Arkiverade (äldre) inlägg fram till 7 januari, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version (2002-2006): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 7 januari, 2006
Av Lars-Erik Åström Söndagen den 20 november, 2005 - 19:32:

Jag skulle uppskatta om det bleve möjligt att öppna TVÅ Disgen samtidigt. Ungefär som man kan öppna två Internet Explorer-fönster och arbeta med dem parallellt.
Då skulle det bli mycket lättare att t.ex. jämföra olika släktgrenar, om man kunde ha t.ex en antavla öppen jämt i ena fönstret och under tiden navigera omkring i det andra.
Eller GÅR det redan att öppna två Disgen, kanske har jag missat något?

Av Marianne Munktell (M06185) Måndagen den 21 november, 2005 - 07:18:

Lars-Erik!

Enligt egen erfarenhet går det inte att ha två DISGEN-program öppna samtidigt. Däremot kan du ha två fönster i programmet öppna samtidigt med var sin centrumperson och navigera och jämföra.

Du delar fönstret med den gula knappen med lodrätt svart streck i knappraden till vänster eller trycker på F12.

När du har tagit fram de båda centrumpersonerna kan du bygga antavla eller stamtavla eller ta fram notisfönstret för resp centrumperson och sen trycka på en av de blåvita knapparna upptill som arrangerar fönsterna sida vid sida eller ovanför och under varandra. Då får du fyra fönster, två för varje person.

Sen kan du vandra upp och ner i resp översikt.

Av Lars-Olov Eriksson Torsdagen den 8 december, 2005 - 22:45:

DISGEN är ju behäftat med många fel, varav många funnits i åratal. Avverkningstakten i felrättandet ser ut att bli lägre snarare än högre. De allra flesta felen har säkert påträffats vid det här laget och säkert har någon hittat vägar förbi. Varför finns det inget forum där kända fel och "workarounds" är temat ? Jag har t o m ett vagt minne av att ett sådant funnits. Varför finns inte en lista på regsitrerade fel med planerad rättelsetidpunkt och föreslagen "workaround" åtminstone för redan utgivna versioner och nästa planerade ? Jag har även ett vagt minne av något sådant har funnits.

Lars-Olov

Av Christer Gustavsson Fredagen den 9 december, 2005 - 21:55:

Lars-Olov,

det är riktigt att vi det senaste året inte orkat med att hantera lika många fel som tidigare. Nu är ju inte allt som kallas "fel" riktiga programfel, mycket handlar om olika förväntningar och önskemål. Men vi jobbar seriöst på att hantera de allvarligaste felen som upptäcks.

Som du vet så sker allt arbete med DISGEN på ideell basis efter var och ens intresse och förmåga. Det innebär att det inte finns möjlighet att hantera allt som uppfattas som brister. Vilket i och för sig inte skiljer på något sätt från en kommersiell produkt.

Men jag kan glädja dig med att vi håller på att introducera flera nya utvecklare samtidigt som en av våra nuvarande utvecklare åter har lyckats få tillgång till bredband efter flytt från Linköping till Skåne. Och därmed kunna fortsätta med DISGEN-utveckling.

Detta forum är tänkt att fungera som det du efterlyser. Där vi alla DISGEN-användare kan hjälpa och tipsa varandra.

Av L Barrstam Onsdagen den 21 december, 2005 - 23:22:

Flaggor är ändringsbara så att det inte bara står A-Ö etc, enl handl f Digen s 25. Detta fungerade utmärkt i min förra dator. Nu nyinstallerade jag programmet till en ny dator. Flaggorna hade (inte oväntat) sina ursprungsbeteckningar, men även personerna som jag överflyttade hade fått de gamla beteckningarna. Finns det en speciell fil att kopiera över som innehåller 'mina' beteckningar på flaggorna. Annars måste jag ombenämna alla inmatade och de är många..
Mvh Leif

Av Marianne Munktell (M06185) Torsdagen den 22 december, 2005 - 05:52:

L Barrstam!

Du får gå in i Redigera - Flaggor och ändra dina beteckningar där. Sen ska de gälla för alla inmatade personer där du har använt flaggorna.

Av Lars-Olov Eriksson Måndagen den 26 december, 2005 - 22:10:

Christer !

Du svarade inte på min andra fråga. Jag har ju gjort massor av felobservationer och rapporterat en hel del, men tiden går och dels minns jag inte vad jag rapporterat, dels vet jag inte om felet anses ha rättats eller avses rättas. Jag vet kort sagt inte vad jag ska rapportera för att vara till någon hjälp. Innan jag uppgraderar till en ny version, vill jag också kunna bedöma om det är värt besväret och risken. Det tar ju tid både för mig och för er bara att korrespondera om fel, så jag är ute efter hjälp att koncentrera mig på relevant rapportering. Ett exempel (inte speciellt viktigt, men tydligt som exempel): jag rapporterade en gång att DISGEN tillät mig att med visst förfarande skapa för många giften, varvid åtgärden inte kunde göras ogjord och databasen blev oreparabelt skadad. Jag har för mig att felet påstods åtgärdat i någon version, samtidigt finns det kvar i 8.0d, bara att det händer vid ett större antal giftermål (felet är allvarligt när man forskar på katter, som jag också gör !). Jag tycker inte att jag kan ta reda på hur det förhåller sig med det här felet, mer än att det uppenbarligen finns kvar. Jag tänker mig en tabell eller liknande.
Mvh Lars-Olov

Av Joel Vogler Lördagen den 7 januari, 2006 - 10:49:

Barn kan ha både genetiska föräldrar och fosterföräldrar. Flera släktforskare har ute på nätet frågat om hur sådant lämpligen kan registreras.

En fördel är givetvis om man för ett barn kan lägga in båda typerna av relationer. Det har man löst elegant i gratisprogrammet Personal Ancestral File (PAF).

Kommer denna efterlängtade möjlighet att finnas i nästa Disgen-version??

Av Kai Thurfors Lördagen den 7 januari, 2006 - 15:35:

Ett antal förstudier av prioriterade DISGEN-önskemål håller på att starta. En av dem ska behandla just det du efterfrågar, genetiska föräldrar och fosterföräldrar. Förstudierna kommer att ge resultat i kommande versioner, dock inte redan i nästa version.

Den grupp som ska ta fram alternativa lösningar består hittills av två personer. Det skulle behövas ytterligare ett par. Finns det intresserade bland läsarna av detta? Återkom i så fall gärna till mig. Man behöver inte vara IT-kunnig, det räcker med att ha idéer och vilja ta fram en lösning. Arbetet bedrivs via epost.

Av Joel Vogler Lördagen den 7 januari, 2006 - 21:15:

Tack för svaret Kai, det låter hoppfullt för oss som försöker placera fosterbarn på släktträdets grenar.

Kan du även säga om möjligheten att vid inmatning välja 'okänt kön' finns med bland de önskemål som kommer att behandlas?