Arkiverade (äldre) inlägg fram till 18 januari, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version (2002-2006): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 18 januari, 2006
Av Kai Thurfors Lördagen den 7 januari, 2006 - 21:39:

Det finns inte med i de förstudier vi nu startat. Det kan bli aktuellt i nästa omgång tillsammans med andra möjligheter att ange dataosäkerhet. Vi bör se över dessa möjligheter på en gång. Det räcker inte att bara kunna sätta en markering, man måste också få vettiga utskrifter.

Jag inser att det kan vara frustrerande att vänta på nya funktioner, men det blir inte bättre om vi bara travar nya kravspecar på varandra utan att kunna beta av dem.

Av Joel Vogler Lördagen den 7 januari, 2006 - 22:25:

Nog står man ut med att vänta - hellre det än att halvmesyrer pressas fram.

Hoppas att intresserade personer hör av sig till dig Kai, så den lilla arbetsgruppen får den förstärkning den behöver!

Av Bertil Magnusson Söndagen den 8 januari, 2006 - 18:58:

Normeringsfält för för-och efternamn är något jag hoppas skall bli infört i DISGEN.
Om man som jag arbetar med relativt stora områden måste man kunna söka och sortera på normerade uppgifter.

Jag kan själv bidraga med lookupfiler till vilka DISGEN kan gå ut och se hur normeringen skall utföras.
Dessa normeringsfiler bör användaren kunna ändra efter eget önskemål så att vi slipper debatten om HUR namn skall normeras.
Principen har jag redan i GLIMTENs registermallar i vilka man gör register över födda, vigda, döda etc.

Givetvis bör man kunna välja om normeringsfunktionen skall aktiveras i DISGEN eller ej.
Den som arbetar med ett mindre antal individer föredrar kanske "den färg"
som de underliga stavningsvarianterna ger, och då antalet är litet kan man kanske ändå hålla ordning på individerna.

Jag har inte sett att detta önskemål framförts tidigare. Tvärtemot har jag hört "profeter" propagera för en bokstavstrogen skrivning av personnamnen.
Detta är illa och jag hoppas att någon med auktoritet tar upp frågan igen.

Håkan Skogsjö gav i RÖTTER ut listor "Så stavar vi namnen" men dessa har tyvärr inte gjort önskad verkan.

Med DUBBLA namnfält för för- och efternamn kan man ange såväl bokstavstrogen stavning OCH även bearbetad stavning.
Normeringen skall utföras automatiskt vid inskrivingen av namnet. I efterhand skall man kunna justera det normerade namnet om så önskas.
Med ett sådant system kan båda intressegrupperna , de som ivrar för bokstavstrogen text och de som ivrar för normerad, bli nöjda.

MVH / Bertil Magnusson Tel. 031-443070

Av Kai Thurfors Söndagen den 8 januari, 2006 - 22:41:

Flera namnfält (och därmed även möjlighet till normerade namn) har förstuderats och bör kunna komma, men inte i de närmaste versionerna. Normering efterfrågas av några men långt ifrån alla. Om vi skulle införa normering enligt någon standard, så blir det givetvis kompatibelt med DISBYT. Håller dock med om att varje användare bör kunna normera (eller inte normera) efter egna önskemål.

Av Å Källstrand/12410 Måndagen den 9 januari, 2006 - 11:32:

Under INSTÄLLNINGAR-ANPASSA DISGEN kan man välja län eller landskap. Skulle vilja ha en funktion där man kan ange även kommun. Normalt blir det ju så här: "Björksta (U)". Hur många känner till vart alla små församlingar finns? Så här borde bli betydligt tydligare för var och en, exempelvis: "Björksta (U), Västerås kn". När kommer den senaste länsindelningen? Vi använder ju fortfarande exempelvis "Skaraborg" istället för Västra Götaland¨?

Av Bernth Lindfors Måndagen den 9 januari, 2006 - 13:35:

Beträffande länsindelning

Den "gamla" länsindelningen behålls hoppas jag verkligen. Detta därför att våra kyrkböcker som vi forskar i är ordnade på det viset ännu så länge. Ge däremot gärna en information om de nya länsnamnen och vilka län som nu ingår.

Hälsningar
Bernth

Av Nils-Åke Bjäresten Måndagen den 16 januari, 2006 - 11:03:

Under "Övrigt" fanns tidigare en underrubrik "Frågor om kommande versioner av DISGEN". Där har jag framfört en del synpunkter på DISGEN-utvecklingen och det tänkte jag nu fortsätta med. Men då finner jag att Diskussionen är flyttad från Övrigt till ny rubrik och den nya rubriken hittar jag inte. Är det möjligen så att planeringshorisonten för DISGEN har inskränkts till att endast avse "nästa version"?

Under Frågor om kommande versioner av DISGEN skrev Sture Bjelkåker den 1 februari 2004: "Uppdatering 8.0d är planerad till mars månad, meningen är att merparten av kvarvarande buggar då ska vara åtgärdade." Så blev det uppenbarligen inte, vi har fått version 8.0d, 8.1 och 8.1a men fortfarande finns det buggar att åtgärda.

Nättidningen Rötter har startat en ny Insändarsida. I en insändare den 11 jan 2006 kunde man bl a läsa: "Så tillbaka till problemet som egentligen inte är något problem. Det handlar om att DISGEN ser över sitt program och följer med i tiden." I en insändare den 13 jan informerade Christer Gustavsson om att DISGEN är under utveckling.

Christer: Det du skriver i din insändare är väl i huvudsak riktigt. Det är väl ingen som tror något annat än att programutvecklarna försöker utveckla programmet så gott det går. Men jag ser det som ett stort problem att utvecklingen går så långsamt. Utvecklingen av datatekniken sker nu snabbare än någonsin och om ett eller två år kan DISGEN vara hopplöst föråldrat. DIS kan mycket snabbt hamna i en besvärande situation om man för DISGEN bara planerar för "nästa version". Den 13 jan skriver du bl a: "Många förslag kan synas enkla att tillgodose, men i förlängningen så måste många frågetecken redas ut. T ex hur uppgiften ska skrivas ut, presenteras, sökas, importeras & exporteras." Att det blir så komplicerat beror väl på att du utgår från DISGEN:s nuvarande källkod. Med litet modernare teknik tror jag att utvecklingen skulle bli enklare och jag tror också att programmet kan bli enklare för användaren att hantera.

Av Daniel Berglund 25564 Måndagen den 16 januari, 2006 - 20:38:

Nils-Åke, det är alltid mycket dyrt att utveckla något man redan har! Det hindrar inte att det är ett vanligt misstag att göra så. Att skriva om DISGEN är knappast en realistisk idé. Det finns heller ingen som helst anledning att tro att programmet skulle vara "hopplöst föråldrat" om bara ett par år. Eller är det något särskilt du har i tankarna?

Av Nils-Åke Bjäresten Måndagen den 16 januari, 2006 - 23:38:

Daniel, programutveckling är dyrt och tar tid. Därför är det viktigt att man har en ordentlig framförhållning. När det dyker upp ny teknik bör man därför så tidigt som möjligt försöka utvärdera det nya och se vad det kan innebära för det egna programmet.

Du undrar om jag har något särskilt i tankarna. Ja, det har jag faktiskt. DISGEN-utvecklingen går långsamt och Christer och andra berättar hur besvärligt det är att realisera nya förslag. En vanlig metod att hantera en svår uppgift är att dela upp den i mindre uppgifter som var för sig kan lösas med relativt självständiga program. För mig skulle det vara ganska naturligt att dela upp ett släktforskarprogram i
a/ ett databasprogram för lagring av insamlade uppgifter, samt
b/ ett (eller flera) utskrifts- och presentationsprogram som hämtar uppgifter från databasen.
Självklart skall uppgifterna i databasen lagras på ett väldefinierat sätt, men den som skriver in uppgifterna skall inte behöva snegla på hur de så småningom skall skrivas ut. Med en sådan uppdelning av släktforskarprogrammet skulle man relativt lätt kunna föra in nya uppgiftstyper i databasen. För mig är det inte så viktigt att omedelbart ha tillgång till en optimal utskriftsvariant för de nya typerna. Det viktiga är att jag på ett säkert sätt kan lagra insamlade uppgifter för framtida bruk.

Just nu är det databasprogrammet som intresserar mig mest. Att själv utveckla en databasmotor och en sökmotor är inte realistiskt och inte heller nödvändigt. Övriga delar av databasprogrammet bör man kunna utveckla ganska lätt.

Av Daniel Berglund 25564 Onsdagen den 18 januari, 2006 - 22:43:

I regel går inte utvecklingen snabbare bara för att man bestämmer sig för att göra om arbetet i grunden. Man vill ju gärna tro det, men det kostar som jag sa mycket att utveckla det man redan har. Detsamma gäller byte av utvecklingsverktyg. DISGEN existerar - och fungerar - ju idag. Stegvis förbättring kan åstadkomma underverk.

Jag är fortfarande nyfiken på vad det är som du tänker dig kan göra att DISGEN kan vara hopplöst föråldrat om ett eller två år? Menar du att utvecklingen går så långsamt att brist på finesser (i jämförelse med andra program på marknaden) kommer att vara rejält besvärande om ett par år, eller menar du någon teknisk anledning?