Av Lennart Ekström Söndagen den 18 april, 2004 - 13:21: |
Då jag väljer engelska som språk översätts alla standardfraser till engelska som ex. född, död biografi etc. Men då jag (fortfarade med engelska som språk) exporterar till html filer överätts alla fraser till engelska utom "biografi" och "Gifte och barn". Har avistallerat programmet och installerat på nytt. Har XP home och disgen 8.0d. Är det någon som känner till problemet?
//Lennart
Av Alf Christophersen Söndagen den 18 april, 2004 - 14:08: |
Det er tydelig at på flere steder i koden ligger det fortsatt hardkodet tekst som ikke lar seg endre med språkfilene,uten å måtte oversette selve ressursfila innebygget i programmet :-(
Av Annastina Sekunde Fredagen den 23 april, 2004 - 17:05: |
Hej!
Till omväxling mot alla avancerat "filsnack" kanske ett blåbär får sticka in med dumma frågor. (För övrigt är det jättesvårt att välja rubrik där man kan komma in).
Mitt/mina problem är följande. Jag skaffade Disgen i höstas, förde över från en gammal Mac och Reunion. Allt gick hyfsat efter lite trassel, men alla personer är dubblerade! och jag vet inte vilka jag kan ta bort. Om jag tar ut en rålista ser jag samtliga personer och deras dubbla nummer. Men tar jag ut en antavla (där finns personerna endast en gång) finns inga nummer att jämföra med. Hur göra?
En sak som jag saknar är möjligheten att skriva in generationnummer i en ansedel - alltså per person. Det kunde man i Reunion. Generationsbeteckningar finns ju i en antavla.
Tacksam för synpunkter och hjälp.
Av Marianne Munktell Fredagen den 23 april, 2004 - 18:08: |
Annastina!
Det är inte så att du av misstag har importerat samma GEDCOM-fil två gånger från Reunion?
Om du vill ha med individnummer i en antavla måste du ställa in att vissa dem. Det gör du under Inställningar - Tavlor. Bocka för i rutan Skriv ut flock- och individnummer.
Av Karl-Erik Lerbro Fredagen den 23 april, 2004 - 21:42: |
Tillät mig att göra en komplettering till Mariannes svar till Annastina.
Det låter ju troligt att det är som Marianne skriver; att du har av misstag matat in GEDCOM-filen två gånger. Du skriver ju också att det var en del strul. Att du endst får personerna en gång i antavlan beror, såvitt jag förstår, på att du har två upppsättningar personer som är skilda från varandra och antavlan visar dem i den uppsättning som är knutna till den person du utgick från. I rålistan får du däremot ut alla inmatade personer.
För att komma till rätta med dubletterna föreslår jag att du raderar filen c:\Dg8Data och sedan installerar DISGEN på nytt, varefter du åter importerar dina personer från GEDCOM-filen.
Det finns andra sätt, men detta tror jag är det enklaste efersom du inte tycks ha haft något inmatat i DISGEN före importen.
Av Annastina Sekunde Lördagen den 24 april, 2004 - 10:16: |
Tack till Marianne och Karl-Erik för snabba svar.
Jag misstänker att jag redan på disketten från Reunion fått in dubbletterna. Det är redan där de finns. Så jag får nog plocka bort dem en och en.
En annan sak; det mesta kom över snyggt och bra med ett undantag. Dödsnotiserna, som i vissa fall är långa levnadsbeskrivningar kom inte med utan dessa har jag kompletterat med.
Övriga levnadsberättelse o dyl (notiser) fungerade.
Dödsrunorna måste man ju tydligen alltid skriva in under biografier medan man bara tar upp dödorsken i därför avsett fält.
Hälsningar
Annastina
Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 25 april, 2004 - 21:45: |
Dubbletter av personer.
Hej Annastina.
Du behöver inte plocka bort dem en och en utan skapa en ny flock, kör sedan en antavla och högerklicka på strukturen och skapa en söklista från antavlan. Högerklicka sedan i söklistan och utöka den med alla som är släkt. Då har Du en söklista på ena hälften an de inlagda personerna.
Gå sedan till verktyg och flytta de individer som finns i söklistan till den nya flocken. Nu har Du två flockar som troligen är lika.
Du kan göra en koll genom att gå in på "sök" klicka på "nollställ allt" och sedan "sök" då får Du en lista på allt, sortera den på efternamn så ser Du alla personer och dubletter.
Om Du skapade flock 1 och lade in dubbletterna där kan Du nu i utforskaren ta bort DD1 och DX1 ur Dg8data/D-stand
Av Anders Berg Lördagen den 30 april, 2005 - 12:37: |
Hej!
Hur gör man för att exportera (dumpa) innehållet i Disgen i enklast form, t ex som kommaseparerad fil? Gedcom är ju väldigt strukturerat och går inte enkelt att importera i ett generellt databasprogram.
Jag vill alltså kunna föra över data från Disgen till en databas (SQL).
Några idéer?
Av Kai Thurfors Lördagen den 30 april, 2005 - 14:20: |
Beror på vilka data du vill föra över, men om du kan få med dem i en söklista eller ett utdrag, så kan du enkelt skapa en kommaseparerad textfil i utdraget. Se t ex i Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Sökfunktionen: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 januari, 2004 Christer Gustavsson Måndagen den 8 december, 2003:"En möjlighet att arbeta med en söklista i Excel är följande: Skapa en söklista, gör ett utdrag från söklistan som du definierar själv med de fält du vill ha, glöm inte att ta med avgränsare, tex #, mellan fälten. Utskriften ligger i DgTmp i en temporär fil som heter flkreg eller oxå skriver du ut en txtfil som du namnsätter själv. Starta Excel, öppna filen som ligger i DgTmp och följ instruktionerna i Textimportguidens tre steg.
Av Peter Johansson Söndagen den 1 maj, 2005 - 12:10: |
Hej Anders B!
Re Import/export
På Minsläkt - www.dannbergsdata.se/ - Länkar finns denna information.
"Konvertering från GEDCOM till Excel/Access
Lars Jarnebrant har gjort ett Excel-makro som kan konvertera en GEDCOM-fil till ett Excel-ark. Antingen nöjer man sig med detta, eller så använder man Lars verktyg och importerar Excel-arket vidare till en Access-databas.
Verktyget har i och för sig inte något med MinSläkt att göra, men jag tror säkert att den lite mer avancerade användaren kan ha nytta av detta. Du hittar verktyget på Lars hemsida.
http://hem.passagen.se/larsjarn/ged2db/"
Peter J (M00717)