Arkiverade (äldre) inlägg fram till 4 januari, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Back up från XP PRO till ME: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 4 januari, 2006
Av Roland Raystål Lördagen den 31 december, 2005 - 11:03:

Har laddat in Disgen 8.1a till stationära datorn XP Pro samt överfört data från Brother`s Keeper. Allt fungerar som det ska. Laddade in programmet i min bärbara ME och tänkte att det vara bara att flytta DG8Data-mappen. Men det går tydligen inte. Kan man flytta relevanta datafiler från min stationära XP till ME ?
Fixade det med GED-filer från BK men det är inte långsiktig lösning då jag helt ska använda Disgen.

Av Marianne Munktell (M06185) Lördagen den 31 december, 2005 - 11:25:

Roland!

Det enklaste är att göra en säkerhetskopia i DISGEN i den stationära datorn och sen återläsa den till DISGEN i den bärbara. Arkiv - Säkerhetskopiering... fliken Gör säkerhetskopia resp Återläs säkerhetskopia.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 31 december, 2005 - 17:45:

Roland. Knepigt att det inte funkar. Flyttar själv fram och tillbaka hela Dg8Data mellan min bärbara med ME och stationära med 2000, samt till en annan användare med XP. Jag använder en sån där minnespinne. Om du använder cdskiva/cd-rw, så blir filerna skrivskyddade i alla windows utom XP, vilket måste ändras.

Av Roland Raystål Söndagen den 1 januari, 2006 - 17:53:

Tack Marianne och Gunnar för era svar. Tyckte att säkerhetskopiering verkade krångligt men det är tydligen ett bra sätt. Betr flytta DG8Data så verkar det inte funka från XP till Me, hos mig i alla fall. Ska skaffa en "minnespinne" så behöver man inte bränna en skiva varje gång.
God fortsättning på 2006 !
/Roland

Av Roland Raystål Måndagen den 2 januari, 2006 - 11:14:

I samband med flytt så upptäckte jag att alla födelse- och dödsdagar fattades på alla personerna i programmet. Vid laddning för utskrift kom felmeddelande: "Access violation at address 7168C805 i modul AcLayers.dll Read address 00000000." Kollade Bug-filen och dr står felkod 122 "Datafältet som skickades till ett systemanrop är för litet"
Ominstallation ger ingen ändring.
Tips ?

Av Marianne Munktell (M06185) Måndagen den 2 januari, 2006 - 12:30:

Roland!

I vilken dator fattas uppgifterna, den gamla eller den nya? Hur flyttade du över? Genom återläsning av säkerhetskopia? Genom överflyttning av Dg8Data-mappen? Om överflyttning, tog du bort skrivskyddet från alla filerna innan du startade DISGEN i den nya datorn?

Av Roland Raystål Måndagen den 2 januari, 2006 - 13:25:

Hej

Det är den stationära datorn som har varit ok tidigare och jag har inte gjort överflyttning ännu på "ditt sätt". Det enda jag gjorde var att flytta bilderna från PIC-mappen, men det gjorde jag med disketter och det funkar bra i den bärbara datorn (men där hade jag överflyttat data med hjälp av GED-filer från BK-programmet. Tänkte jag skulle säkerhetskopiera men då upptäckte jag att alla datum var borta...
Hur tar man bort skrivskyddet ?

Av Roland Raystål Tisdagen den 3 januari, 2006 - 23:28:

Har helt avinstallerat Disgen 8.1a men sparat en säkerhetskopia.
Installerade på nytt samt återläste säkerhetskopian. Ingen ändring, alla personer saknar födelse- och dödsdata på skärmen.
Kan det hänga med något fel i säkerhetskopian ?
Tacksam för tips.

Av Marianne Munktell (M06185) Onsdagen den 4 januari, 2006 - 09:50:

Roland!

Ta bort skrivskydd på filer: markera filen, högerklicka och bocka bort Skrivskydd. Det går även att markera en hel mapp och ta bort skrivskyddet för alla filerna på en gång. Detta måste man göra när man har bränt en hel mapp på CD och sen kopierat över filerna. Bränner du säkerhetskopian dg8.zip på CD behöver du inte ta bort något skrivskydd, du återläser bara i DG.

Jag har ingen förklaring till varför alla datum har försvunnit. Kollade du att de fanns i den stationära datorn efter importen från BK?

Om du bara har importerat GEDCOM-filen från BK och sen inte registrerat något nytt (eller bara lite nytt) i DISGEN så föreslår jag att du gör om importen av GEDCOM-filen men den här gången till DISGEN i den bärbara datorn. Kolla att du har fått med allt. Starta gärna om datorn och kolla igen. Försök sen flytta över materialet, säkerhetskopia eller hela mappen Dg8Data, till den stationära och kolla igen.

Av Roland Raystål Onsdagen den 4 januari, 2006 - 17:17:

Ja, det har varit u.a. i båda datorerna efter GEDCOM-importen. Brände en backup då och har använt datafilen (tagit bort skrivskyddet)från den CD:n men det hjälper inte. Har använt både säkerhetskopia och hela Dg8Data utan resultat.
Ska i helgen göra installationen i en tredje dator och använda CD:n med Dg8Data samt även säkkopia. Fungerar det där så måste det vara något fel på min stationära dator.
Ska rapportera resultatet här.