra parten i varje äktenskap finns med? Det tycker jag skulle kunna vara en valmöjlighet.

Jag behövde göra en sådan utskrift förut, och det enda program jag hittade som kunde göra detta var mormonernas PAF. Men det skulle väl även kunna göras i Disgen.

Av Klas Kohlström Söndagen den 10 november, 2002 - 10:29:

Hej Elisabeth!
Jag har skrivit till DIS med en liknande önskan som dessutom går ett steg längre: Jag vill kunna välja att ha med hela familjebilden, dvs även barnen till den gemensamma släktingen i släktskapstavlan.
Om man får kontakt med en "kvartsbrylling" och vill dela med sig av sitt inmatade material av släktskapsförhållandet, måste man som nu är skicka en hel stamtavla. Detta kan tyckas onödigt och kanske vill man inte det heller av någon anledning, t.ex. om där finns mycket som ännu inte är färdigforskat eller som man är osäker på.
Mvh Klas

Av Arne Hellman Tisdagen den 19 november, 2002 - 11:16:

Är det någon som vet hur man lägger upp kusingifte i Disgen 7? Normalt grenas varje person med egna föräldrar men är det kusiner så finns ju gemensamma anfäder. Jag vill inte lägga upp dessa dubbelt.
Mvh
Arne

Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 19 november, 2002 - 11:57:

Kusingifte, Anförluster. Hej Arne!
Lägg in föräldrarna till en av kontrahenterna, en av de två syskonen, och koppla sedan in den andra som barn in i detta föräldragifte.

Av Klas Råsäter Torsdagen den 27 februari, 2003 - 15:31:

Kusingifte/anförlust i DISGEN8:
Min fff och min ffm var kusiner. Jag har lyckats krångla till det för mig genom att registrera uppgifter i "bägge riktningarna". Började med mig själv och gick bakåt (=antavla med mig själv som proband) några generationer. Gick sedan över till att registrera släkttavla utgående från anfadern, som alltså är både fffmf och ffmff till mig. Och nu "möts" de alltså i fff och ffm. Hur får jag ihop dem utan att få dubletter i tidigre generationer och utan att behöva radera och börja om? Finns det en enkel lösning för en nybörjare som nu håller på registrera sin fars forskningsarbete från 1940-80-talet? Tack på förhand.
Klas Råsäter

Av Ove Billing Fredagen den 28 februari, 2003 - 08:38:

Jag har tidigare skrivit om detta (och annat) i DIS SYDs tidning DISkutabelt men detta finns nu att läsa på vår hemsida, www.dis-syd.m.se, under Tips. Kort: Det finns ingen "tryck på knapp"-metod utan man får försöka bedöma vem som skall raderas för att ge minst arbete. Det beror t.ex. på antalet barn. Oftast är det så att man bör undvika att radera föräldrar och i stället stryka bland barnen i en kull för att sedsn sätta in den andre där. Får du ändå problem så hör av dig direkt till mig.

Av Klas Råsäter Fredagen den 28 februari, 2003 - 09:53:

Stort tack för ditt svar. Jag ska studera dina tips och sedan besluta vilken väg jag ska välja. Oavsett val torde arbetsinsatsen vara relativt begränsad eftersom jag inte kommit så långt i mitt registreringsarbete. Bästa hälsningar.
Klas Råsäter

Av Kjell Arnesson Tisdagen den 30 december, 2003 - 17:10:

För att göra en släktskapstavla lägger man ju dom två personerna man vill kolla i var sin översikt, person 1 i översikt 1 och person 2 i översikt 2, och väljer sök gemensamma anor. Då får man en lista på personer som man kan välja att göra utgreningen ifrån, så långt är allt frid och fröjd. Men om jag istället lägger person 1 i översikt 2 och person 2 i översikt 1 och väljer sök gemensamma anor, då får jag en lista med betydligt fler fler personer att göra utgreningen ifrån.
Borde inte resultatet bli detsamma oberoende av i vilken översikt jag placerar resp. person?

Gott Nytt År
Kjell

Av Bert Andersson Måndagen den 2 januari, 2006 - 13:16:

Jag har använt DISGEN för att leta efter släktskap mellan två angivna personer.
Resultatet redovisas snyggt i rutform. När jag sedan försöker skriva ut i Text-fil eller RTF-fil får jag till svar "Denna utskrift har en form som ej kan skrivas till Text-fil resp RTF-fil". Varför? Rutformen har ju skapats i DISGEN och borde följaktligen kunna sparas i DISGEN. Om jag vill spara dokumentet får jag nu först skriva ut det och därefter scanna detsamma och spara som scannad bild.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 2 januari, 2006 - 17:49:

Det är just rutorna som inte kan skrivas ut i text eller rtf-format. Dessa är enbart för text. En variant är att skriva ut till en pdf-fil. Gratisprogram för detta finns att hämta nånstans på internet.