Skilja på anor i samma arkiv

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Datamappar, arkiv och flockar: Skilja på anor i samma arkiv
Av Ulf Löfgren Tisdagen den 24 januari, 2006 - 12:23:

I ett och samma arkiv har jag anor till två personer som inte är släkt med varandra. Hur skiljer jag dem åt så att de hamnar i var sitt arkiv?

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 24 januari, 2006 - 16:38:

Hej Ulf!
För att separera två släkter som nu ligger i samma flock kör fram en antavel struktur, knapp till vänster i översikten, högerklicka sedan i denna struktur och skapa en söklista på innehållet.Högerklicka sedan i söklistan och utöka söklistan med alla som är släkt.
Gå sedan in på verktyg och flytta personerna som ligger i söklistan till en ny flock.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 24 januari, 2006 - 16:48:

Ytterligare en kommentar till Ulf.
I mitt förra inlägg förutsatte jag att allt ligger kvar i samma arkiv. Detta innebär att allt finns på samma säkerhetskopia och att dom delar ortsdatabas och källhänvisningarna. Att använda flera arkiv finns ingen anledning till utan vill man helt skilja dem åt skall man använda två olika datamappar då får man en säkerhetskopia på varje släkt.
Om Du vill ha detta kan Du efter separeringen ovan kopiera Dg8data och sedan via utforskaren ta bort en flock i vardera mappen så varje mapp bara innehåller en släkt.

Av Sten Magnusson Lördagen den 14 augusti, 2010 - 13:55:

Olika datamappar behövs väl inte utan det räcker med att dela upp de olika släkterna på olika flockar. Till slut kanske man upptäcker att t.ex. en persons farmor och farfar har gemensamma anor några generationer bakåt. Då äre det ju enklare om allt ligger i samma mapp och arkiv.

Mvh/Sten Magnusson

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: