Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 4 januari, 2006 - 20:32: |
Saknade datum,
Hej Roland, högerklicka på Disgen ikonen och kontrollera på egenskaper att Du inte kör programmet i kompatibilitet mod.
Av Roland Raystål Torsdagen den 5 januari, 2006 - 16:00: |
Hejsan Karl Edvard !
För att använda ett amerikanskt talesätt "You made my day".......
Äntligen funkar det med datum. Jo, den stod i kompatibilitet Win 95...
Tack för hjälpen Karl Edvard och även till Marianne och Gunnar som funderat på problemet.
God fortsättning på 2006 !
Mvh
Roland
Av Marianne Munktell (M06185) Torsdagen den 5 januari, 2006 - 20:06: |
Roland!
Vad bra att det lyckades till slut!
Problemet har ju förekommit tidigare här i Forum. Det vore intressant att veta varför en del råkar ut för att DISGEN körs i kompatibilitetsläge "utan att ha gjort något". Det är vad jag vet inte något förvalt läge i Windows XP när man installerar DISGEN. Kan någon mer tekniskt bevandrad person förklara det?
Av Inga-Lill Fjällström Onsdagen den 11 januari, 2006 - 21:05: |
Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig? Jag har nyligen köpt mig en bärbar dator och vill kopiera över mina uppgifter i Disgen från min stationära dator. Jag har ingen diskettstation i den bärbara datorn, så om det går att kopiera på cd? Jag försökte att följa instruktionerna om säkerhetskopiering som följde med disgen, men det funkade inte. Jag har inte matat in så mycket uppgifter än, eftersom jag nyligen har börjat med släktforskning. Finns det något annat sätt att kopiera på?
Tacksam för hjälp! Inga-Lill
Av Jan Jutefors Onsdagen den 11 januari, 2006 - 21:11: |
Inga-Lill,
Det är lite bökigt att säkerhetskopiera till CD. Det enklaste du kan göra är att köpa ett bra USB-minne (minnespinne) så fixar du det på någon minut att föra över alla dina data.
Av Inga-Lill Fjällström Torsdagen den 12 januari, 2006 - 01:52: |
Jan,
Tack för hjälpen! Hur stort USB-minne kan jag behöva? Kan jag använda det sedan varje gång jag vill säkerhetskopiera? Jag har inte använt ett USB-minne tidigare...är det kompliserat att föra över det dit?
Av Jan Jutefors Torsdagen den 12 januari, 2006 - 02:06: |
Inga-Lill,
Det är jätteenkelt, du kopierar din säkerhetskopia till valfri plats och sedan letar du upp ditt minne. Du använder det varje gång på gång. Köp inte för litet, för det är mycket billigt. Ett 512 Mb, som rymmer ca 355 disketter, kostar på Clas Ohlsson 300 kr.
När du är färdig att använda minnet, så ring en fadder så kan ni hjälpas åt.
Av Stig Hansson Torsdagen den 12 januari, 2006 - 08:41: |
Förstår inte varför det skulle vara bökigare att kopiera till CD? Principen är i stort densmamma antingen du använder USB-minne eller brännare. Fördelen med CD (eller DVD) är att du sedan inte av misstag kan radera informationen vilket du kan med USB-minnet
Av Jan Jutefors Torsdagen den 12 januari, 2006 - 09:53: |
Stig,
Egentigen är det inte bökigare, men om man inte är så van datoranvändare så är det mycket lättare med USB-minne, eftersom du kan använda det direkt.
För att bränna en CD så måste du ju göra det i två steg istället.
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Torsdagen den 12 januari, 2006 - 17:22: |
Svar till Inga-Lill, Jan och Stig!
Frågan samt svar och diskussion handlar helt enkelt om säkerhetskopiering som kan göras på många olika sätt.
I Diskulogen nr 65 finns en uttömmande artikel om säkerhetskopiering som jag absolut rekommenderar dig Inga-Lill att läsa. Om du inte har tillgång till Diskulogen så finns artikeln i PDF-format att läsa och hämta via DIS hemsida dis.se eller direkt till artikeln http://www.dis.se/pdf/dg8art/nr65_3.pdf